Seat odtajnil vzhled i techniku nové ibizy. Tu později přebere fabia

Letos se k zákazníkům dostane již pátá generace vozu Seat Ibiza. Historie modelu se začala psát v roce 1984 a od té doby zaznamenal 5,4 milionu prodaných exemplářů.

U nového seatu Ibiza, jehož podobu právě tato španělské automobilka odtajnila, bude použití nové modulární platformy MQB A0 znamenat zásadní změnu proporcí.

Zatímco délka a výška páté generace se oproti té čtvrté změní jen v řádu jednotek milimetrů, šířka se zvětší o pozoruhodných 87 milimetrů. V důsledku toho budou přední kola od sebe více vzdálena o šedesát milimetrů, zadní pak o 48 milimetrů. Důležitá je také změna rozvoru o 95 milimetrů.

Pro cestující by to mělo přinést více prostoru. Konkrétně vzadu bude pro nohy o 35 milimetrů navíc, výška stropu nad sedadly je vpředu zvětšena o 24 milimetrů a vzadu o 17. Kufr pojme o dost více než dosud. Nová hodnotu objemu činí 355 litrů, což je nejvíce ve třídě malých hatchbacků.

Hrany a zlomy

Tak, jak je u Seatu zvykem, bude i Ibiza vypadat hodně sportovně. Poměrně dost designových prvků převzala z faceliftovaného provedení většího leonu, na karosérii vidíme řadu ostrých hran a přechodů. Také záď je hodně členitá. Registrační značka najde své místo až ve výřezu nárazníku.

Srovnání: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Srovnání: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Novou ibizu budou minimálně v první fázi výroby pohánět tři zážehové motory a tři verze dieselového agregátu 1,6 TDI. V případě benzinových motorů jde o 1,0 TSI s přeplňováním, který bude naladěn buď na 95 nebo 115 koní. Na přelomu letošního a příštího roku si zákazníci budou moci zvolit také 1,5 TSI (150 koní). Výkony turbodieselů jsou 80, 95 a 115 koní.

Kromě klasických typů paliv bude Ibiza schopná jízdy také na stlačený zemní plyn. Pro tento případ byl upraven motor 1,0 TSI (90 koní).

Nejméně výkonné motory se budou pojit s pětistupňovou manuální převodovkou, ty zbývající budou mít buď šestistupňovou převodovou skříň, nebo sedmistupňové DSG.

Na rozdíl od minulosti bude mít Ibiza už pouze jeden typ karosérie - půjde výhradně o pětidveřový hatchback. Třídveřový model, stejně jako kombi, tedy odcházejí do historie.

FR bude opravdu sportovní

Seat pro ibizu připravil čtyři výbavové linie. Tou vstupní bude Reference, na vrcholu pak stojí FR a XCellence.  FR bude mít tužší nastavení podvozku a řidič si bude moci zvolit buď jízdní režim Normal nebo Sport.

Rychlý test Seat Ibiza ST 1.0 TSI: Benzinový diesel  

Rychlý test Seat Ibiza ST 1.0 TSI: Benzinový diesel  

Tak, jak je to zvykem, ibiza dostane elektronické asistenty, které dosud byly pouze ve větších a dražších modelech značky. Například systém Front Assist, asistentem pro jízdu v koloně, adaptivním tempomatem, bezklíčkovým přístupovým systémem s tlačítkem pro spuštění motoru s funkcí Heartbeat, či zadní parkovací kamerou.

Interiér působí přehledně a logicky. Rozmístění ovladačů připomíná současné řešení Škoda Fabie. Uprostřed palubní desky se teď může ocitnout multimediální displej se skleněnou krycí plochou a úhlopříčkou osm palců.

Nová Ibiza bude oficiálně představena v březnu na ženevském autosalonu. V prodeji se ocitne už tři měsíce poté.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

TEST Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro: Stylu hodně, válců málo? Ne tak docela

Audi Q5 SB 40 TDI quattro

Stylovější souputník klasické Q5 útočí na city, ale použitelnost bere smrtelně vážně. Kompromisů má opravdu málo.

17.  10.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků
Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

VW Golf R Variant

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

15.  10.  2021 | Jan Mička | 24 příspěvků
TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

SsangYong Musso Grand

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

14.  10.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky