Churavějící Seat věří, že omlazená a vylepšená Ibiza mu přihraje více zákazníků. Pokud by se tak nestalo, španělskou automobilku by už asi stěží něco zachránilo…
"Ibiza je Seat a Seat je Ibiza," řekl nedávno Ulf Eberhardt, jeden z vrcholných představitelů značky Seat. A těmito slovy přesně vystihl, jaké místo Ibiza zaujímá v plánech španělské automobilky.
Loni Seat, dceřiná společnost Volkswagenu, prodal podle JATO Dynamics 311 217 vozů. Více než polovina z nich – 52 procenta - byla Ibiza.
Seat nabízí tři varianty svého bestselleru: kompaktní a sportovní třídveřovou Ibizu SC, univerzální pětidveřovou Ibizu a praktické kombi Ibiza ST.
Zájem o Ibizu je tedy pro španělskou automobilku, která je v posledních letech ve ztrátě (Seat přiznal za rok 2011 provozní ztrátu 225 milionů eur, rok předtím ztráta činila 311 milionů eur), a pro její rozvoj klíčový.
Seat chce neblahou bilanci minulých let zlomit produktovou ofenzívou. Spoléhá nejen na modernizovanou Ibizu, ale i na nový mini vůz Mii a další generaci Leonu. V roce 2013 by se prý společnost měla stát znovu výdělečnou.
Sázka na mladší zákazníky
Ibiza se představila poprvé v roce 1984 na autosalonu v Paříži a od té doby se jí prodalo 4 650 000 kusů. Stala se tak nejprodávanějším modelem Seatu.
Nejvíce ji kupovali lidé ve věku mezi 30 až 40 lety. A představitelé Seatu věří, že tomu tak bude i nadále.
Novinky se objevily i v interiéru: třeba nový tříramenný volant a nový ovládací panel automatické klimatizace Climatronic.
„S novou generací činíme jasný krok vpřed – svěží a mladistvý designérský jazyk vyjadřuje jedinečný a osobitý charakter značky Seat,“ říká James Muir, prezident společnosti Seat.
V Seatu sázejí hlavně na modernější design vozu. I nadále se tvůrci vozu snažili, aby z něj vyzařoval sportovní charakter. Dominantní je lichoběžníková maska chladiče v kombinaci se spodním otvorem pro přívod vzduchu. Nové jsou i nárazníky, hlavně u sportovní verze Ibiza FR jsou nepřehlédnutelné.
Zvláštní zmínku si zaslouží design světlometů. Ty se dodávají ve dvou halogenových verzích nebo na přání v bi-xenonovém provedení včetně natáčecí funkce a světlometů LED pro denní svícení, které kopírují tvar hlavních světlometů. Tím vytvářejí „světelný podpis“, stejně jako na přání dodávané zadní sdružené svítilny LED (sériově pro model FR).
Hranatý styl světlometů je jedním z mnoha prvků nového designérského jazyka španělské značky Seat.
O zaměření na mladé zákazníky, na mladé rodiny s malými dětmi, svědčí i jeden zdánlivě okrajový detail. Odkládací schránka před spolujezdcem spolujezdce výrazně narostla – dříve měla objem 5 litrů, nyní má 10,7 litrů.
"Mladé rodiny potřebují více místa pro věci v autě, a proto jsme ten box udělali větší,“ řekl Aleš Novák, nový vedoucí divize Seat, při premiéře vozu v České republice.
Smělé plány
Podle představitelů Seatu si tento rok zakoupí model Ibiza 200 000 lidí. Očekávají, že 50 000 z nich bude ve verzi kombi.
Svůj optimismus opírají i o to, že španělská značka zažije svůj debut v Číně. Expandovat chce také v Rusku a v Mexiku.
Zdali to však bude stačit, to je otázka. Třeba zrovna Ibiza, která se vyrábí ve španělském Martorellu, má hodně silné soupeře - mezi ty hlavní patří Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3, Fiat Grande Punto.
Co se týká nové generace tříválcových a čtyřválcových motorů, sahá jejich nabídka od úsporného modelu Ibiza E-Ecomotive s emisemi CO2 89 g/km až po sportovní Ibizu FR s výkonem 110 kW (150 k).
V Česku se chce Seat s omlazenou Ibizou zaměřit mnohem více na firemní zákazníky. Při prezentaci nejprodávanějšího modelu Seatu to řekl Aleš Novák: "Firemní obchody u nás dělaly loni pouze dvacet procent. Chceme se dostat na čtyřicet procent."
Nový Seat Ibiza je na českém trhu od března 2012 s cenou začínající na 218 900 Kč.