Seat na rozcestí: pomůže omlazená Ibiza?

Churavějící Seat věří, že omlazená a vylepšená Ibiza mu přihraje více zákazníků. Pokud by se tak nestalo, španělskou automobilku by už asi stěží něco zachránilo…

"Ibiza je Seat a Seat je Ibiza," řekl nedávno Ulf Eberhardt, jeden z vrcholných představitelů značky Seat. A těmito slovy přesně vystihl, jaké místo Ibiza zaujímá v plánech španělské automobilky.

Loni Seat, dceřiná společnost Volkswagenu, prodal podle JATO Dynamics  311 217 vozů. Více než polovina z nich – 52 procenta - byla Ibiza. 

Klepněte pro větší obrázek
Seat nabízí tři varianty svého bestselleru: kompaktní a sportovní třídveřovou Ibizu SC, univerzální pětidveřovou Ibizu a praktické kombi Ibiza ST.

Zájem o Ibizu je tedy pro španělskou automobilku, která je v posledních letech ve ztrátě (Seat přiznal za rok 2011 provozní ztrátu 225 milionů eur, rok předtím ztráta činila 311 milionů eur), a pro její rozvoj klíčový.

Seat chce neblahou bilanci minulých let zlomit produktovou ofenzívou. Spoléhá nejen na modernizovanou Ibizu, ale i na nový mini vůz Mii a další generaci Leonu. V roce 2013 by se prý společnost měla stát znovu výdělečnou.

Sázka na mladší zákazníky

Ibiza se představila poprvé v roce 1984 na autosalonu v Paříži a od té doby se jí prodalo 4 650 000 kusů. Stala se tak nejprodávanějším modelem Seatu.

Nejvíce ji kupovali lidé ve věku mezi 30 až 40 lety. A představitelé Seatu věří, že tomu tak bude i nadále. 

Klepněte pro větší obrázek
Novinky se objevily i v interiéru: třeba nový tříramenný volant a nový ovládací panel automatické klimatizace Climatronic. 

„S novou generací činíme jasný krok vpřed – svěží a mladistvý designérský jazyk vyjadřuje jedinečný a osobitý charakter značky Seat,“ říká James Muir, prezident společnosti Seat.

V Seatu sázejí hlavně na modernější design vozu. I nadále se tvůrci vozu snažili, aby z něj vyzařoval sportovní charakter. Dominantní je lichoběžníková maska chladiče v kombinaci se spodním otvorem pro přívod vzduchu. Nové jsou i nárazníky, hlavně u sportovní verze Ibiza FR jsou nepřehlédnutelné.

Design | Kombi | Kupé | Seat

Fotogalerie: Seat Ibiza po faceliftu

Zvláštní zmínku si zaslouží design světlometů. Ty se dodávají ve dvou halogenových verzích nebo na přání v bi-xenonovém provedení včetně natáčecí funkce a světlometů LED pro denní svícení, které kopírují tvar hlavních světlometů. Tím vytvářejí „světelný podpis“, stejně jako na přání dodávané zadní sdružené svítilny LED (sériově pro model FR).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hranatý styl světlometů je jedním z mnoha prvků nového designérského jazyka španělské značky Seat.

"Mladé rodiny potřebují více místa pro věci v autě, a proto jsme ten box udělali větší,“ řekl Aleš Novák, nový vedoucí divize Seat, při premiéře vozu v České republice.

Smělé plány

Podle představitelů Seatu si tento rok zakoupí model Ibiza 200 000 lidí. Očekávají, že 50 000 z nich bude ve verzi kombi. 

Svůj optimismus opírají i o to, že španělská značka zažije svůj debut v Číně. Expandovat chce také v Rusku a v Mexiku.

Zdali to však bude stačit, to je otázka. Třeba zrovna Ibiza, která se vyrábí ve španělském Martorellu, má hodně silné soupeře - mezi ty hlavní patří Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3, Fiat Grande Punto.

Klepněte pro větší obrázek
Co se týká nové generace tříválcových a čtyřválcových motorů, sahá jejich nabídka od  úsporného modelu Ibiza E-Ecomotive s emisemi CO2 89 g/km až po sportovní Ibizu FR s výkonem 110 kW (150 k).

V Česku se chce Seat s omlazenou Ibizou zaměřit mnohem více na firemní zákazníky. Při prezentaci nejprodávanějšího modelu Seatu to řekl Aleš Novák: "Firemní obchody u nás dělaly loni pouze dvacet procent. Chceme se dostat na čtyřicet procent."

Nový Seat Ibiza je na českém trhu od března 2012 s cenou začínající na 218 900 Kč.

 


 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků