Seat Leon ST Cupra: Zimní pneu prodlouží brzdnou dráhu o 26 %

OMG  |  11. 12. 2015 07:07

Oumajkarlgott no to dá rozum, že zimní gumy na studeném mokru brzdí znatelně hůř než letní v teple a zasucha. Občas mám obavu, zda vám při vašich objevných misích úplně nepřeskočilo.....

Odpovědět  |   | 

Raději ještě jednou: když jsme měřili, bylo téměř sucho. Dost sucho na to, aby auto v intervalu cca 12-40 km/h akcelerovalo úplně stejně rychle jako to, které jsme testovali na letních v teple za sucha, což by na mokrém povrchu určitě možné nebylo. Podobné výsledky jsme navíc zaznamenali i u Opelu Astra nebo Porsche 911, kde nemohlo být o mokrém povrchu ani řeči. A letní pneumatiky nebrzdí ani v teplotách okolo 5-10°C o mnoho hůř než v létě, jak ukazují naše testy realizované během podzimu, kdy auta jezdila ještě na letních. Jen rozdílem teplot tak dramatický odstup určitě zdůvodnit nejde.

Příspěvek byl 1× upraven, naposled 11. 12. 2015 08:12

Jiří Červenka, AutoRevue.cz

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 08:43

Letní pneumatiky nebrzdí hůř ani při teplotách pod nulou. (sucho)

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 08:43

Tedy hůř než zimní,pro pořádek.

Odpovědět  |   | 
jjj  |  11. 12. 2015 12:54

mas pravdu.

Letne pneu su oproti zimnym lepsie v kazomd okamihu a v kazomd pocasi - s vynimkou ujazdenej snehovej vrstvy na povrchu cesty.

Zimna guma ma teda vyuzitie v horach, kde realne je sneh ujazdeny na ceste (CSSR skoro nikde - vsade sa soli).

Prezuvanie je blby vymysel marketingu, ktory ludia stale tupo zeru aj s navijakom.


Je bezne, ze aj v zime v nasich podmienkach je sneh na ceste kolko - max tyzden v roku?? Zimne gumy su potom nakokot.

Odpovědět  |   | 
ACE  |  11. 12. 2015 17:26

Bohužel si také myslím že máš pravdu, ještě jsem se nesetkal se solidním testem, který by opravdu porovnával vlastnosti letních a zimních v teplotách lehce nad nulou až výrazně pod... Jsem přesvědčen že se taky jedná v mnohém o podvod.

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  11. 12. 2015 10:18

No konečně někdo udělá srovnání letní/zimní na suchu/mokru pod nulou! Už se nemůžu dočkat, protože i pod nulou bude letní na suchu brzdit lépe, o tom jsem přesvědčený. Všechny testy dělají na ledu (tam je naprd i ta zimní, jen o trochu méně, než letní) nebo sněhu (tam samozřejmě zimní vede) a vyvozují závěr, že letní v zimě nefunguje, místo správného závěru, že letní nefunguje jen na sněhu a na ledu nefunguje ani ta zimní

Odpovědět  |   | 
Márty  |  11. 12. 2015 18:32

Na čvut fd na to někdo dělal snad diplomku na toto téma. Najděte si to a bude pokoj od Cupry

Odpovědět  |   | 
Roman  |  11. 12. 2015 07:28

Podívej se na jakýkoliv článek o zimních pneumatikách na mainstreamu.Člověk by jsi myslel,že jsou hotový zázrak a že letní pneumatika pod teplotou sedm stupňů vybouchne,nebo se změní v puk.Ano mám zkušenost,že se zimní pneu chová stejně tak jak je popsáno v článku a je jedině dobře,že to někdo napíše.Zkušený řidič ví jak se zimní guma chová a ten méně zkušený si to tu třeba přečte a přizpůsobí podle toho své chování.Takže hned psát jestli někomu nepřeskočilo je ...ehm,no nic.Pěkný den.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 07:43

Zkrátíme to. Letní guma je lepší vždy ,kromě sněhu,ledu a bláta. I kolem nuly,pokud není náledí.A dokonce i pod nulou pokud je sucho.

Odpovědět  |   | 
pekr  |  11. 12. 2015 11:52

Můžete sem dát nějaký odkaz na výše uvedené tvrzení? Měřeno při teplotě pod nulou, délka brzdné dráhy zimní vs letní? Nemohu nic takového najít.
Stále ale platí, že jezdit v létě na zimní je mnohem méně nebezpečné, než jezdit v zimě na letních. Proto jsou všechny celoroční pneu dělané v podstatě jako zimní.

Odpovědět  |   | 
Olda  |  11. 12. 2015 12:22

Odkaz není potřeba, stačí, aby měl řidič elementární cit. Jak píšou už ostatní přede mnou, zimák vede akorát ve sračkách a na ledu a nic z toho jsem už dlouho nezažil, stejně jako větší mráz - do hor nejezdím. Zbytek je masírka prodejců gum a dementních senzacechtivých novinářů, případně tzv. bezpečnostních expertů.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  11. 12. 2015 20:41

Reaguji na - Olda | 11. 12. 2015 12:22 | [94.112.122.xxx] - pokud jezdíš pár km tak akorát do kostela a občas na nákup do supermarketu starou Škodovkou Š-120 a můžeš jízdy autem vynechat v kritických podmínkách počasí, tak máš pravdu, za takových podmínek při opatrné jízdě autem zimu na letních gumách v pohodě přežiješ. Pokud ale jezdíš každodenně do práce a na služební cesty moderním výkonným autem střední třídy, bez ohledu na počasí, a ročně za volantem strávíš 40-60 tisíc km (polovinu z toho v zimě...), tak by tě zde v diskusi vůbec ani nenapadlo se o "elemetárním citu" vůbec zmínit a máš obuto správně na zimu pořádnými značkovými pneu stejně, jako naprostá většina řidičů.

Odpovědět  |   | 
jjj  |  11. 12. 2015 12:56

bullshit.

Celorocaky su znacene ako "zimne" preto, lebo to vyzaduje blby zakon.
S ich vlastnostami to nema nic spolocne.

Odpovědět  |   | 
Brouk  |  11. 12. 2015 13:55

Vcera jsem koupil celorocaky a kdybych nevedel, ze jsou celorocaky, tak reknu, ze to je zimak jak poleno. Dezen jak zimak a guma mekka jak jojo.

Odpovědět  |   | 
homer  |  11. 12. 2015 15:48

A korunou je fakt že brždění na suchu smýkáním je účinější než odvalování takže v tomto případě i ABS prodlužuje brzdnou dráhu - ale na rozdíl od smyku alespoň drží směr abychom neminuli cíl

Odpovědět  |   | 
Vana666  |  11. 12. 2015 08:23

Už jsem to psal minule, článek by měl mnohem větší vypovídací hodnotu, kdyby byla uvedena teplota při které probíhaly testy. Ale se závěry souhlasím

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 08:34

Takové testy už proběhly. Akorát do tisku (do reklamy) se dostane pouze to co vyhovuje. Jak by to vypadalo,kdyby test prokázal,že v zimě při -10 zastavím na letních gumách na kratší vzdálenosti než na zimních. (sucho)

Odpovědět  |   | 
Bertold  |  11. 12. 2015 09:10

Na videu svieti na palubnom počítači 9,5 stupňa celzia. To je na zimné gumy už dosť veľa. Teším sa na v článku zmienený chystaný dôkladnejší test brzdnej dráhy na zimných/letných pneumatikách. Predpokladám, že sa uskutoční pri nižších teplotách. Vďaka redakcii za výborné články. Doporučoval by som robiť takéto a podobné merania aj na bežných modeloch, nielen na top produkcii pre pár vyvolených. Napríklad 1,2 TSI proti 1,2 THP. Držím palce!

Odpovědět  |   | 
Driver  |  11. 12. 2015 13:15

A já s Tebou souhlasím asi takto: Můj děda používal na Škodě 1000 a pak i Š100 a 120 zimáky na druhé sadě alu, (ruské pneu a alu MTX nebo co to bylo) byť se traduje, že tehdy vůbec neexistovaly. Existovaly akorát to vypadalo jako pneu na rodeocross. Takže dnešní zimáky mají brzdé parametry x krát lepší než kdysi. A děda vždycky říkal, že chudáci vždycky budou hledat důvody, proč ušetřit pár korun, a ještě se tím chlubit. Včera jsem jel po D1, místy až -4 a mlha. Namrzlá mlha. Já jel 130 a sem tam se mi vypnul tempomat páč bliklo ESP. Náledí se tvoří i bez srážek. Ti všichni co jeli 60-80 a kamiony ( v noci jezdí až 100kmh) je tak tak těsně v mlze míjely, tedy málem přizabili, se mohou kasat tím, že jeli na těch letních a ušetřili za zimáky. Až napadne sníh a bude D1 stát denně, protože ty řetězovky na letních jsou masakr, tak si na ty ušetřené peníze vzpomeňte a těšte se na neplnění havarijka. A co je nejhorší? Že jde o život. Šetřit s rozumem...

Odpovědět  |   | 
Josef  |  12. 12. 2015 21:48

Drivere, vystihl jsi to dokonale. A ten tvůj děda, jako by četl zdejší diskusi, cituji tě: "A děda vždycky říkal, že chudáci vždycky budou hledat důvody, proč ušetřit pár korun, a ještě se tím chlubit."
Ze svého okolí neznám nikoho, kdo by neměl na autě nazuté zimní gumy. Podle reakcí v této diskusi by neznalý čtenář mohl nabýt dojmu, že zimní pneumatiky jsou úplně zbytečné, že stačí jen letní (...a v nejhorším v nouzi na ně na sněhu třeba navlékne řetězy...). Tolik koncentrovaných hovadin v jediné diskusi, to se hned tak nenajde. Je ale hned poznat, jaká kategorie "řidičů" asi zde sděluje názory.
Přes týden jsem jel po D1 přes Vysočinu, byl jsem ve Vrchlabí, v Rychnově, v Šumperku a vůbec mi zimní gumy nepřipadaly zbytečné. Nikdo z mého okolí nemá na autě letní gumy. Když nic jiného, stačí se podívat na předpisy a je to jasné. Do některých míst v Česku se v zimě na letních gumách dokonce vůbec nesmí. Stačí též připomenout legislativu.
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky:
„v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“
Brzy ráno či v noci lze v zimním období předpokládat námrazu na pozemní komunikaci kdykoliv, protože teploty padají pod nulu. V případě nehody na letních gumách je v takovém případě při šetření nehody konstatován přestupek a pojistné plnění je kráceno. Když se jezdí s autem za milion, škoda i při šťouchnutí stojí hodně peněz a potom krácení pojistného plnění "zabolí". To je skutečnost, která každého, kdo auto používá každodenně, vede k používání zimních gum a nic jiného neřeší. Na služebních autech je to vyřešeno také "automaticky".
Proto lze vidět, že názory "řidičů" na zimní gumy zde v diskusi prezentují jen puboši, nebo chudáci, co nemají na zimní obutí, a proto se budou vzájemně přesvědčovat, že letní gumy jsou v zimě lepší než gumy zimní a že je zbytečné přezouvat. Přitom by stačilo, kdyby jednoduše "kápli božskou", že sada nových zimních kol by jim zdvojnásobila cenu jejich "auta" a při ročním nájezdu 6000 km by se jim to přezouvání hodně prodražilo, a proto musí riskovat potenciální problémy v případech, že se s někým na silnici ťuknou a že hold v zimě jezdí, jen když vyloženě musí a jen tam, kde lze předpokládat, že silnice budou v pohodě atp.
Bohužel je fakt, že jsou velké rozdíly v ceně zimních gum a ne každý si může dovolit koupit ty nejlepší (a bohužel často nejdražší). Kdo vyzkoušel pořádné zimní gumy, tak ví, že je to na nich při ježdění v zimním období v pohodě (i na suchu...). Já mohu srovnávat - na soukromém mám podle testů to nejlepší - Continental a na služební Octavii mi dávají, co mají po ruce - průměr (Kleber, Sava, Nokian). Jenže nějaké levná čínská "napodobenina" zimní gumy někde ze supermarketu, a k tomu ještě používaná 6-7 let s ojetým vzorkem, je samozřejmě možná horší než letní gumy, které jsou zdejšími "řidiči" potom "velebeny". Tím jsem snad sdělil vše a doufám, že nějaký človíček, který zde v diskusi chce najít dobrou radu, se nebude řídit názory "řidičů" expertů typu Zelí a podobně a potom nespláčou nad výdělkem, když by řešiĺi své rozmlácené auto (nedej bože ještě něco horšího...).

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  13. 12. 2015 10:12

Minul jsi se povoláním spisovateli. Tady se vůbec nediskutuje jestli jezdit nebo nejezdit v zimě na zimních,ale o faktu,že v podmínkách zimy bez sněhu(případně ledu) mají zimní gumy delší brzdnou dráhu. Nic víc. Na gumy ,která tzv. socka s nájezdem třeba 7000km/rok ojede za mnoho let má v podstatě každý,takže zanech myšlenek na chudáky co nemají peníze(když mají na benzín). Já zimní gumy mám,ale ještě jsem je tento rok nepotřeboval. Až je ojedu,začnu používat to nejlevnější zimní obutí. V mém případě a bydlišti je použití drahých zimáků přehlídka vyhozených peněz.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  13. 12. 2015 10:13
Josef  |  13. 12. 2015 16:34

Je dobré si něco Adolfe přečíst a zamyslet se nad tvými "podmínkami zimy bez sněhu". Podstatná venkovní teplota 7 stupňů nad nulou, která je limitním parametrem pro gumové směsi pneu a tedy tím i pro vlastnosti zimních a letních pneu. V článku o Cupře, o kterém je tato diskuse, se testovalo za teploty 8,5 stupně nad nulou (podle palubního počítače na fotce) a tím samozřejmě zimní guma byla poměrně daleko za limitním parametrem. Ukazuje to akorát to, že si člověk při vyšších teplotách musí dát pozor, protože vlastnosti zimních pneu se se zvyšující teplotou zhoršují a krásně to ukazuje diplomová práce VŠ, která popisovala testování při teplotě 23 stupňů ve zkušebně. Vlastnosti zimních pneu jsou už za opravdového tepla tristní (brzdná dráha zimních pneu je o hodně delší,...)

http://is.mendelu.cz/zp/portal_zp.pl...
polanský_2013_bp.pdf

Další informace, jak to vypadá s brzdnou dráhou letních pneu při teplotách 0, -10 a -20 stupňů, je možné získat v jiné práci na adrese :
http://is.mendelu.cz/zp/portal_zp.pl...

Z toho se lze dočíst, že naopak s letními gumami pod bodem mrazu to už není nejlepší. A jak zajistit, že bude vozovka pod bodem mrazu bez jinovatky, či námrazy, to bych rád věděl. Stačí "krizové" úseky v lesích, nebo v blízkosti vodních ploch (řeky, rybníky,..) nebo i na hranici aglomerací (vysrážená vlhkost...). Takže je lepší mít alespoň pocit relativní jistoty (absolutní neexistuje), že dobré zimní obutí může člověku v krizové situaci pomoci a neexperimentovat v takových podmínkách v běžném provozu s letními gumami.
Pokud se vrátím k článku - testu Cupry, tak je opravdu "podnětné" ukázat brzdění na zimních pneu při rychlostech přes 200 km/hod a při brzdění z 200 km/hod na 100 km/hod. Takové blbnutí si může člověk dovolit v zimě opravdu jen na letišti a ne na veřejných silnicích (dálnicích). Povrch vozovky (letiště, pojezdových drah) si člověk předem obhlédne a má navíc únikové zóny. Proč při takové divočení ale ničit zimní gumy, to nechápu. Při takovém divočení na letišti i letní gumu člověk "rozpálí" do saharské teploty i při minus 20 stupních, pro nevěřící - stačí si "pohladit" pneu. Taková "teplá" a stále průběžně divočením (ohřívaná) letní guma je potom v pohodě i na hodně studeném betonu.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  13. 12. 2015 20:01

7 st. nad nulou zajímá koho?? Do piče ,tady je řeč o brzdné dráze. Ty jsi fakt debil

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  13. 12. 2015 20:04

Na suchu. Tady nikdo neříká,že jezdit na letních je v zimě COOL. Zimní tolové běžde do píče

Odpovědět  |   | 
Josef  |  13. 12. 2015 21:47

Těch 7 stupňů by mělo zajímat každého řidiče, tedy i tebe, Adolfe. Při této teplotě dochází ke změně vlastností směsi pryže a tedy i pneumatik. Když jsou obuté zimní a teplota vystoupí přes 7 stupňů, tak si řidič musí uvědomit, že vlastnosti zimních pneu (včetně brzdné dráhy) se zhoršují spolu se zvyšující se teplotou. A naopak, když jsou na autě obuté letní pneu, tak při poklesu teploty pod 7 stupňů si musí řidič uvědomit, že se mu budou měnit vlastnosti letních pneu k horšímu (včetně brzdné dráhy). Pod bodem mrazu mají letní pneu postupně delší brzdnou dráhu než zimní pneu a rozdíly se zvětšují (platí to i na suchém povrchu). Všechno je uvedené v textech dokumentů, na které jsem dal odkazy, včetně uvedení vlastností pryže, brzdné dráhy apod.
Je v nich i uvedené a naměřené, jaké jsou rozdíly v brzdných drahách při různém huštění (tlaku vzduchu) pneu, stavu pneu (opotřebování dezénu a stáří pryže,...). To všechno má vliv na brzdnou dráhu na suchu i na mokru. Představa a vnímání šířené "skutečnosti", že letní guma na suchém povrchu vozovky má VŽDY kratší brzdnou dráhu než zimní guma, může být osudné. V čem se asi shodneme, je to, že řidič musí vnímat chování vozu a přizpůsobit se chování a stavu pneu a stavu vozovky a meteorologickým podmínkám (teplota, déšť, druh povrchu vozovky,...).
Je potřebné vnímat též výsledky "testů" chování letních pneu za podmínek velké zátěže rychlostí a způsobem jízdy silným autem, protože zahřívání pneumatiky (materiálu pryže) významně ovlivní naměřené výsledky. V zimě v běžném provozu s předpisovou rychlostí nikdo soutěžním stylem nejezdí a tím i teplota pneumatik se nedá srovnávat s teplotou, která se dosáhne soutěžním stylem někde na uzavřeném okruhu nebo na letišti. Zkrátka zmrzlá letní pneu krátce po rozjetí auta bude mít delší brzdnou dráhu než stejně zmrzlá zimní pneu ve všech podmínkách, i na suchu. Kdo si to neuvědomí, může mít problém.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  14. 12. 2015 19:23

Pryžový inženýr. Máš pravdu. Konec. Řidič na letních pneumatikách při teplotě 7 st. Celsia+-10 st. vyletí v první zatáčce do příkopy. (na suchu) stačilo

Odpovědět  |   | 
pekr  |  11. 12. 2015 21:30

VANO666-PRIJDES MI - NA ROZDIL OD NEKTERYCH JINYCH DISKUTUJICICH-JAKO CLOVEK,KTERY SI OVERUJE FAKTA. PTAM S JESTE JEDNOU - EXISTUJE NEJAKY ROZUMNY ODKAZ, KDE BY BYLO PROKAZANO, ZE LETNI GUMA BRZDI LIP NASUCHU PRI MRAZU - NAPR PRI MINUS 10ST??
POKUD SE TYKA SMESI, JE ZIMNI GUMA VZDY - I V LETE - LEPSI NEZ LETNI, PROTOZE JE MEKKA.ALE PROBLEM DELAJI LAMELY.
KOUSEK DOLE JE V DISKUZI ZAJIMAVA OTAZKA-MUSI MIT ZIMNI GUMA V LETE 4MM A VICE? ZAKON 361/2000 RESP 133/2011 RIKA ZE ZIMNI GUMA MUSI MIT MIN 4MM VZOREK.ZAKON NEPREDPOKLADA POUZITI ZIMNI GUMY V LETE. Z TOHO MI JASNE PLYNE ZE MUSI MIT ZIMNI GUMA PORAD MIN 4MM VZOREK. TO ZE V LETE MUZE MIT PNEUMATIKA 1,6MM JE DALSI PODMINKA, ALE NEMLUVI SE EXPLICITNE O ZIMNI GUME.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  12. 12. 2015 09:49

Větším písmem to nešlo? 4mm je určeno logicky pro zimu. 1,6mm na sněhu moc nepomohlo. Nakonec ani zimní guma nemusí mít v zimě 4mm,když je teplo a není předpoklad sněhu a náledí(třeba).

Odpovědět  |   | 
Vana666  |  12. 12. 2015 17:25

Pekr: takový odkaz taky bohužel neznám a taky by me to dost zajímalo. Myslím že stejně to nepůjde odpovědět univerzálně protože i jednotlivé druhy letních a zimních gum se chovají odlišně a bylo by proto potřeba za stejných podmínek navzájem porovnat větší počet různých typů.
Porovnat jen jedny letní s jedněma zimníma úplně vypovídající asi nebude

Odpovědět  |   | 
Brouk  |  11. 12. 2015 08:45

Prvni snih a polovina ridicu naboura, i kdyz maji zimni gumy. Takze o pneumatikach to neni.
Za sebe rikam - celorocni. Mnohem radeji bych mel letni cely rok, ale to by me eurobratr skripl.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 08:51

Pokud bydlím v nížině a jezdím málo,tak zimní gumu potřebuji za 365 dní roku tak max. týden.

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  11. 12. 2015 10:07

Brouk: celeroční se hodí za předpokladu, že při hloubce dezénu 4 mm ji vyhodíš a koupíš novou. Nebo si ji necháš na léto a před zimou stejně musíš pořídit novou, čímž ti přezouvání neodpadne.
Já uvažuju, že bych zimáky dojel přes příští léto, ale musím se někde mrknout, jestli projdu technickou, když mám ve VTP rychlostní index W (270 km/h), ale zimáky mám H (210 km/h, pro zimáky povoleno ve VTP Q, tedy ještě míň). A nebo se spíš v rámci bezpečnosti nerozhodnu koupit nové letní.

Odpovědět  |   | 
swenak  |  11. 12. 2015 11:56

Mám za to, že pokud je namontován horší rychlostní index, je povinnost o tomto viditelně dát vědět, buď nastavit na PP, pokud to lze, nebo snad papírek na přístrojovku Pokud by to nešlo, tak bych v zimě jezdit ani nemohl, protože mám předepsán Y a ty se pro můj rozměr myslím ani nedělají.

Odpovědět  |   | 
pedro  |  11. 12. 2015 15:12

No jo, jenže zimní guma musí mít ty 4 mm i v létě... Tím, že ji provozuješ v teple se z ní nestane letní pneu.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 15:42

1,6. Asi někomu hrabe

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  11. 12. 2015 17:05

Pedro: nemas pravdu, pro leto je podstatna hloubka dezenu a ne typ pneu.

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  11. 12. 2015 09:11

Aha, takže jsme se veledůležitě dozvěděli za pomoci moderní číslicové techniky, že auto na vlhké silnici má delší brzdnou dráhu než na suché... Dalo by se z toho i vyvodit, že ty gumy je až zbytečné na zimu měnit když v Praze sníh ani nepotkáme.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  11. 12. 2015 09:56

Najeďte na těch pneumatikách tisíc km a měření zopakujte. Potom se uvidí. Že fungl nové pneumatiky jsou ještě z výroby trochu mastné od separátorů při lisování a proto se s nimi prvních pár set km má jezdit opatrně, protože kloužou dokud se ta mastná vrstvička neojede, je snad známé - tedy alespoň jsem si to doteď myslel. Ale asi to spousta lidí neví, stejně jako že třeba čerstvě položený asfalt za mokra taky klouže jak sviňa.
Na druhou stranu si také myslím, a nikdo se to žádným testem neodvážil potvrdit, že za běžných zimních teplot lehce nad nulou a za sucha bude libovolná letní pneumatika citelně lepší než zimní.

Odpovědět  |   | 
Marek Zrak  |  11. 12. 2015 10:27

Musím taky potvrdit, že jízda na zimákách je děs, z auta je žvýkačka.Už ať je zase teplo.

Odpovědět  |   | 

Z čeho vyvozujete, že jsme měřili s úplně novými pneumatikami? To jsme dělali jen při testu Porsche, protože jsme neměli na výběr (na což jsme také v textu opakovaně upozornili a důvod vysvětlili). Pneumatiky na Seatu byly v době měření už zajeté víc než dost.

Jiří Červenka, AutoRevue.cz

Odpovědět  |   | 
Aladin  |  11. 12. 2015 11:21

Zajímavé měření, díky za něj.

Ovšem místní komunita tyto výsledky bere, jako opětovný důvod se postavit do opozice nějakému zavedenému pravidlu, že u teplot blízkých nule se jezdí na zimní pneu. Lidi, stačí z noci podchlazená silnice, po ránu vlhkost a je námraza jak vyšitá. Tohle se vám stane v zatáčce a na letních letíte ven ani se nestačíte leknout.

Dále by bylo zajímavé udělat měření nové a pak opotřebované pneu. Já najezdím ročně do 20tis km. Když už kupuji novou pneu, tak kvůli stáří a ne vzorku, který je stále dostatečný. Tak by mě zajímaly schopnosti například 4 roky používané pneu s nájezdem třeba 40tis km. Musel by to být stejný rok výroby. V extrému jim to může hnít na skladu i tři roky.

Odpovědět  |   | 
Marek Zrak  |  11. 12. 2015 11:37

To bych chtěl někdy zažít, měnit pneu kvůli stáří

Odpovědět  |   | 
Roman1  |  11. 12. 2015 12:04

Já s mým nájezdem 10 t km ročně jsem na tom ještě hůř - zimní gumy jak nové a přitom ztvrdlé.

Odpovědět  |   | 
Vana666  |  11. 12. 2015 12:33

Aladin: zato zimní jezdí na námraze jako po kolejích ...

Odpovědět  |   | 
Aladin  |  11. 12. 2015 13:24

Tak jasně. Ale i tak je ten rozdíl při námraze znatelně ve prospěch zimních. Stále je lepší býti připraven na zimní vlastnosti počasí zimní gumou a počítat s delší brzdnou dráhou za sucha.

Navíc, největší úkon na stranu bezpečnosti je přizpůsobení rychlosti a odstupu vzhledem k aktuálním podmínká. V testech se udává, že při 50km/h zastavíš na 28m, při navýšení o 10km/h na 60 (což ve voze bez přilepeného zraku na tachometr nejde ani poznat) se zvýší na 36m, což je navýšení o 32%!

V zimě zkrátka zvolnit tempo a vše bude ok. Na západě to většinou nedělá problémy. Tady, při námraze, jak na suchu, v husté mlze se chytit mlhovek pár metrů za druhým vozem a valit co to dá, v dešti 140, protože gumy drží jak přibité. Jeden nestačí zírat. Pak jsou ve zprávách zajímavé výmluvy. Vždy za to může počasí, silničáři, kteří neposolili, auto, které si dovolilo před dotyčným najednou zabrzdit, nepřehledná zatáčka, atd...

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  11. 12. 2015 14:23

Ano. Na ledě je kvalitní zimní pneu lepší než kvalitní letní.Ovšem pokud vjedu do zatáčky,kde je led,jsem ve škarpě,v protisměru,mrtvý,invalida bez ohledu na obutí. Tedy pokud jedu 10-15km/hod tak mě možná zimní pneu podrží.

Odpovědět  |   | 
swenak  |  11. 12. 2015 11:49

No, já nevím. Sice exaktní hodnoty, ale 2 rodílných aut co do konstrukce i hmotnosti. Nebo si snad mám myslet, že stačí mít stejné gumy na jakémkoliv autě? Co, kdybych je narval na CitiGo? Spíše si chtěli autoři testu užít a něco museli testovat, tak testovali gumy, no

Alespoň jse se dověděl, jak hezky řadí DSG, nebo, jak špatně řadil řidič manuálu

Odpovědět  |   | 
Zelí  |  11. 12. 2015 15:04

Minimálně pět let vám tady občas připomenu věc o konstrukci zimních pneumatik, která je strará třicet let, ale stále platí. Letní pneumatika je ve všech podmínkách lepší s vyjímkou záběru a brždění na sněhu (ledu). Pokud není na silnici sníh tak je letní pneumatika lepší. Teplota má na to okrajový vliv. Takže jezdit v současných podmínkách se zimníma pneumatikama je blbost. A samozřejmě hrozí, že vám nějaký euro hujer napálí do kufru.......

Odpovědět  |   | 
Josef  |  11. 12. 2015 20:23

Reakce na Zelí | 11. 12. 2015 15:04 | [78.80.205.xxx] –Ach jo, Zelí, ty ses zase předvedl. Něco takového může napsat jen idiot…a Zelí. Můžeš mi (nám), Zelí, sdělit, proč ze sebe „minimálně 5 let“ stále děláš idiota v diskusích Autorevue?

Takže jako obvykle, Zelí, hezky po pořádku:
1. Napsal jsi, cituji tě: „Minimálně pět let vám tady občas připomenu věc o konstrukci zimních pneumatik, která je strará třicet let, ale stále platí.“ – zatím jsi Zelí nic o konstrukcích zimních pneumatik nepřipomenul. Já to ale hodně zjednodušeně zkusím, i když vím, že ty to stejně nepochopíš, ale třeba někdo jiný určitě ano… Takže to podstatné – nejsou letní pneumatiky různých výrobců stejné, liší se konstrukcí, profilem a vzorkem běhounu a složením gumy a v testech se jasně prokazují naměřené parametry v různých režimech (brzdění, slalom,…) a v různých podmínkách (sucho, vlhko, kaluže,…). U zimních pneumatik je to obdobné, navíc se testují na sněhu, na ledu apod. Co je podstatné z hlediska konstrukce pneumatiky, je její profil a tvar vzorku běhounu (hrubost, hustota lamel,…) a na vlastnosti pneumatiky má velký vliv její stáří a opotřebování (rovnoměrnost opotřebování a aktuální hloubka dezénu) a v provozních podmínkách i zatížení a předepsaný tlak vzduchu v pneu. Z toho vyplývá, že stejný typ pneumatiky se může z důvodů výše uvedených vlivů projevovat v jednotlivých situacích s velkými rozdíly, a proto nelze spoléhat na nějaké jednoznačně definované hodnoty v metrech, se kterými bude řidič uvažovat v provozu z hlediska zajištění potřebných rozestupů mezi vozidly a délky brzdné dráhy.
2. Dále jsi napsal, cituji tě: „Letní pneumatika je ve všech podmínkách lepší s vyjímkou záběru a brždění na sněhu (ledu). Pokud není na silnici sníh tak je letní pneumatika lepší. Teplota má na to okrajový vliv.“ – V těchto větách ses Zelí předvedl v celé své zelnatosti. Je zde potřebné uvést podstatné – jasně definovat vlivy teploty. Je nutné uvažovat o provozní teplotě pneumatik (teplota gumy – materiálu, ze které je pneumatika vyrobena, dále o teplotě ovzduší (počasí-předpoklad změn) a o teplotě vozovky (a materiálu vozovky – kostky asfalt, beton,…). (Zelí, ty jsi to splácal všechno dohromady, aniž bys přemýšlel – omluvou je ve tvém případě pouze to, že nemáš čím myslet…) Pokud se bude uvažovat provozní teplota materiálu pneumatiky, tak lze říci, že „nadupaná“ mnohasetkoňová čtyřkolka v ostré jízdě bude mít i letní gumy „zahřáté“ na optimální teplotu i v podmínkách, kdy teplota bude -30 stupňú pod nulou a s rozumným vzorkem běhounu v takovém případě může v pohodě takové letní pneu nahradit zimní pneu, u které by měkká zimní směs v takovém případě „shořela“. Jen pro příklad s teplotou materiálu pneu uvádím situaci z F1, kdy jsou kola i s pneu zabalená a vyhřívaná tak, aby po nasazení poskytla správné vlastnosti. Jenže to není situace v běžném provozu s použitím normálních aut, které navíc řídí běžní řidiči. Objektivní skutečnost je taková, že řidič přijde ráno k autu, které je teplotně „vytemperované“ v zimních měsících na teplotu blízkou nule, nebo dokonce pod nulou díky mrazu. Než uvede auto do provozní teploty, ujede řadu kilometrů způsobem, že se pneu rozhodně neprohřejí. I když se „divokou“ jízdou trochu pneu prohřejí, tak v provozu je celkem běžné, že se musí zastavit - zácpy ve městech nebývají výjimkou. A v takových podmínkách jsou zimní pneu nenahraditelné. Dalším jevem je to, že okolo nuly je možné kdykoliv se potkat s námrazou, jinovatkou, ne-li přímo s náledím. Tohle je opět důvod mít na autě zimní pneu. Samozřejmě, když je vozovka zcela suchá (a prostá jinovatky…apod.), tak nemůže být problémem jezdit na letních pneu. Jenže tuto jistotu dokáže mít v zimě snad akorát Zelí…
3. Nakonec jsi, Zelí. ve tvém příspěvku uvedl naprosto „dokonalý“ tebe charakterizující názor, cituji Tě: „Teplota má na to okrajový vliv. Takže jezdit v současných podmínkách se zimníma pneumatikama je blbost. A samozřejmě hrozí, že vám nějaký euro hujer napálí do kufru.......“
V jednom z testů byl naměřen rozdíl brzdění mezi zimními a letními pneu při teplotě 20 stupňů Celsia na suché vozovce. Se snižující teplotou se tento rozdíl snižuje a postupně se role vyměňuje a potvrzuje, že za mrazu jsou lepší zimní pneu než letní. Zimní pneumatiky mají takovou skladbu směsi, která má nejlepší vlastnosti v rozmezí teplot od –15 °C do +7 °C, což odpovídá teplotním podmínkám během naší zimy. Optimální pracovní teplota letních pneumatik se pohybuje v rozsahu +15 °C až +45 °C, čemuž odpovídá směs, ze které je pneumatika vyráběna. Teplotní rozsahy letních a zimních pneu se naprosto míjí. Už z toho je jasně patrné, že se na zimní pneumatiky v létě nemůžete stoprocentně spo¬léhat. Zima ve střední Evropě Zimní provoz na silnicích zemí střední Evropy probíhá ze 40 % na suchých vozovkách, ze 45 % na vozovkách mokrých a z 15 % na sněhu. To znamená, že dvě třetiny zimního období jezdíme na mokrých a kluzkých vozovkách. Dalším aspektem je však teplota, jejíž průměrná hodnota v zimě činí ve střední Evropě cca 3stupně Celsia. Pro provoz při těchto teplotách nejsou vhodné letní pneumatiky. Ty jsou určeny pro teploty vyšší než + 10°C; při teplotách nižších mohou být přímo nebezpečné. Pro provoz při průměrných denních teplotách nižších než + 10°C je nanejvýš vhodné (a výhodné) používat zimní pneumatiky.
Toto potvrzuje obecně uznávanou skutečnost, že teplota ovlivňuje vlastnosti pryžových materiálů a tedy i pneumatik. A napsat něco takového že „jezdit v současných podmínkách se zimníma pneumatikama je blbost“, to dokáže jedině Zelí. A co v případě, když se jede na delší vzdálenost, nebo na vícedenní služební cestu? Je vidět, že Zelí je magor, který si možná sedne za volant jedině, když mu to občas „tatínek“ dovolí. Pokud by jezdil do práce každý den a absolvoval desetitisíce kilometrů na služebních cestách, tak by něco tak pitomého napsat nikdy nemohl.

Objektivně platí, že je horší varianta mít letní gumy na kluzké (zmrzlé) vozovce, než zimní gumy na rozehřáté letní vozovce. A když mi ukazuje teploměr okolní teplotu 5 stupňů nad nulou, to neznamená, že mohu přijet do úseku, kde vozovka bude namrzlá. Ovšem, co je zásadní a co platí bez výjimky, je obecné pravidlo, že řidič je povinen přizpůsobit rychlost vozidla a způsob jízdy stavu vozovky, dopravní situaci, povětrnostním podmínkám, technickému stavu vozidla (včetně pneu) a dalším okolnostem, které mohou mít vliv na bezpečnost jízdy (včetně zastavení). Zmíněnou „další okolností“ může být například to, že pokud jedu v Carreře nebo Evo či Impreze a prudce (nečekaně) hemptnu na brzdy, tak jakékoliv normální auto s nejlepšími gumami, které za mnou udržuje obvykle dodržovanou vzdálenost, mi „přistane v kufru“ jak uvádí Zelí. A naopak, pokud jedu v nějaké „plečce“ a vidím před sebou něco „ostrého“, tak si dávám velký pozor a udržuji větší vzdálenost (zejména, když na „plečce“ nemám perfektní gumy). Tohle ale nikdy Zelí a jemu podobní „týpkové“ nepochopí, a proto jezdí v zimě na letních gumách a bojí o své „kufry“…

Odpovědět  |   | 
Josef  |  11. 12. 2015 20:44

Vidím, že Zelí už zareagoval a ocenil mne prvním "minus".

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  11. 12. 2015 18:11

Myslím si, že nejen já bych si chtěl přečíst slíbený test pneumatik zimní/letní pro širší rozsah teplot. Přimlouval by jsem se ještě za test mokro při teplotách těsně nad nulou. Mám dojem, že o tyto typy testu nemá dlouhodobě "někdo" zájem...

Odpovědět  |   | 
Josef  |  11. 12. 2015 21:05

Mne by Mirku, také zajímaly objektivní testy, které by přesně ukázaly, jak tomu skutečně je, od minus 30 do plus 30. Myslím si, že řada testů, které jsem na webu četl, je zkreslená provozním zahřátím pneu. Když pneu testují na zkušebních okruzích, tak se pneu zahřeje-"zvláční" (slalom, brzdění, rozjezdy...), což letním pneu za nižších teplot může v testech hodně pomoci. Pochybuji, že v rámci testování se vždy mezi jednotlivými jízdami čeká, až se materiál pneu "uklidní" a vystydne až do hloubky (kompletní pryžový materiál pneu ve všech vrstvách). Naopak v letních - vysokých teplotách provozní zahřátí zimním pneu ve srovnání s letními naopak nepomůže.
V běžném provozu potom výsledky mohou být jiné (v zimě na silnici nikdo slalom nejezdí, opakovaně nebrzdí a nerozjíždí se a tím se gumy tak neprohřejí jako je tomu při testování).

Odpovědět  |   | 
uživatel  |  11. 12. 2015 18:55

všem, co doporučují v zimě jezdit na letňákách, byste měli taky vyjet mimo Prahu
zimaky jsou měkký žvejky, taky si na každým slizu nerozbije člověk hubu

Odpovědět  |   | 
Halba.  |  12. 12. 2015 16:24

Zimní pneumatiky mají skutečně ony výše uvedené nebezpečné vlastnosti.Pokud pojedete po náledí a nebo po hladce ujetém klouzavém sněhu,není žádný rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou.Pojede to s vámi kam to chce a pokud nebude na krajnici pás sněhu a nebo svodidlo,tak jste bez šance.Zimní pneumatika je efektní pouze na břečce a nebo na přemrzlém ,neujetém sněhu.

Odpovědět  |   | 
Adolf  |  12. 12. 2015 16:54

slovo není žádný rozdíl bych tedy nepoužil

Odpovědět  |   | 
HrdinaJan  |  15. 12. 2015 13:58

efektni vs efektivni

Odpovědět  |   | 
 |  16. 12. 2015 21:45

To je blbost

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků

Nejčtenější články

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, kter…

Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.

13.  11.  2019 | | 247 N/A
Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni a…

Třicáté výročí 17. listopadu 1989 si lze připomenout různě. Třeba i svým způsobem revolučním automobilem, který se stal symbolem tehdejší doby a zároveň pojítkem mezi starým AZNP a Škodou pod křídly VW.

17.  11.  2019 | | 46 N/A
Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giug…

Vměšování politiků do automobilového průmyslu či aut obecně není žádný moderní vynález Bruselu, ale vcelku běžná věc doprovázející tyto dopravní prostředky prakticky od jejich počátků. Neznáme však mnoho případů, kdy by konkrétní politik přímo ovlivnil design vozu tak, jako to na počátku 90. let zvládl předseda české vlády.

28.  10.  2019 | | 22 N/A
James May si koupil nové auto. Pod plachtou Ferrari však supersport nenajdete

James May si koupil nové auto. Pod plachtou…

James May umí překvapit a moderovat. V novém videu se o obou těchto věcech velmi mile přesvědčíte.

4.  11.  2019 | | 32 N/A
Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní modely. Jsou levné a s bohatou výbavou

Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní mod…

Pokud hledíte po některém z benzinových modelů Toyoty, na konec roku teď české zastoupení uvádí výhodnou limitovanou edici výbav Prestige pro hned několik svých vozů.

8.  11.  2019 | | 243 N/A