Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Porovnali jsme Seat Leon ST Cupra 280 se Škodou Octavia Combi RS. Myslíte si, že víte, jaká je realita? Že má Škoda 220 koní, Leon o 60 koní více a tedy že Cupra bude určitě při měření dynamiky rychlejší? Také jsme si to mysleli, ale realita se ukázala v mnoha směrech zcela odlišná.
Seznam kapitol
  1. Oficiální data, Výkon: Ani jeden nemá to, co slibuje
  2. Naměřená dynamika: Ve sprintu 0-100 km/h vítězí Škoda
  3. Zrychlení nad 100 km/h a brzdy, Pár bonusů na závěr
  4. Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Fotogalerie

Koncern Volkswagen si aktuálně postavil moc pěknou nabídku sportovních kombi. Ta začíná u Škody Octavia RS, která dostala pomyslného černého Petra a roli základního a nejslabšího ostrého kombi z dílny VW. Ano, v září přijde RS 230, ale to na postavení Octavie v nabídce nezmění vůbec nic.

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička  

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička  

Komu Octavia nestačí, ten může sáhnout po Leonu ST Cupra. Seat na některých trzích nabízí tohle auto ve slabší variantě s výkonem 195 kW (265 koní), nás se to ale netýká. My dostaneme rovnou provedení 280 se samosvorem a výkonem posíleným na 206 kW (280 koní). Ano, je to ta stejná verze, která drží rekord na Nürbirgringu mezi kombíky.

A pokud to je pořád málo, můžete si u koncernu koupit ještě Golf R Variant s oficiálním výkonem 221 kW (300 koní) a pohonem všech kol. Bohužel, v době našeho testu nakonec německá novinka k dispozici nebyla, ale přesto se ukázalo srovnání Octavie s Leonem jako velmi zajímavé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Za velmi podobné peníze můžete dostat dva hodně zajímavé kombíky. Octavia RS láká na solidní rychlost a obrovský prostor, Leon na obrovskou rychlost a solidní prostor

Oficiální data

Seat Leon ST Cupra vypadá jako velmi lákavá nabídka, minimálně ve srovnání s Octavií. Ta samozřejmě drží trumf v podobě velkého interiéru a obrovského zavazadelníku, jenže tyto věci tu dnes řešit nebudeme. Bavíme se přece o sportovních verzích, kde je důležitý výkon a dynamika. Takže?

Seat Leon ST Cupra: Opravdu chcete Octavii RS? [první jízdní dojmy]

Seat Leon ST Cupra: Opravdu chcete Octavii RS? [první jízdní dojmy]

Seat vám za 712 900 Kč dá auto osazené motorem 2.0 TSI s parametry 206 kW (280 k), 350 Nm a s manuální převodovkou. Na stovce byste měli být za 6,1 s a maximálně pojedete 250 km/h. 

Škoda naproti tomu nabídne Octavii Combi RS se stejným motorem, ale s výkonem 162 kW (220 k) za cenu 686 900 Kč, pokud se spokojíte s manuálem, což také byl náš případ. Vrchol točivého momentu je shodný s Leonem Cupra (350 Nm), zrychlení na stovku je otázkou 6,9 s a nejvyšší rychlost činí 244 km/h.

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: technické parametry
Motorizace Seat Leon ST Cupra Škoda Octavia Combi RS
Převodovka 6st. manuální 6st. manuální
Max. výkon (kW/k) 206/280 162/220
v ot./min. 5600-6500 4500-6200
Max. točivý moment (Nm) 350 350
v ot./min. 1750-5600 1500-4000
0-100 km/h (s) 6,1 6,9
Max. rychlost (km/h) 250 244
Pohotovostní hmotnost (kg) 1440 1442
Celková hmotnost (kg) 1920 1933
Cena od (Kč) 712 900 686 900

Pokud bychom vám teď položili otázku, kterému z koncernových kombíků byste dali přednost, za předpokladu, že nechcete rychlý stěhovák, pak je zřejmě odpověď více než jasná. I my bychom bez váhání zvolili Leon Cupra. Nakonec příplatek za jednu koňskou sílu navíc je pouhých 433 korun. To je méně, než kdybyste se pouštěli do nějakých čiptuningů a to ještě nepočítáme bonus v podobě samosvoru na přední nápravě.

Jenže to je teorie, jaká je praxe?

Výkon: Ani jeden nemá to, co slibuje

Na brzdu jsme už odvezli poměrně dost aut. Dlouhodobě se ukazuje, že koncernové motory nabízí více výkonu, než co najdeme v oficiálních tabulkách. Třeba Rapid 1.4 TSI měl místo 90 kW (122 k) o necelých 6 kW více (130 koní), Golf 1.2 TSI naladěný na 63 kW (85 k) se dostal na 67 kW (91 k). Takže se daly pozitivní rozdíly očekávat také u Octavie RS i Leonu Cupra. A tak se také stalo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Naměřený výkon je u obou aut vyšší než to, co slibuje výrobce. Překvapil hlavně Leon, který se dostal přes 300 koní

Škoda Octavia Combi RS vykázala při měření maximální výkon 166 kW (226,4 koní) při 4952 ot./min a vrchol točivého momentu 375,9 Nm (2799 ot./min). Nad slibovaným maximem 350 Nm se motor drží zhruba od 1800 ot./min až do 3700 ot./min.

Ještě větší překvapení ale přineslo měření Leonu ST Cupra 280. Tam se totiž výkon dostal dokonce přes hranici 221 kW (300 koní). Z grafu je navíc jasně patrné, že nešlo o nějaký chvilkový výkyv. Testovaná Cupra se držela přes 300 koní od zhruba 5600 do 6700 ot./min. Naměřené maximum nakonec dosáhlo na 223,5 kW (304 koní) při 6375 ot./min, což je už poměrně výrazný rozdíl oproti oficiálním hodnotám.

Výrazně více vykázal také točivý moment, který se pohybuje kolem hodnoty 380 Nm od 2500 do 5500 ot./min. Naměřený vrchol se nakonec zastavil na 388,8 Nm při 4577 ot./min. 

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Za pozornost určitě stojí také porovnání průběhů výkonu a točivého momentu obou automobilů. Z něj je vidět, že motor Octavie nastupuje rychleji. Tam, kde už dosahuje točivý moment slibovaných 350 Nm, má Cupra 290 Nm a pozvolněji roste také její výkon motoru. Od 2500 otáček už ale Leon nabízí více a s rostoucími otáčkami svůj rozdíl neustále zvyšuje.

Když to tedy shrneme, podle reálného měření dostanete od Škody 226 koní a od Seatu 304 koní. Podle těchto hodnot nám cena za vyšší výkon vychází ještě lépe ve prospěch Leonu. Za koňskou sílu navíc zaplatíte pouze 333 Kč a to není vůbec špatné. 

Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Oficiální data, Výkon: Ani jeden nemá to, co slibuje
  2. Naměřená dynamika: Ve sprintu 0-100 km/h vítězí Škoda
  3. Zrychlení nad 100 km/h a brzdy, Pár bonusů na závěr
  4. Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků