TEST Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI: Turbo tlačí, ale vážně těch 96 kW kombíku stačí?

Slabší verze benzinové patnáctistovky v kombíku s hodně velkým kufrem? Funguje, ale musíte ji správně používat.
Radosti
Skvěle nastavený podvozek
Velmi rozumná spotřeba
Praktický vnitřek
Starosti
S nákladem omezená dynamika v přímce
Ovládání klimatizace skrze displej
8  /10

Vloni představená čtvrtá generace Leonu vnesla do nabídky pohonů větší pestrost. Poprvé je k mání s litrovým tříválcem TSI (na některých trzích dokonce jen s 66 kW/90 k, u nás startuje na 81 kW/110 k), v základní verzi Reference si ho můžete pořídit i s dvoulitrovým TDI na 85 kW/115 k, dále zde máme například mild hybridní eTSI s 48V palubní sítí, plug-in hybridní e-Hybrid, nebo třeba provedení TGI na CNG.

Pokud netoužíte po alternativních či elektrifikovaných verzích, tradicionalista má výběr bohatý. Patnáctistovku TSI si můžete pořídit s 96 kW/130 k nebo se 110 kW/150 k, nad ní stojí dvoulitrový turbobenzin se 140 kW, plus zde máme klasiku ve formě silnějšího dvoulitrového TDI o výkonu 110 kW/150 k. Dnes zde v testu máme slabší 1.5 TSI, tedy skromnější motorizaci, která je kombinována s kombíkem v nejvyšší dostupné výbavě FR. Dává takový kontrast smysl?

Patnáctistovka pracuje v Millerově cyklu a má turbodmychadlo s variabilní geometrií (ne lopatek rotoru, prosím pěkně, klapek ve statoru). Od silnějšího provedení o výkonu 110 kW se 96kW verze liší třeba vyšším kompresním poměrem (12,5:1 oproti 10,5:1), pořídíte ji už v druhé výbavě z čtyř dostupných od 607.900 Kč, kdežto výkonnější varianta je k mání až od třetí výbavy Xcellence se startování cenou 674.900 Kč.

Rozdíl 67 tisíc korun je zde tedy nejen ve formě extra výkonu a točivého momentu (200 Nm oproti 250 Nm), ale také v 17“ litých kolech, zadních parkovacích senzorech, digitálním přístrojovém štítu, sportovních sedačkách, dešťovém i světelném senzoru, výškově stavitelných předních sedadlech, koženém multifunkčním volantu, LED předních mlhovkách plus spoustě stylových doplňků. Mým skromným odhadem je, že když už někdo kupuje kombi za více než šest set tisíc, raději sáhne po vybavenějším a silnějším kusu, i když 96kW verze má své nesporné kvality.

Jednou z nich je například vrcholná kultivovanost. V tomto ohledu čtyřválcového jedenapůlčíka TSI chválíme napříč celou nabídkou koncernových vozů. Je krásně tichý a nevibruje ani ve chvíli, kdy se při nízké zátěži přepne do dvouválcového režimu. Akustické nepohodlí na vás nečeká ani ve chvíli, kdy ho ženete do vysokých otáček, nebo jedete v otáčkách nižších, v nichž se nedusí a nekucká.

Zkoušená 96kW verze je k mání výhradně s šestistupňovým manuálem, s nímž je spolupráce snadná – dobře vymezené dráhy, optimální převody, se spojkou se také neperete. Nicméně pokud kombík, který je určen k přepravě nákladu a lidí, více naložíte, jisté rezervy síly by se zde hodily. S prázdným autem si tento motor poradí, pružné zrychlení ujde a odpich z místa také. Ale pokud máte na palubě posádku a v kufru 120 kilogramů dřevěných briket, zapotí se o něco více. Ne, není brzdou provozu, ale akcelerace je vcelku vlažná a v členitém terénu nebo na dálnici sáhnete k podřazování o dost častěji. Ale ani pod zátěží nijak výrazně netrpí spotřeba – s naloženým autem jedete v rozumném tempu do šesti litrů, bez zátěže se lze snadno dostat na hodnoty 4,5 litru. A to prosím bez různých e-vychytávek.

Podvozek má navrch

Ne že by motoru chyběl elán, ale hnát ho s plynem na podlaze nedává moc smyslu – pak ale vynikne obrovská rezerva podvozku. Tento kousek má vzadu samozřejmě vlečená ramena (víceprvek je určen pro kousky s výkonem nad 110 kW), ale velmi dobře odladěná i v kombinaci s efektními příplatkovými 18“ koly Performance II v pneu o rozměrech 225/40. S nimi auto na nerovnostech sem tam poskočí, ale tupé rány nečekejte, náklony jsou zcela minimální a obecně lze konstatovat, že i v této technické konfiguraci bez (mimochodem skvěle fungující) adaptivní regulace odpružení DCC nabídne radost za volantem, typickou pro španělskou značku. Obecně se Seat Leon velmi příjemně a přirozeně řídí, kombinace tří pedálů, šaltpáky, tak akorát akčního řízení s rozumnou mírou zpětné vazby s nezáludnými jízdními vlastnostmi neklade na řidičův um větší nároky.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Diskuze (21) Další článek: Nová Kia Sportage má první ceny. Akce ušetří desetitisíce, základ se vejde pod 600.000 Kč

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Seat na Heureka.cz