SEAT Leon Cupra 4

Rodinu sportovně laděných modelů Cupra automobilky SEAT zanedlouho obohatí velmi výrazný model: V nabídce tuzemských prodejců se objeví modely SEAT Leon Cupra 4 poháněné zážehovým šestiválcem o výkonu více než dvou stovek koní!
SEAT Leon Cupra 4
Rodinu sportovně laděných modelů Cupra automobilky SEAT zanedlouho obohatí velmi výrazný model: V nabídce tuzemských prodejců se objeví modely SEAT Leon Cupra 4 poháněné zážehovým šestiválcem o výkonu více než dvou stovek koní!

Pod kapotou nového Leonu Cupra 4 se ukrývá čtyřiadvacetiventilový vidlicový šestiválec, který ze svého objemu 2,8 l dává výkon 150 kW/204 k. Nejvyšší točivý moment 270 Nm je k dispozici při 3200 ot./min. Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola vozu prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky. Dravý Leon Cupra 4 dokáže s motorem 2.8 V6 24 zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 7,3 s a nejvyšší rychlost 235 km/h z něj dělá nejrychlejší sériový vůz značky SEAT, který se kdy vyráběl.

Motor Leonu Cupra 4 vyniká skvělým průběhem točivého momentu už od nízkých otáček: Se zařazeným pátým rychlostním stupněm zrychlí Leon Cupra 4 z 80 km/h na 120 km/h během pouhých 11,5 s. I přes výjimečné výkonové parametry motoru 2.8 V6 24, které vozu SEAT Leon Cupra 4 propůjčují mimořádnou dynamiku, je jeho šestiválcový motor překvapivě hospodárný: V kombinovaném provozu si výkonný agregát řekne jenom o 11 l benzinu na 100 km jízdy a při jízdách mimo městské aglomerace klesne spotřeba dokonce na 8,2 l/100 km.

Karoserie Leonu Cupra 4 se řadou výrazných designérských detailů odlišuje od jeho sourozenců modelové řady Leon. Maska chladiče má originální strukturu medové plástve, přísun čerstvého vzduchu k motoru a brzdám zajišťuje celkem šest průduchů v čelní masce a mohutném spoileru. Leon Cupra 4 vyjíždí na pouze pro tento model připravených pětipaprskových discích rozměru 7J x 17“ na které jsou obuty nízkoprofilové pneumatiky 225/45. Zadní spoiler, který je mnohem větší než u ostatních modelů řady SEAT Leon, zvyšuje aerodynamický přítlak zadních kol asi o 25 procent, což se projeví v lepších jízdních vlastnostech při vysokých rychlostech.

Ryze sportovnímu charakteru vozu SEAT Leon Cupra 4 je podřízeno i provedení interiéru, ve kterém hrají dominantní roli výrazně anatomicky tvarovaná sedadla Recaro čalouněná černou kůží a textilním materiálem „Cupra“. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 2:1 a v zádi nechybí ani sklopná loketní opěrka. Výjimečné postavení modelu Leon Cupra 4 naznačuje i kožený volant nebo kruhové přístroje v palubní desce s bílými ciferníky a titanovými obroučkami.

Jak už název napovídá, SEAT Leon Cupra 4 má poháněná všechna čtyři kola, přičemž o přenos a rozdělování výkonu se stará elektronicky řízená spojka Haldex. Ta dokáže samočinně měnit poměr výkonů přenášených předními a zadními koly podle okamžitých trakčních podmínek. Za normálních podmínek se naprostá většina výkonu přenáší předními koly. V případě potřeby však mohou zadní kola přenášet až 40 procent celkového výkonu motoru.

Přední kola modelu Leon Cupra 4 jsou zavěšená na vzpěrách McPherson a zavěšení doplňuje zkrutný stabilizátor o průměru 20 mm, vzadu má tento model vyspělé víceprvkové zavěšení a zkrutný stabilizátor o průměru 16 mm.

U všech kol má SEAT Leon Cupra 4 kotoučové brzdy (vpředu s vnitřním chlazením), do hydraulického okruhu brzd je standardně zařazený protiblokovací systém ABS a elektrohydraulický dělič brzdných sil. Ve výbavě vozu nechybí ani sofistikovaný elektronický stabilizační systém ESP, který lze však stisknutím tlačítka vedle páky ruční brzdy vyřadit z činnosti.

I když se SEAT Leon Cupra 4 profiluje jako výrazně sportovní model, jeho standardní výbava zahrnuje celou řadu funkčních a komfortních prvků. Jde např. o automatickou klimatizační jednotku, čelní a boční airbagy, systémy ABS a ESP, elektrické ovládání všech oken, dálkově ovládané centrální zamykání, citlivý alarm-systém nebo stírače s dešťovým senzorem. Stejně jako všechny verze modelové řady Leon má i Leon Cupra 4 plně galvanizovanou karoserii díky čemuž si výrobce může dovolit garantovat její dvanáctiletou odolnost proti prorezivění.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků