47
Fotogalerie

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Stejný znamená pořád nejlepší 

Na rovinu. Seat Leon Cupra 290 je v podstatě stejný jako předchozí verze. To znamená tuhý, ale pořád relativně komfortní podvozek, přesné řízení a motor, který umí perfektně skrýt svůj potenciál. Na přejezdu od letiště k uzavřené okresce, kdy jsme v drtivé většině jeli po dálnici rychlostí kolem 120 km/h, si Leon Cupra 290 řekl o zhruba osm litrů. Samozřejmě se bavíme o režimu jízdy Comfort, kdy i tlumiče výrazně změknou. 

Jenže jakmile pošlete otáčky nad tři tisíce, začnou se dít velké věci. Leon se probere a pořádně vás nacpe do sedačky. To uměl i Leon Cupra 280 a šlo mu to vážně dobře, ten nový by to měl umět o něco více, ale abych byl upřímný, po stránce dynamiky jsem rozdíl nepoznal. Asi to bude tím, že v praxi mají obě auta stejně kolem 300 koní. 

_DSC0919.jpg_DSC0912.jpg
Upřímně řečeno, kdybych nevěděl, že sedím v Leonu Cupra 290, asi bych to ani nepoznal. Nová Cupra je pořád auto, které umí bez problémů plnit denní úkoly a zároveň bavit klidně i na velkých okruzích

Jenže to není potřeba brát jako kritiku. Když jsme vyrazili na krátkou uzavřenou silnici a hlavně když jsme s kolegou druhý den navštívili okresky kolem Barcelony, Leon Cupra 290 mi znovu připomněl, jak snadno vás umí dostat. Stačí pár zatáček, pár výjezdů pod plynem, kdy se pořádně zapojí do práce přední diferenciál a kdy vás vnější kolo zatlačí do vnitřku zatáčky a je vymalováno. Nevím, zda je novější Cupra opravdu rychlejší, ale naprosto jasně vím, že je to na okreskách pekelně rychlý a hodně zábavný stroj. 

Který má navíc lidově řečeno „větší koule“. Ano, nakonec to byl opravdu pouze zvuk, který jsem jasně identifikoval jako relativně snadno rozpoznatelný rozdíl oproti starší verzi. Leon Cupra 290 používá nový výfuk, který je lehčí a který má lepší zvuk. V kabině produkuje Cupra hlubší tóny a především zvenku zní moc pěkně, což ještě občas okoření menšími salvami při přeřazení. 

_DSC1025.jpg_DSC1027.jpg_DSC1032.jpg_DSC1040.jpg_DSC1043.jpg_DSC1045.jpg
Praxe potvrdila očekávání. Vylepšovat už tak skvělý Leon Cupra 280 moc nejde. Seat svůj hot-hatch pouze trochu doladil. Výsledek si stále nejvíce užijete na zatočených okreskách

Pouze decentní facelift a tak je to dobře 

Spíše než říkat, že Leon Cupra dostal novou verzi, je přesnější označovat příchod Cupry 290 za malý facelift. Nakonec i při pohledu do ceníku rychle zjistíte, že si nemůžete koupit nic jiného než právě Cupru 290, která se v praxi, tedy alespoň pokud můžu soudit na základě svých dojmů, liší od předchozího provedení jen minimálně. 

Drobný facelift přinesl nepatrně vyšší výkon (uvidíme, zda se to potvrdí na brzdě) a lepší zvuk, takže dvě vítané změny. Vše ostatní zůstalo při starém a tak je to správně. Leon Cupra už totiž moc vylepšit nešel, respektive by radikálnější úpravy už asi byly zbytečné. Jistě, Seat by určitě dovedl postavit něco jaké Mégane RS Trophy bez zadních sedadel, ale to by Cupra přišla o věc, která je na ní vůbec nejlepší. O svou univerzálnost. 

Na jedné straně máte auto použitelné zcela bez problémů pro běžné cestování, na straně druhé hatchback (nebo kombi), který na okreskách zle zatopí úplně každému včetně podstatně dražších a papírově výkonnějších aut. Cupra 290 na této skutečnosti nic nemění, jen decentně vylepšila tu druhou zábavnější stránku věci. 

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Porsche Česká republika, divize Seat

Technické údaje: Seat Leon Cupra 290

Rok
2016
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Vrtání • zdvih
82,5 mm • 92,8 mm
Nejvyšší výkon
213 kW (290 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 900 až 6 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 1 700 až 5 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,8 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
380 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 395 kg • 1 890 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 631 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 536 mm • 1 510 mm
Rozměr pneumatik
235/35 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 271 × 1 816 × 1 435 mm

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud