První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

Pohonu na CNG věří celá řada automobilek, přestože to vzhledem k aktuálnímu boomu elektromobilů nevypadá. Dává to smysl – elektromobily jako součást běžného života jsou ještě daleko a pohon na plyn je v tuto chvíli asi jedinou možností, jak udržovat náklady pod jednou korunou na ujetý kilometr. Na mysli mám pouze náklady na palivo, ty absolutní jsou s ohledem na servis a opotřebení každého vozu někde jinde.

S pohonem na stlačený zemní plyn má bohaté zkušenosti i koncern Volkswagen, který aktuálně nabízí dvě verze pohonného ústrojí – se základem v litrovém TSI (66 kW) a patnáctistovce TSI (96 kW). A právě silnější z nabízených motorů, který se už montuje třeba do Octavie G-Tec či Audi A3 g-tron, nás teď bude zajímat více. Čtyřválec nahradil dříve používanou čtrnáctistovkou, hlavně se však jedná o verzi Evo pracující v Millerově cyklu a s turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Já jej poprvé vyzkoušel v Seatu Leon TGI.

Škoda se pohonu na CNG nevzdá. Bomby poputují i do Fabie či Karoqu!

Škoda se pohonu na CNG nevzdá. Bomby poputují i do Fabie či Karoqu!

Změny se nedotkly pouze samotného motoru, ale také systému úložišť paliva. Zatímco dříve měl vůz dvě ocelové tlakové nádoby (15 kg) a jednu klasickou benzinovou nádrž (50 l), dnes má dvě kompozitové tlakové nádrže uložené za zadní nápravou, jednu ocelovou uloženou před zadní nápravou (dohromady na 17,3 kg) a rezervní 9litrovou nádrž na benzin, která vystačí asi na 140 kilometrů jízdy. Výrazně se tím má změnit rozložení hmotnosti a upřednostnit pohon na CNG. Dojezd pouze na palivo v tlakových nádobách měl činit asi 440 km, což kdekomu vystačí na celý týden.

Jednoduché počty

Zda dojezdy odpovídají skutečnosti, nebo ne, si řekneme v rámci klasického redakčního testu. Podle serveru cng.cz je u nás aktuálně 187 plnicích stanic stlačeného zemního plynu, už se tedy nelze „vymlouvat“ jako v minulých letech, že by nebylo kde tankovat. České zastoupení Seatu za vozy CNG bojuje a nestydí se srovnání s konvenčními pohony. Zatímco na palivo za pětistovku ujedete s běžným zážehovým Leonem 1.5 TSI Evo (96 kW) asi 290 km a s naftovou verzí 1.6 TDI (85 kW) asi 364 km, TGI oba své sourozence drtí dojezdem 513 kilometrů.

Revoluční CNG-mild-hybrid Škodovky do detailu. Tohle tady ještě nebylo!

Revoluční CNG-mild-hybrid Škodovky do detailu. Tohle tady ještě nebylo!

Náklady nižší než koruna na kilometr jsou reálné, o tom není pochyb. Co ale když máte v plánu pouze „poskakování“ mezi obcemi a ne vyloženě dlouhé trasy? Něco takové jsem si koncem minulého týdne vyzkoušel v okolí Dolních Břežan, kde Seat pro novináře uspořádal CNG briefing. Nešlo o klasický test, ale o první seznámení, které mělo napovědět, na co zhruba se můžeme připravit. Testovací trasa přilehlými obcemi měřila asi 17 kilometrů a předpisovými rychlostmi jsme ji měli projet za 21 minut.

Seat Leon TGI 1.5 TSI dorazil na český trh. Stojí nejméně 471.900 Kč

Seat Leon TGI 1.5 TSI dorazil na český trh. Stojí nejméně 471.900 Kč

Společníka nám přitom nedělalo nějaké holátko, ale Leon TGI ST FR, tedy sportovněji laděná verze na osmnáctkách, jejíž cena po započtení všech příplatků činila 714.100 Kč. A pozor, s manuální převodovkou! Právě díky přímo řazené skříni má Seat výhodu v porovnání se Škodou Octavia G-Tec, která se u nás prodává výhradně s automatem a pouze ve verzi kombi. U Seatu si můžete vybrat i karoserii (hatchback, kombi), možností je tedy jednoduše více.

Tak jak je to s tou korunou na kilometr?

S výjimkou toho, co nebylo zcela očividné, jsem se na jízdní vlastnosti zatím až tak nezaměřoval. Pořád je to snadno ovladatelný Leon a přesným řazením manuální šestistupňové skříně, díky změně uložení nesrovnatelně lehčích tlakových nádob máte více přilnavosti na přední nápravě i při jízdě na promočeném asfaltu, řízení je přesné a tak akorát strmé. Zkrátka klasika, na jakou jsme u Leonu zvyklí.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

Krátké testování jsem nebral jako soutěž o dosažení co nejnižší spotřeby. Jel jsem jako s každým jiným autem a čekal, kolik to nakonec hodí. Seat u kombíku s převodovkou DSG na 18palcových kolech uvádí kombinovanou spotřebu 3,6 kg/100 km (WLTP), manuál by na tom měl být zhruba stejně. Data pro něj zatím nejsou k dispozici, vycházím však ze srovnání silnějších jedna-pětek TSI (110 kW), u kterých se v závislosti na velikosti kol liší spotřeba maximálně o desetinu litru na sto kilometrů.

Výkon 96 kW (130 koní) je dostupný v rozmezí 5000 – 6000 otáček za minutu, točivý moment 200 N.m máte k dispozici už ve 1400 otáčkách. Jedna-pětka se plynule sbírá prakticky od volnoběhu, a přestože má malinko hrubší běh, než na jaký jsem zvyklý ze 110kW verze, prakticky jí není co vytknout. Systém stop/start okamžitě reaguje na pohyb spojky, řidiče neobtěžuje a při popojíždění po městě zřejmě skutečně nějaké palivo ušetří. Při plynulé jízdě mezi obcemi byl ale pochopitelně k ničemu.

Škoda Octavia G-Tec dostala nový motor. Bude pouze s DSG a jako kombi

Škoda Octavia G-Tec dostala nový motor. Bude pouze s DSG a jako kombi

Na rozdíl od ryze benzinové patnáctistovky klesala spotřeba po vyjetí mnohem rychleji. Dvouciferné hodnoty z displeje palubního počítače zmizly snad během minuty a průměrný odběr klesal i v kopcích, kde bylo potřeba motoru více šlapat na krk. A že to byly nějaké kopce! Nemohl jsem si totiž nechat ujít známou klikatici vedoucí podél Břežanského potoka, kde sice obvykle bývá docela provoz, ale já měl před sebou volno.

Výsledek po dojetí zpátky na „základnu“? Rovná 4 kila CNG na 100 kilometrů, což při průměrné ceně 26,34 Kč/kg dělá přesně 1,05 Kč na ujetý kilometr. Pokud by tohle měla být odpověď na otázku z titulku, uteklo to Leonu TGI doslova o chlup. Spíše ale mou vinou. Bílý vůz, který vidíte na snímcích, totiž v polovině května dokázal, že to umí ještě níž. Na letošní Czech New Energies Rallye s ním jeho posádka zvládla jet za 3,5 kg/100 km, což jí vyneslo cenné vítězství.

Seat Leon ST TGI: Technická data a české ceny
Motor 1.5 TGI
Zdvihový objem [cm3] 1498
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 96/5000-6000
Točivý moment [N.m/min] 200/1400-4000
Převodovka 6M (7A)
Max. rychlost [km/h] - (206)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - (10,0)
Komb. spotřeba [kg/100 km] 3,5-3,6
Cena Excellence [Kč] 572.900 (629.900)
Cena FR [Kč] 572.900 (629.900)
Údaje v závorkách platí přo převodovku DSG

 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků