36
Fotogalerie

Seat Leon 2013: první jízdní dojmy

Kapitoly článku:


Klasické motorizace

Seat Leon přichází na trh s paletou motorizací zahrnující agregáty 1.6 TDI (105 k), 2.0 TDI (150 k) a 1.4 TSI ve verzích 122 nebo 140 koní. Z kraje příštího roku bude nabídka ještě rozšířena o 1.2 TSI (86 a 105 k) a 1.6 TDI o výkonu 90 k. Jak už bylo řečeno, později dorazí vrcholné dvoulitrové TDI (184 k) a benzinový vrchol v podobě 1.8 TSI (180 k).

seat_leon_04.JPGseat_leon_05.JPG 
Jedna-čtyřka TSI zatáčí velmi ochotně. Elektromechanický posilovač řízení také není špatný.

K prvním kilometrům jsem si vzal 1.4 TSI o výkonu 140 koní. Je to přesně ten motor, který jsem měl na mysli, když jsem psal, že jej po nastartování sotva uslyšíte. Je kultivovaný, tichý a pro Leon má tak akorát výkonu. Bohužel jsem jej brzy vyměnil za 2.0 TDI (150 k) spojené s automatickou převodovkou DSG, takže vám toho o něm řekneme více až po klasickém redakčním testu. S druhou motorizací jsem jezdil po dálnici a ve městě, takže asi pro danou kombinaci v podmínkách, kde bude jezdit nejčastěji. Až na to, že je na volnoběh a ve vyšších otáčkách hlučnější si těžko můžeme na něco stěžovat. DSG řadí velice rychle a nezmatkuje. Na dálnici při 120-130 km/h si řekl motor o cca sedm litrů.

Nakonec došlo také na základní naftový čtyřválec 1.6 TDI s maximálním výkonem 105 k. Ani s ním si určitě nebudete připadat pomalí, i když ve vyšších rychlostech mu začne trochu docházet dech. Spojen je s pětistupňovou manuální převodovkou, a když budete trochu chtít, není problém dostat se se spotřebou na čísla začínající čtyřkou.

seat_leon_07.JPGseat_leon_10.JPG 
Na španělských silnicích fungoval podvozek i s jednoduchou nápravou velmi dobře. Uvidíme, jak si povede v českém provozu.

Jak jezdí?

Tahle otázka je to, co mě zajímalo vůbec nejvíce. Seat Leon vypadá na fotkách hodně dynamicky a člověk tak nějak očekává, že bude to samé předvádět také na silnici, respektive v zatáčkách. Drobná komplikace v podobě jednoduché zadní nápravy ještě trochu přidá na zajímavosti. Jak to tedy je?

Seat Leon vůbec nejezdí špatně, vlastně jezdí velmi dobře, přestože se musím přiznat, že jsem očekával ještě trochu více. Co je důležité zdůraznit, to je ona zadní jednoduchá náprava. Oproti základním Golfům je podvozek naladěn více na jízdu a je tak tužší. Rozhodně není potřeba od Leonu utíkat jen kvůli tomu, že vám u Volkswagenu dají ke stejnému motoru jinou nápravu. V běžném provozu při běžné jízdě není rozdíl téměř patrný a v zatáčkách se také určitě neztratí.

Otázkou je, jak se vypořádá Leon s českými silnicemi. První jízdní dojmy jsem nabíral na španělských velmi kvalitních vozovkách. Když jsme ale v zatáčce potkali snad jedinou příčnou spáru, zadní náprava měla tendenci uskočit.

Cena od

Český ceník v tuto chvíli ještě neznáme, dočkáme se ale ještě tento týden. Předběžné zprávy hovoří o výbavě Base s cenovkou dokonce 299 900 Kč. V průměru se má Leon pohybovat přibližně o osm procent pod novým Volkswagenem Golf. Součástí standardní výbavy budou přední elektricky ovládaná okna, palubní počítač, centrální dálkové ovládání, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedm airbagů, kliky dveří a zpětná zrcátka v barvě vozu nebo patnáctipalcová litá kola.

Od nového Seatu Leon se očekává, že pomůže opět zviditelnit automobilku Seat a že jí podstatně zvedne prodejní čísla. Podle prvních dojmů na to určitě má.

  

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud