Seat Leon 2013: první jízdní dojmy

Po Volkswagenu Golf nové generace přijde před všemi dlouho očekávanou Octavií jeho španělský sourozenec Leon. Máme se na co těšit?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Tradičně povedený design, Jednoduše
  2. Klasické motorizace, Jak jezdí?, Cena od
  3. Fotogalerie

Volkswagen Golf vzbudil nemalý rozruch. Všichni, kdo s ním už jeli, jej označují za hodně povedený automobil a jeho nemalé ambice ukazuje také fakt, že se dostal do finále české ankety Auto roku, kde je všeobecně považován za jednoho z velkých favoritů na vítězství. To zákazníky ale nebude příliš zajímat, mnohem atraktivnější je cena, se kterou novinka vstoupila na trh. Za základní, ale ne úplně oholenou verzi, zaplatíte 339 000 Kč.

Volkswagen Golf VII: první kilometry za volantem

Volkswagen Golf VII: první kilometry za volantem

Tak, a teď si stručně řekneme, co nás čeká v případě Seatu Leon. Zaprvé jde o automobil vycházející ze stejného technického základu, tedy by měl být stejně povedený, zadruhé má pro mě osobně lepší design, zatřetí nabídne to samé a konečně začtvrté bude levnější. Jestliže se u Volkswagenu hromadí objednávky na nový Golf ve velkém, u Seatu by zanedlouho neměli vědět, co dříve. Jenže tak jednoduché to není. Zamlčel jsem vám totiž některá fakta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Seat Leon dostal tradičně povedený design. Šedý exemplář jej navíc vylepšuje LED světlomety.

Předně je důležité, že nejsilnější diesel (2.0 TDI 184 k) a nejsilnější benzinová jedna-osmička dorazí do nabídky až později v roce 2013. Golf se taktéž bez podobně výkonných motorů zatím musí obejít, jenže ona s tím souvisí jedna docela často diskutovaná věc. Zatímco u Volkswagenu dostanete pro verze nad 90 kW výkonu zadní víceprvkovou nápravu, pro Seat platí hranice více než 110 kW. Když se podíváme na paletu motorizací, je jasné, že z počátku prodeje budou všechna auta vybavena jednoduchou zadní nápravou. Otázkou je, zda to je až taková nevýhoda, ale k tomu se ještě dostaneme. Podobně na tom jsou také různí asistenti pro jízdu, které Golf už teď nabízí, k Leonu se přestěhují později. S pohonem všech kol je to zrovna tak.

Fotogalerie: prohlédněte si nový Seat Leon

Fotogalerie: prohlédněte si nový Seat Leon

Takže ano, Leon bude jednou nabízet de facto to samé, jako Golf, ale stane se tak později. Když už jsme u toho předpovídání budoucnosti, pak bude dobré, pokud patříte mezi milovníky atraktivních třídveřových karoserií, když si poznamenáte termín ¼ roku 2013. Právě v tomto období má třídveřová verze dorazit a Seat slibuje, že půjde o podobnou záležitost, jakou předvedl Opel s Astrou GTC. Těšit se máme spíše na o malinko větší kupé. Konec příštího roku bude patřit příchodu provedení kombi. O novém Leonu se tak nemluví jako o Leonu, Seat o něm hovoří jako o „Leon Family“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Také zadní část se designově povedla. Mezi světlomety trůní velké omlazené logo Seat. Leon je první vůz, který jej dostal.

Tradičně povedený design

Jestli se něco Seatu daří, pak to je design. Až na pár výjimek jde o napohled poměrně atraktivní automobily a poslední novinka v podobě Leonu to jen potvrzuje. Golf je sice Golf, ale ve srovnání s Leonem vypadá mírně řečeno hodně konzervativně. Musím přiznat, že vzhledem si mě španělská novinka získala takříkajíc na první pohled.

Co se rozměrů týká, oproti odstupující generaci je Leon kratší, ale nabídne větší rozvor náprav. Klasické verze měří na délku 4263 mm, široké jsou 1816 mm a vysoké 1459 mm. Provedení FR je dlouhé 4271mm a je o patnáct milimetrů nižší. S rozvorem náprav to není úplně jednoduché. Základní provedení má hodnotu 2636 mm, FR podle technických tabulek 2632 mm a vrcholný benzín i diesel 2631 mm.

K tématu designu určitě patří tolik zmiňovaná LED světla. U nového Leonu je můžete mít jak vzadu, tak vpředu. Nejde ovšem pouze o klasické denní svícení, ale o komplet celé světlomety složené z LED. Jednoduše něco na způsob toho, co používá Audi A6. Škoda, že jsme si je nemohli vyzkoušet v praxi. Každopádně na pohled dávají autu ještě atraktivnější výraz.

Test Seat Leon Cupra: pan Čistá Stopa

Test Seat Leon Cupra: pan Čistá Stopa

Jednoduše

Interiér je jednoduchý a přehledný. Sednete dovnitř a víte. Leon překvapil spoustou místa nad hlavou, což platí jak pro ty vpředu, tak pro zadní cestující. Zpracování působí hodnotně a stejně na tom jsou i použité materiály. Ale nečekejte žádné designové kreace, všechno je tvarováno velmi jednoduše a výsledek je díky tomu dobře přehledný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Palubní deska je jednoduše tvarovaná, středový panel je nakloněný směrem k řidiči. Za povšimnutí stojí také tenké přední sloupky.  

Další překvapení si Leon připravil na zadních sedačkách, kde i za vysokým řidičem může bez potíží sedět vysoký cestující, aniž by si stěžoval na nedostatek místa pro kolena. Zavazadelník zvládne v základním uspořádání 380 l. Po sklopení dělených sedaček výrobce slibuje rovnou podlahu a plochu dlouhou 1558 mm.

Interiér Seatu Leon se povedl, i když se musíte logicky připravit, že levnější verze samozřejmě nebudou tak atraktivní a smířit se budete muset třeba s plastovým volantem. Na druhou stranu v nabídce nechybí ani ambientní osvětlení. Co je také potřeba dodat, interiér nabídne výborné odhlučnění. U benzinových motorů skoro nevíte, že jste je nastartovali a i při 130 km/h panuje uvnitř stále příjemné ticho. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Tradičně povedený design, Jednoduše
  2. Klasické motorizace, Jak jezdí?, Cena od
  3. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků