Seat Leon 2.0 TDI: opravdové auto emoción (velký test)

Seat Leon 2.0 TDI: opravdové auto emoción (velký test)

Kapitoly článku:


Když je jízda zábavou

Všechno to, co jsem doposud napsal, by nemělo žádnou cenu, pokud by Leon neobstál v tom nejdůležitějším. Tím je zábava při jízdě. Co se týče jízdních vlastností začnu trochu netradičně, a to podvozkem, koly a pneumatikami. Leon byl osazen 16" koly z lehkých slitin a obut na pneumatikách o rozměru 205/55 Bridgestone Potenza. Toto není prozatím ničím zvláštní, ovšem to hlavní se odehrálo ve spojení podvozek - kola. Podvozek Leona je velmi tvrdě naladěný a tak v případě, že očekáváte komfort, budete mírně zklamáni. Neustále poskakování na nerovnostech je daní za sportovní ambice. Na druhé straně se díky tvrdšímu, na sériové auto poměrně dost tvrdému podvozku, Leon svými jízdními vlastnostmi dostává trochu jinam. Zapomeňte na klasické vozy z koncernu VW, které i ve sportovních edicích mají podvozek spíše komfortní, než sportovní. Leon jde cestou sportovna a je to na něm cítit. Přesto je ve výbavě Sport Up podvozek ještě trochu více přitvrzen a dodán s většími koly a pneu. Při dálniční jizdě si budete připadat jako v nějaké trochu měkčí motokáře, každý výmol, každá nerovnost se okamžitě přenásí do interiéru a po trochu delší jízdě toho máte plné kecky. Stinnou stránkou podvozku a zvolených pneu byl až neskutečný hluk. Po nedávných testech konkurentů, jakým je např. Astra a to i se sportovním podvozkem byl hluk ve srovnání s konkurencí až neskutečně velký. Jak valivý hluk od pneumatik, což jsem byl dost překvapen, protože Potenzy považuji za spíše tiché pneu, tak hlukem podvozku jako takového. Rány, které se ozývaly, byly nepříjemné a se sportovním autem nemají nic společného. Na druhé straně je to jediný hluk, který v kabině uslyšíte. Aerodynamický hluk se projevuje až při opravdu vysokých rychlostech a to pouze mírným průnikem hluku kolem horní hrany předních oken. Podvozek je prostě špatně odhlučněn a jakýsi nepopsatelně dunivý a valivý hluk mne tak provázel celou dobu testování.

Chtěl bych napsat, že po usednutí do špičkových sedaček a otočením klíčkem vám uši zaplaví zvuk silného motoru. Bohužel k vaším uším se dostane typický naftový zvuk. Přesto se nad toto povznesme a pojďme se s Leonem trochu projet. Leon je po dlouhé době první auto, které mne doslova chytlo u srdce. Obavy z nudy s naftovým motorem pod kapotou jsem ztratil při prvním nájezdu do zatáček. Přesné řazení bylo dokonalé a přes opatrný začátek, kdy bylo třeba zvyknout si na přeposilované řízení jsem získával v Leonavětší a větší důvěru. Prvotní ostych a respekt z podvozku se začaly měnit v nadšení. Pokud jsem se do té doby cítil s Leonem na dálnici trochu ztracený, tak v první ostřejší zatáčce jsem našel místo, kde bude Leon jako doma. Naladění a opružení podvozku je doslova fantastické a Leon drží stopu neskutečně dobře. Snahy o utržení auta jsou skoro marné a nepomáhá aní vypnutí stabilizace podvozku. Mírný nedostatek se dostavil pouze při výjezdech ze zatáček, kdy prodleva motoru po zmáčknutí plynu byla často v řádu desetin sekund, což ve sportovním voze nemá co pohledávat a 140 koníků pod kapotou také není nic, co dovolí využít potenciál vozu. Ve své třídě Leon doslova provětral dosavadní žebříčky a jakési standardy. Jistota podvozku snese přímé srovnání s novým Focusem, přední náprava kopíruje dokonale příkazy řidiče a zadní náprava se s ledovým klidem nese za tou přední bez sebemenšího náznaku vibrací nebo nějaké nejistoty. Krušnější chvilky nastaly v případě jízdy bez stabilizace v ostrých zatáčkách na dvojku, kdy prudký nárůst výkonu zapřičiňoval doslova poskočení Leona. Ten se s tím velmi rychle srovnal a uháněl dál.

Testovaný Leon nebyl vybaven elektronickou stabilizací podvozku, ale během testovacích jízdě jsem měl možnost otestovat zcela totožný model s ESP. Stabilizační systém jde sice vypnout, ale po velmi ostrých jízdách jsem došel k závěru, že je to v této třídě ojediněle nastavená stabilizace. Zásahy jdou přesně v duchu myšlenek řidiče. Nechávají ohromnou volnost a zasahuje až opravdu v extrémních případech. Není proto problém jet zatáčkou jak přetáčivě tak nedotáčivě a stabilizace vás nechává na pokoji. Když to ale přeženete a auto jde nekontrolovatelně ven, stabilizace začne konat a takto velkou chybu řidiče s jeho pomocí dokáže s ledovým klidem srovnat. Po pár hodinách jízdy, kdy jsem ji střídavě zapínal a vypínal jsem došel k závěru, že i pro opravdu ostrou jízdu, kdy chce být řidič pánem, jí není nutné vypínat a nezískáte pocit, že vám do řízení někdo mluví. Za celou dobu testovací jízdy, kdy Leon párkrát zvládl více než já, jsem pocítil zásah jenom párkrát. Přesně takto si představuji elektronické systémy, které mají řidiči pomáhat.

Týden s Leonem patříl k fantastickým zážitkům s auty. Není na trhu moc vozů, které se mohou k Leonovi postavit a rozdat si to s ním. Testovaný Leon měl jen dva nedostatky, které kazily jinak super ježdění. Slabý a pro sportovní jízdu zcela nevhodný motor a brzdy, které byly sice téměř neúnavné, ale pro lepší dávkování by si zasloužily ostřejší náběh.

Slovo na závěr

Nový Seat Leon zcela změnil můj dosavadní žebříček zábavných aut nižší střední třídy. Přes pár drobných nedostatů je to veskrze skvělý vůz, který najde své místo hlavně u řidičů, kteří se chtějí bavit jízdou, kteří si chtějí vychutnat jiné auta na klikatých cestách a kteří chtějí auto, které probouzí emoce. Při cenové politice, jakou Seat nasadil patří Leon k tomu nejlepšímu, co se za dané peníze dá dnes na trhu v této třídě najít. Astra a Focus tak dostaly velmi silného konkurenta. Leon z této trojice má navíc nejagresivnější design a vzbudí největší rozruch. Pokud půjde Seat v duchu minulé generace a dočkáme se opravdu ostrých verzí s motory o výkonech 164 - 200 kW a náhonem na všechna kola, bude Leon patřit k absolutní špičce daného segmentu.

Plusy:

  • dynamický a agesivní design
  • nadprůměrné jízdní vlastnosti
  • špičková sedadla
  • velmi dobrá cena

Mínusy:

  • špatně řešené A sloupky
  • chudý a strohý interier
  • nehodící se naftové motory

Základní výbava Stylance:  přední, boční a hlavové airbagy, ABS, protiprokluzový systém TCS, klimatizaci Climatic, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6 repro, tempomat, volant a řadící páku v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu, 16" ráfky z lehkých slitin, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka v barvě vozu, přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, osvětlená make-up zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, tónovaná determální skla, Isofix, elektronický imobilizér, přední světlomety s funkcí Comming-Home

Příplatková výbava: parkovací senzory vzadu, automatická klimatizace "Climatronic", rádio s CD a MP3 a ovládáním na volantu, bixenonové světlomety, dešťový a světelný senzor,

Cena v základní výbavě: 592 900 Kč
Cena v testované verze: 669 230 Kč

Technické parametry

Motor

  • Objem: 1968 cm3
  • Kompresní poměr: 18,5
  • Největší výkon: 103 kW (140 koní) při 4000 ot./min
  • Největší točivý moment: 320 Nm při 1750-2500 ot./min
  • Palivo: nafta

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 205 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km): 7,4/4,6/5,6
  • Emise CO2 (g/km): 151
  • Objem palivové nádrže: 55 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: náprava typu McPherson
  • Zavěšení zadních kol: Víceprvkové zavěšení
  • Rozměr kol: 6,5Jx16
  • Rozměr pneumatik: 205/55 R16

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1315-1422 kg
  • Užitečná hmotnost: 570-443 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4315 mm
  • Šířka: 1768 mm
  • Výška: 1458 mm
  • Rozvor náprav: 2578 mm

Vnitřní rozměr

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 341 l

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud