Seat Leon 2.0 TDI: opravdové auto emoción (velký test)

Po létech poměrně konzervativních tvarů přišel Seat u svých modelů s novým a neokoukaným designem. Jeho posledním zástupcem je Leon, který má být vrcholnou sportovní řadou této automobilky. Jak se podařilo skloubit design s technologií a zda se Seatu povedlo vytvořit opravdu emoce vzbuzující auto, si můžete přečíst v našem testu.
Seat Leon 2.0 TDI: opravdové auto emoción (velký test)
Seznam kapitol
  1. Když auto vypadá jako šelma
  2. Interiér, prostornost, zavazadelník
  3. Motor, pružnost, spotřeba, řazení a řízení
  4. Jizdní vlastnosti, zhodnocení, plusy a mínusy, technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Již minulá generace Leonu naznačila, že Volkswagen a jeho dceřiná společnost Seat mohou pomýšlet na sportovní ambice designem, výkony i jízdními vlastnostmi. Přesto Leon nedokázal dostatečně zaujmout veřejnost a nevzbuzoval pocit, že se jedná o vůz stvořený v duchu sloganu "auto emoción". Seat má být jakousi sportovnější odnoží koncernu a již při pouhém pohledu má vzbuzovat emoce, prosycené jižanským temperamentem. Nová generace modelů, která se postupně představila veřejnosti, naznačila, že i poměrně konzervativní Seat dokáže přijít s něčím originálním a netradičním a tímto pak zaujmout veřejnost. Nové tvary a nový duch jste si mohli prohlédnout v nedávne době v naších testech, kde jsme vám představili jak nový Seat Toledo, tak novou Alteu. Jaký je tedy nový Leon a zda pod velmi dynamickým kabátem nalezneme skutečné emoce, nebo půjde opět o další z nudných vozů na trhu se dozvíte z dalších řádků.

Tip: Přečtěte si naše starší testy nového Seatu Toledo 2,0 FSI a Seat Altea 1,6.

Nová a přitom stejná tvář

Nový Seat Leon přišel na trh jako poslední zástupce nové genrace vozů španělské automobilky. Jako vše má i tento krok své výhody a nevýhody. Nová generace Seatu se představila ve zcela novém kabátě a zcela novém duchu. Seat výrazně přitlačil a dosáhl konečně toho, po čem všichni volali. Kompletně nový design při svém představení dokonale ohromil veřejnost. Přesun od poměrně konzervativních tvarů sedanu, lifbacku a hatchbacku k vozům, které nejde zařadit do žádné tradiční škatulky, zapůsobily velmi pozitivně. Seat se tak stal středem zájmu. Přece jen je design a duch, který z auta vyzařuje, velmi důležitým vodítkem pro mnoho kupujících, kteří se nehodlají smířit s přílišným konzervatismem. Pro takové zákazníky je tu v koncernu Škoda. Seat se již nějaký rok presentuje mottem "auto emoción" a teprve s nástupem nové generace modelů si alespoň v bodě, který obsahuje design, může tento slogan s čistým svědomím označit za sobě vlastní.

Přes časté superlativy, které padají na design, je třeba představit i odvrácenou stránku nového směru Seatu. Nelze si nevšimnout některých prvků, které mají své kořeny u konkurence. Pokud se budeme věnovat pouze Leonu a přeskočíme tak další modely, jsou jedním z těchto prvků jsou použité zadní kliky dveří. Pokud nyní tápete, kde jste je mohli, v trochu odlišné podobě, spatřit, věřte, že je to také vůz se silnými emocemi. Alfa Romeo představila tento systém před devíti lety a Seat tento prvek převzal a použil po této době u svých modelů. Další vliv, který lze u Seatu spatřit pramení také u této značky. Není se čemu divit, před léty odešel jeden z hlavních designérů od Alfy k Seatu, a tak již v minulé generaci připomínaly např. zadní světla některé z modelů značky s mottem Cuore Sportivo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní kliky nalezneme po vzoru Alfy v rámu okna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní světla opět velmi připomínaji italské vozy.

Přestože přišel Seat v nové modelové řadě se zcela novou tváří, nevyhnula se mu nemoc zvaná unifikace. Nyní si prohlédněte nového Leona a nové Toledo a můžete si zahrát oblíbenou hru "najdi deset rozdílů". Unifikovanost výroby je velmi silná a Leon se jí také nevyhnul. Je to velká škoda, protože použitím stejné přední masky, stejných světlometů, stejné kapoty, stejného nárazníků a dalších prvků přichází Leon, Toledo a konec konců i Altea o jakousi jedinečnost, pro kterou by stálo za to vybírat si z této dvojice.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Toledo a Leon jsou zepředu téměř k nerozeznáni.

Přesto přední partie jasně nelépe sedí novému Leonu. Pohled, jaký vytváří kombinace předních světlometů a přední masky jasně dráždí smysly a nechávají vyplout pocit, že se jedná o kočku. A protože Leon je Lev, nový design se perfektně sešel se jménem. Nyní už to není pouze tvrzení a název, který nemá podporu v designu, ale je to dokonalá souhra. Leon dráždí a ještě dlouho bude drážit při každém pohledu a bude provokovat a vzbuzovat zájem a přitahovat pohledy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Leon s pohledem šelmy.

Pohledem do očí nového Leona ovšem harmonie nekončí, stačí pomalu obcházet auto a pohled Lva, který hodlá každým okamžikem skočit po své oběti, se pozvolna mění v tělo, které následuje svou tvář. Linie, která u Toleda končí za předním oknem a dále se mění v jakési MPV, je u Leona dotažena k dokonalosti. Pokud si designéři schovávali pomyslnou třešničku na závěr a tím závěrem má být Leon, tak jim za tento krok patří oprávněný potlesk. Boční linie Leona jsou rovněž dotaženy k perfektnímu stylu. Spodní hranu oken tvoří prodloužená linie přední kapoty a blatníků. Právě tato hrana, která se mírně zvedá směrem vzhůru, evokuje agresivní duch i při pohledu z boku. Poměrně silně zkosené přední okno a mírně zakulacané páté dveře tak dokonají dílo, které při pohledu z jakékoli strany bude budit dojem, že jste se setkali se šelmou, která čeká na zkrocení. A přestože má Leon poměrně rovnou střechu, která se nesvažuje k zadním partiím, jak bývá zvykem, při pohledu se vkrádá pocit, že tomu tak je. Tento klam je způsoben rozšířujícím se lemem nad zadními dveřmi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední A sloupek je velmi zkosený --- Díky prodloužené linii přední kapoty vypadá Leon jako přikrčená šelma --- Zadní partie je zakulacená a díky rozšířenému lemu zadních oken evokuje pocit, že se střecha svažuje.

Dalšími zajímavými prvky je řešení předních A sloupků, předních dveří a vnějších zpětných zrcátek. Jelikož jedno souvisí s druhým, podíváme se na to blíže. Přední A sloupky jsou velmi dlouhé a přední okno přesně nekopíruje jejich tvar. Díky netradiční délce sloupků se musely i přepracovat dveře a uchycení zpětného zrcátka. Malé okénko, které pak vzniklo pod A sloupkem, pak udává tvar předních dveří. Protože tento způsob nedovoluje uchycení zpětného zrcátka tradičně do předního rohu okna, je zrcátko uchyceno na dveřích výrazně blíže k řidiči. Výsledek je pak nejen ojedinělý, ale také velmi praktický.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Netradičně tvarované dveře a umístění zpětných zrcátek sportovnímu Leonu sedly.

Za hranou předních sloupků jsou pak jako u sourozenců Leona umístěny přední stěrače.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední stěrače jsou schované za sloupkem a u neznalých vzbuzují poměrně velký zájem.

Jedinou skvrnou na jinak čisté a agesivní linii je přední převis. Převis působí trochu násilně, hlavně ve spojení se špičatým předním nárazníkem. Je škoda, že si s ním u Seatu nepohráli trochu více.

Klepněte pro větší obrázek
Jedinou skvrnou při pohledu na Leon je poměrně velký předni převis v porovnání se zbytkem vozu.

Celkově je nový Seat Leon velmi povedené auto, které může v oblasti designu myslet na hodně vysoké příčky. Pokud se Seat rozhodl udělat vůz, který bude provokovat při pouhém pohledu, tak se mu to dokonale povedlo. Kamkoli jsem během testování přijel, tam okamžitě upoutal pozornost všech kolemjdoucích, kteří nezřídka projevili zájem o podrobnější prohlídku. Leon si prostě umí získat své "posluchače" ať už mezi muži, nebo mezi ženami každého věku. Pokud plánujete vůz v cenové relaci Leonu, který má sloužit i jako jakási vábnička na něžné pohlaví, bude Leon jednou z nejlepších voleb, protože pokud Leon krom automobilových fandů někoho provokoval, byly to právě zástupkyně něžného pohlaví. Leon je totiž plný temperamentu při pouhém pohledu a ani prvky, které jsme v minulosti mohli spatřit i u jiných vozů, na tom nic nemění. Pohled Leona zepředu k němu prostě patří a zbytek vozů jen podtrhuje agesivnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Leon vypadá jako dravá kočka a moc mu to sluší.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Když auto vypadá jako šelma
  2. Interiér, prostornost, zavazadelník
  3. Motor, pružnost, spotřeba, řazení a řízení
  4. Jizdní vlastnosti, zhodnocení, plusy a mínusy, technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

bazar

Seat Altea 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 217 889 km
Cena: 120 000 Kč
Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2002
Stav: 154 430 km
Cena: 46 000 Kč
Seat Altea XL 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 34 942 km
Cena: 270 000 Kč
Seat Altea 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 213 654 km
Cena: 96 000 Kč
Seat Alhambra 2
Rok výroby: 2014
Stav: 54 219 km
Cena: 570 000 Kč
Seat Altea 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 214 383 km
Cena: 75 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků