Seat Leon 2,0 FSI Sport up: Lev, který miluje zatáčky (test)

Nejen vzhled prodává automobily, ale také zážitek za volantem, výbava nebo cena. Leon přišel s dynamickým designem, přidal k tomu výborné jízdní vlastnosti a zajímavou cenu. Pod kapotu pak umístil paletu motorů, na jejíž vrchol se řadí i dvoulitr FSI. Je ve spojení se Leonem a sportovním podvozkem tou pravou kombinací?
Seat Leon 2,0 FSI Sport up: Lev, který miluje zatáčky (test)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér a Interiér
  2. Souboj dvoulitrů: TDI vs. FSI, Pružnost, Spotřeba, Jízdní dojmy
  3. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Když jsme před nedávnem testovali novou generaci Seatu Leon s naftovým dvoulitrem TDI, byl jsem docela překvapen, jak se španělské automobilce podařilo vyvážit sportovní svezení s komfortem. Leon nabídl nejen výborný poměr ceny a užitné hodnoty, ale také solidní výbavu a velmi dobré jízdní vlastnosti, které mohou směle konkurovat králům dnešní nižší střední třídy. Ještě většímu sportovnímu zážitku však scházel motor, který by vlastnosti Leonu uměl doplnit a nabídl řidiči nejen skvělý podvozek, ale také motor, který by se ke sportovně laděnému vozu hodil více.

Naftový dvoulitr ale v Leonu samozřejmě není jedinou motorovou alternativou. Do nabídky patří i dvoulitrový benzin s přímým vstřikem paliva FSI, který jsme již testovali v několika modelech koncernu Volkswagen. Právě tyto testy ukázaly, že se jedná o velmi kvalitní motor s dobrým výkonem, projevem, křivkou výkonu a také spotřebou. A tak se náš nynější test zaměřil na to, zda je kombinace sportovně laděného Leonu ve výbavě Sport up a dvoulitrového FSI motoru tou správnou kombinací, která nabídne nejen zmíněné užitné vlastnosti, dobrou cenu, ale také slušný zážitek za volantem.

Tip: test Seatu Leon s naftovým motorem 2,0 TDI si můžete přečíst zde

Decentní evoluce ve sportovním duchu

U Seatu platí již několik let, že jeho modely lze rozdělit do dvou relativně vzdálených táborů. Jedná se na jedné straně o běžné modely s různými stupni výbav a na druhé straně o sportovně laděné verze FR a Cupra. Ty jsou už ale určeny pro řidiče, kteří vyžadují výraznější sportovní naladění a ztráta komfortu, která jej logicky doprovází, je příliš netrápí. Pokud ovšem řidič nechce jít až do extrému, nabízí mu Seat i relativně civilní verzi, ovšem s důrazem na sportovní vlastnosti. Touto hranicí mezi běžnými a ostřejšími modely je i Leon ve výbavě Sport up. Proti ostatním typům výbavy nabízí modifikovaný podvozek, 17" kola ve standardní výbavě a také sportovní, anatomická, sedadla. Testovaný Leon se jinak proti verzi TDI ve výbavě Stylance téměř ničím neodlišoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zvenku jen stěží rozeznáte vizuální rozdíly mezi stupni výbavy.

Hlavním rozdílem, když pomineme barvu vozu, jsou 17" kola z lehké slitiny ve standardní výbavě, jinak se Leon se "sportovním paketem" nijak neodlišuje.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní odlišností jsou 17" kola z lehké slitiny.

Na druhou stranu Leon se vyznačuje poměrně dynamickým střihem, který není třeba nijak výrazně měnit, aby bylo dosaženo dravého stylingu. Protažená přední kapota spolu se světlomety, které přechází do tvarovaných a mohutných blatníků, stále připomíná onu přikrčenou šelmu. Tvary nové generace Leonu se jistě povedly, a tak i u sportovních verzí jako FR a Cupra nelze čekat výraznější změny vzhledu. Sport up toto jen potvrzuje. Vše důležité, co mění charakter, je totiž schováno uvnitř.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová generace Leonu nezapře agresivnější vzhled.

Zajímavostí je pak celkový boční profil. Ten ukazuje, že se jedná o klasický hatchback nižší střední třídy. Tím také Leon ve skutečnosti je, podle českého technického průkazu jde ale o kombi... Je to samozřejmě pouze formalita, jejíž smysl bychom na mapě pravdy našli někde na poli N1, a asi nikdo nebude srovnávat Leon s klasickými kombi této třídy. Ale na druhou stranu: Proč nemít nejdynamičtější kombi (s nejmenším a nejnepřístupnějším zavazadelníkem)..?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I když se to nezdá, Leon se u nás prodává jako kombi.

Už při pohledu na velikost a tvar vstupu do zavazadelníku je jasné, že se Seat zaměřil na jiné parametry, než na maximální praktičnost. I zde výrobce vsadil na vizuální dravost karosérie. Zadní partie s širokými blatníky, které přechází do mohutného nárazníků, úzký pás světlometů a na pohled malé páté dveře jasně říkají, že toto je to pravé auto emoción.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mohutnější nárazník a úzký pás světlometů dávají Leonu dravost.

Drobnou odlišností, proti verzi TDI je i štítek motorizace na předních blatnících, a tak i neznalý může okamžitě identifikovat, co se skrývá pod kapotou. Stejně jako u ostatní verzi, i FSI Sport up dostal dvojitou koncovku výfuku. Zde se mohl Seat více snažit a koncovky mohl schovat do chromovaných nástavců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Leon ukazuje svůj motor štítkem na blatnících --- Dvojitá koncovka výfuku by si zasloužila lepší povrchovou úpravu.

Jen trochu sportovní interiér

Pokud uvážíme, ze design exteriéru se Seatu u modelu Leon povedl a ani u sportovních verzí ho není třeba nijak výrazně měnit, tak u interiéru je situace trochu odlišná. Již při testování minulého Leonu jsem poukazoval na to, že by si zasloužil nápaditější materiály nebo jinou povrchovou úpravu některých jeho částí. Čekal jsem, že u verze se sportovní výbavou na automobilka nabídne řidiči i na pohled dynamičtější interiér. Bohužel, až na pár detailů se nic nemění.

Začnu ovšem těmi pozitivními a příjemnými změnami. Tou hlavní jsou sportovní sedadla. Jejich tvarování a barevné provedení je velmi nápadné, a tak aniž do nich usednete, máte ihned jasno, že to nejsou žádné tuctovky, které najdete v každém druhém voze. Tento pocit se po usednutí za volant promění v realitu. Sedadla nabízejí velmi dobré tvarování, výrazné boční vedení jak u sedáku, tak u opěradla a výbornou opěrku hlavy, kterou lze nastavit ve dvou osách. Přestože jsou to anatomicky tvarovaná sedadla pro sportovní verze, lze je s ledovým klidem označit za velmi pohodlná a ani jízdy na dlouhých trasách nepřináší téměř žádnou únavu. Zde by si konstruktéři mnohých konkurenčních značek měli vzít příklad, jak skloubit sportovní sedadla s komfortem. Jelikož Leon Sport up disponuje i tvrdším podvozkem, je na místě říci, že sedadla výrazně eliminují případné negativa takto laděného vozu. Jedinou výtku bych měl k délce sedáku, který by mohl být delší, popř. by mohl disponovat možnosti jeho nastavení. Doufejme, že v ostřejších verzích se tato možnost ještě objeví.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední sedadla jsou vybavena výrazným bočním vedením a díky tvarování jsou velmi pohodlná.

Také sedadla vzadu jsou tvarována velmi dobře, již na pohled jsou viditelná dvě polnohodnotná místa a prostřední místo, které ovšem nelze označit za komfortní, lze jej brát spíše jako "nouzové".

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také cestující vzadu mají k dispozici dobře tvarovaná sedadla.

Stejné čalounění si pak našlo místo i ve výplních dveří, interiér je tak dobře barevně sladěn.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Stejné čalounění jako mají sedadla si našlo místo i ve výplních dveří.

Tímto ovšem veškeré rozdíly končí. Pokud čekáte, že sportovní výbava přinese ve svém základu další prvky, které umocní pocit z dynamického vozu, jste na omylu. Leon i ve verzi Sport up přináší stejnou povrchovou úpravu a barevné provedení palubní desky, středového panelu, podsvícení přístrojovky atd. Pokud čekáte, že rámečky budíků dostanou chromovanou, hliníkovou, nebo karbonovou úpravu, máte smůlu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Styl, barevné provedení a povrchová úprava je i u verze Sport up stejná.

Hlavně středová konzole působí dost chladně. Velké šedé plochy jsou ve standardní výbavě doplněny ovladači klimatizace a topení, displeje autorádia a ovládáním autorádia. Zde by se určitě hliníkové, popř. jiné dekory hodily a Leon by posunuly v interiéru blíže sportovním emocím. Výhodou je jistě rozmístění ovládačů, hlavně ventilace. Ty jsou umístěny v dobré poloze, a tak je ergonomie výborná. Leon nemá žádné tlačítko schováno před řadičkou, jak tomu často bývá u konkurence, kde by bylo hůře dostupné a přitom snadno omylem zmáčknutelné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Středový panel působí chladně, ale ovládače jsou rozmístěny velmi ergonomicky.

Tříramenný volant bez multifunkčních ovládačů je velmi příjemný. Tvar i velikost věnce odpovídá naladění Leonu a přispívá k dobrému ovládání. Budíky mají také stejné rozmístění, pouze otáčkoměr má větší rozmezí hodnot. I zde platí stejná výtka jako u středového panelu. Nějaký ten dekor, popř. i jiné barevné provedení by neuškodily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Volant v Leonu je z velmi dobrého materiálu a padne dobře do ruky --- Dekory schází i u otáčkoměru a rychloměru.

Zbylé ovládače a tlačítka jsou na stejných místech. Zapínání světlometů najdete na palubní desce vlevo od volantu. Vypnutí stabilizačního systému ESP je umístěno na středovém tunelu, stejně jako uzamčení vozu zevnitř a ovládání vnějších zpětných zrcátek. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zbylé ovládače si našly místo na středovém tunelu a na palubní desce.

Ke sportovnímu duchu a stylingu by měly patřit i sportovní pedály a také povrchová úprava řadičky. Ani jedno bohužel ve standardní výbavě Leonu Sport up nenajdete. Přestože jsou gumové nášlaky pedálů hlavně v zimním období velmi praktické, o sportovní estetičnosti se zde hovořit nedá. Stejné hodnocení pak patří i hlavici řadicí páky, která padne výborně do ruky, nijak neklouže, ale opět je ve zcela standardním provedení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ke sportovnímu stylingu by měly patřit i pedály a řadička.

Přestože nelze Leonu v interiéru nic vytknout a použité materiály jsou, stejně jako zpracování, na vysoké úrovni, je zřejmé, že styling nejde ve stejném a dravém duchu, jako exteriér. Obzvláště ve verzi Sport up, což je nyní vlastně nejsportovnější verze běžných modelů, by si mohlo najít místo více doplňků, které by řidiči připomínaly, v jaké že verzi to sedí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér a Interiér
  2. Souboj dvoulitrů: TDI vs. FSI, Pružnost, Spotřeba, Jízdní dojmy
  3. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků