Seat Ibiza: zkrotíte španělský temperament? (megatest)

Malý hatchback Ibiza se po našich silnicích prohání už ve své páté generaci. Poslední byla uvedena na trh před dvěma lety, ale ani tato doba nestačila na to, aby na našich silnicích příliš zdomácněla. Testovali jsme verzi s motorem 1.4 55 kW a akčním paketem Fresco, který by mohl prodeje zvýšit.
Seat Ibiza: zkrotíte španělský temperament? (megatest)
Seznam kapitol
  1. Pár odstavců na úvod, výbava Fresco
  2. Nedostatek motorů, vzhled nové Ibizy
  3. Profil, přední sedačky, pracoviště řidiče
  4. Podivný palivoměr, palubní deska, centrální zamykání
  5. Odkládací prostory, místo vzadu, zavazadlový prostor
  6. Motor, dynamika, spotřeba, řazení
  7. Podvozek, jízdní vlastnosti, hlučnost, plusy a minusy, parametry
  8. Kompletní přehled výbav a parametrů všech verzí
  9. Fotogalerie (i nepublikované snímky)

Rozdělení úloh dokončeno

Ibiza patří do zmenšující se rodinky vozů španělského Seatu. Zatímco v předchozí generaci nabízel Seat v kategorii malých vozů, kam Ibiza patří, kromě sedanu Cordoba ještě také kombi odvozené od Ibizy (Vario), dnes se už s kombíkem nepočítá. Stejně tak odzvonilo užitkovému vozu Inca, který je odvozen od VW Caddy a přestane se vyrábět i Alhambra, která je srdcem i duší spřízněná s Volkswagenem Sharan. Na Seatu tak zůstanou jen dva hatchbacky a dva sedany: Ibiza, Cordoba, Leon a Toledo a nově také Altea, která byla představena na ženevském autosalonu. Kombi nižší a nižší střední třídy bude nabízet jen Škoda (Fabia a Octavia kombi), užitkové vozy pouze VW apod. Zkrátka diferenciace značek se zdá být dokončena; Seat patří ke sportovní větvi, což dokazuje např. ostrými hatchbacky s přídomkem Cupra.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Současná Ibiza už existuje v páté generaci

Poznámka: V zahraničí se nabízí ještě malá Arosa, která stojí na základu VW Lupo. Ani jeden z vozů se k nám však nedováží.


Tip: Stáhněte si video s testem Ibizy; má sedm a půl minuty, pokud máte pomalou linku, zvolte soubor v nejnižšší kvalitě. Stačí si vybrat z voleb na řádku „Seřaď podle“.

Copak to tu máme?

Ibiza je postavena na stejné plošinové platformě jako česká Fabia a německé Polo. Svou výstavní premiéru si odbyla v prosinci 2001 na boloňském autosalonu, na český trh přišla v létě 2002. Sedan Cordoba, který je od Ibizy odvozen a liší se stupňovitou zádí, se na trh dostal o rok později. Na AutoRevue.cz jsme Ibizu již dvakrát testovali v kratších testech, Cordobu pak v obvyklém megatestu. Ibizu můžete oproti Fabii zvolit jak v třídveřovém, tak pětidveřovém provedení. První dává lépe vyniknout dynamickému charakteru vozu, druhé je zase praktičtější a ocení ho rodiny s dětmi. Za druhou dvojici dveří připlácíte u výbavy Stella 11 500 Kč, u výbavy Signo a Sport pak 18 500 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nová Ibiza se představila na konci roku 2001

K testu jsme získali pětidveřovou verzi v akční výbavě Fresco. Ta se oproti standardní Stelle odlišuje automatickou klimatizací Climatronic (+42 000 Kč) a patnáctipalcovými koly z lehkých slitin (+16 100 Kč); to vše stojí v paketu Fresco jen 25 tisíc, ušetříte tak 33 100 Kč. Testovaný vůz byl navíc vybaven paketem Elektro (+14 500 Kč), který přidává přední okna v elektrice a dálkově ovládané centrální zamykání, metalízou (+11 100 Kč) a autorádiem s CD přehrávačem Lena (+10 000 Kč). Základní cena Ibizy 3D Stella je 311 900 Kč, základní cena Ibizy 3D Fresco 336 900 Kč, celková cena testovaného vozu pak 384 900 Kč. Vše s benzínovým motorem 1.4 55 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oficiální fotografie interiéru

Základní výbava Stella je podobně jako u Fabie Classic velmi chudá. Nabízí v podstatě jen dva přední airbagy, posilovač řízení a obousměrně nastavitelný volant. I v testovaném voze tak bylo nutné seřídit zrcátka manuálně (navíc byl porouchaný mechanismus na pravém straně, a to měl vůz najeto jen 1200 km) či chybělo ABS. Za obojí byste doplatili dalších 27 tisíc; cena vozu by se tak přehoupla přes 400 tisíc korun, což ale ke slevě na paketu Fresco není tak přehnané. Na druhou stranu některé vozy konkurence (zejména asijské) lze stále koupit levněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nastupování do třídveřové verze --- Zavazadlový prostor postačuje běžným potřebám

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár odstavců na úvod, výbava Fresco
  2. Nedostatek motorů, vzhled nové Ibizy
  3. Profil, přední sedačky, pracoviště řidiče
  4. Podivný palivoměr, palubní deska, centrální zamykání
  5. Odkládací prostory, místo vzadu, zavazadlový prostor
  6. Motor, dynamika, spotřeba, řazení
  7. Podvozek, jízdní vlastnosti, hlučnost, plusy a minusy, parametry
  8. Kompletní přehled výbav a parametrů všech verzí
  9. Fotogalerie (i nepublikované snímky)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků