Seat Ibiza FR TDI: čipera pro spořivé

Seat připravil Ibizu FR ve verzi určené pro vyznavače klepání, omezených otáček a mastné karoserie pod hrdlem palivové nádrže.

Svého času byly diesely synonymem pro pomalé a hlučné prvky pozemní přepravy. A ještě před několika desítkami let se zdálo, že s tím zkrátka nic nenaděláme, ale v devadesátých letech se věci okolo naftožroutů začaly rychle měnit. Nejpočetnější příznivci dieselů se zřejmě rekrutují z řad majitelů vozů koncernu Volkswagen, jenž proslul takřka magickým heslem TDI. O tom, že tato technologie prokazuje své jisté přednosti i mezi malými rychlými vozy, svědčí i skutečnost, že španělský Seat představuje „ostrou“ verzi své naftové Ibizy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Seat si po zásluze užívá svých dvou triumfů v šampionátu World Touring Car, kterých ve dvou po sobě následujících ročnících dosáhl díky upraveným vozům řady Leon osazeným, světe (ne)div se, jednotkami TDI. A právě tyto úspěchy se nyní z hlediska marketingu dobře hodí ve chvíli, kdy Seat uvádí na trh nový „hot hatch“ s označením Ibiza FR TDI. Na první pohled se takřka neliší od svého benzínového kolegy, oproti němu však nabízí některými zbožňovaný a jinými zatracovaný „kopanec“ vznětového turbomotoru a příznivější spotřebu paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon se stará vznětový čtyřválec se vstřikováním common rail a docela běžným výkonem 141 koní (103 kW), jenž třídveřovému vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,2 s (8,3 s v případě „pětidvířka“) a dosažení rychlosti 209, resp. 207 km/h. Průměrná spotřeba v kombinovaném provozu činí 4,5 l/100 km a emise CO2 jsou 119 g/km, což pohodlně stačí k plnění normy Euro V. Výkon je na přední kola přenášen skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením, o optimální trakci se starají elektronicky řízená svornost diferenciálu XDS a stabilizační systém.

Seat Leon FR TDI se v březnu začne prodávat v Anglii, kde dealeři již nyní přijímají objednávky. Další evropské země budou jistě rychle následovat.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků