Seat Ibiza FR TDI: čipera pro spořivé

Seat připravil Ibizu FR ve verzi určené pro vyznavače klepání, omezených otáček a mastné karoserie pod hrdlem palivové nádrže.

Svého času byly diesely synonymem pro pomalé a hlučné prvky pozemní přepravy. A ještě před několika desítkami let se zdálo, že s tím zkrátka nic nenaděláme, ale v devadesátých letech se věci okolo naftožroutů začaly rychle měnit. Nejpočetnější příznivci dieselů se zřejmě rekrutují z řad majitelů vozů koncernu Volkswagen, jenž proslul takřka magickým heslem TDI. O tom, že tato technologie prokazuje své jisté přednosti i mezi malými rychlými vozy, svědčí i skutečnost, že španělský Seat představuje „ostrou“ verzi své naftové Ibizy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Seat si po zásluze užívá svých dvou triumfů v šampionátu World Touring Car, kterých ve dvou po sobě následujících ročnících dosáhl díky upraveným vozům řady Leon osazeným, světe (ne)div se, jednotkami TDI. A právě tyto úspěchy se nyní z hlediska marketingu dobře hodí ve chvíli, kdy Seat uvádí na trh nový „hot hatch“ s označením Ibiza FR TDI. Na první pohled se takřka neliší od svého benzínového kolegy, oproti němu však nabízí některými zbožňovaný a jinými zatracovaný „kopanec“ vznětového turbomotoru a příznivější spotřebu paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon se stará vznětový čtyřválec se vstřikováním common rail a docela běžným výkonem 141 koní (103 kW), jenž třídveřovému vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,2 s (8,3 s v případě „pětidvířka“) a dosažení rychlosti 209, resp. 207 km/h. Průměrná spotřeba v kombinovaném provozu činí 4,5 l/100 km a emise CO2 jsou 119 g/km, což pohodlně stačí k plnění normy Euro V. Výkon je na přední kola přenášen skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením, o optimální trakci se starají elektronicky řízená svornost diferenciálu XDS a stabilizační systém.

Seat Leon FR TDI se v březnu začne prodávat v Anglii, kde dealeři již nyní přijímají objednávky. Další evropské země budou jistě rychle následovat.

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

dnes | Radek Pecák | 3 příspěvky
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků