TEST Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG: Skoro hot-hatch stylem, ale hlavně cenou

Diskrétní facelift po čtyřech letech na trhu přináší více novinek, než by se na první pohled zdálo. Ve své nejsilnější verzi umí Seat Ibiza slušně pobavit, ale ne všechny změny oceníte.
Radosti
Elán a pružnost motoru
Stabilita v zatáčkách
Dospělácká výbava verze FR
Starosti
Ovládání hlasitosti ploškami
I bez příplatků celkem vysoká cena
8  /10

S výjimkou podivné éry oblin v době trojkového Seatu Toledo a obskurnosti jménem Altea se na Seaty vždy dalo koukat i po mnoha letech. Současná nabídka značky nemá po stránce designu snad jediné slabé místo, není proto divu, že změny exteriéru jsou v rámci faceliftu Ibizy jen drobné.

Malý hatchback Ibiza má nyní přední LED světla bez příplatku, název modelu vzadu psaný „ručně,“ dva nové laky a pozměněný design 17“ a 18“ kol. Nic dramatického, ale na druhou stranu – nedostatkem stylu ibiza nikdy netrpěla. Zatímco zvenčí tedy jde jen o drobné učísnutí (a díky sportovním nárazníkům verze FR velmi efektní), uvnitř jsou změny vcelku markantní.

Začít se dá hned u volantu, na nějž se přesunulo ovládání tempomatu, které bylo doposud na tykadle vlevo od sloupku řízení. Tlačítka pro jeho komandování najdete na levém rameni, na pravé jsou soustředěny multimediální funkce a ovládání digitálního přístrojového štítu. Výdechy ventilace u A sloupků jsou nyní kruhové a ve zkoušené výbavě FR červeně podsvícené. Zajímavé je, že při aktivaci blinkru podsvícení sníží svůj jas. Změny se dotkly také výdechů na středovém panelu. Před faceliftem se nacházely v horní části palubní desky nad obrazovkou infotainmentu, nyní je pozice opačná: dotykový displej je hezky po ruce a na očích v horní části středového panelu, výdechy se nachází pod ním a ještě níže najdete ovládání klimatizace.

Vnitřek na 1-

Vylepšení interiéru nelze upřít dobrý úmysl – skutečně působí moderněji, elegantněji a přehledněji. Snad jediná výtka směřuje k regulaci hlasitosti u obrazovky infotainmentu. Původně se hned vedle displeje nacházel otočný ovladač, který jste snadno nahmátli, aniž byste spustili oči z dění před sebou. Nyní zde máme dotykové plošky, k nimž musíte vždy obrátit zrak. Jinak je ovládání všeho důležitého zcela v pořádku – klimatizace má klasické otočné čudlíky, stop/start se dá deaktivovat tlačítkem vedle voliče řazení a řízení tempomatu na volantu má také své nesporné výhody. Vnitřek této vrcholné verze FR působí kvalitně, nic zde nevrže ani neskřípe, tvrdší plasty jsou uklizené do míst, kde estéta nedráždí.

Jelikož jde o špičkovou výbavu, po stránce digitálních kouzel má kompaktní Ibiza kompletní výzbroj, srovnatelnou s nemálo „dospělejšími“ auty. Máme zde třeba digitální přístrojový štít (za rozumný příplatek 8900 Kč), jehož zobrazení si můžete konfigurovat v klasickém stylu s kruhovými budíky, nebo v několika moderněji střižených režimech. Umí zobrazit i mapu, informace v segmentech po stranách si pak můžete přizpůsobit skrze tlačítka na volantu nebo menu na obrazovce infotainmentu.

Displej na středovém panelu má nejvyšší dostupnou úhlopříčku 9,2" (a je za rovněž příjemných 15.900 Kč). Jeho ovládání je vcelku snadné, ale hodila by se tlačítka či dotykové plošky pro více sekcí než jen pro navigaci a výchozí zobrazení. Pokud chcete vstoupit do nastavení rádia, telefonu nebo vozu samotného, musíte využít ikony ve spodní části obrazovky. Vcelku neotřelý design má základní obrazovka, kde máte zobrazení několika funkcí ne v hranatých „chlívcích“ jako u mnoha jiných vozů, ale vedle sebe s šikmým rozdělením.

Ruku v ruce s vyšperkovanou palubní deskou jdou sportovně střižená přední sedadla (také specifikum výbavy FR), čalouněná luxusně působící textilií. Představit si v nich dvoumetrového stotřicetikilového hromotluka asi nejde, ale průměrného dospělého pojmou snadno – mají dostatečnou šířku v oblasti sedáků, příjemné vedení díky výstupkům v oblasti stehen a trupu a neunaví ani na delších cestách. Nastavit se dají v dobrém rozsahu (chválíme regulaci sklonu opěradla kolečkem, skokové nastavování páčkou nemusí vyhovět každému) a snadno z nich dosáhnete na všechny důležité ovládací prvky.

Stejně kvalitně působí i zadní sedadla, na která se pohodlně usadí dva dospělí – místa pro nohy je celkem dost, nad hlavou to také není špatné. Do kufru máte snadný přístup, zadní opěradla se nedají sklopit do úplné roviny, ale přepravní kapacita je solidní. Pod podlahu se dokonce vejde i dojezdové rezervní kolo, které ibiza dostává automaticky od druhé nejnižší výbavy (ze čtyř) Style.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Diskuze (12) Další článek: Tohle je Kodiak F1, německý supersport, který pohořel. Našlápnuto měl ale dobře

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Seat na Heureka.cz