Seat Ibiza, auto emoción: představení novinky

Více než 2,7 milionu prodaných vozů od uvedení první generace vyneslo Ibizu na pozici nejprodávanějšího modelu Seatu. Na našem trhu se právě objevuje Ibiza čtvrté generace, opět v duchu sloganu španělské automobilky „Seat auto emoción“.
Seat Ibiza, auto emoción: představení novinky
Seznam kapitol
  1. Vzhled, konstrukce, rozměry
  2. Motory, ceny a výbava

Na podvozku Fabie

Nový Seat Ibiza si přináší design, který v mnoha detailech připomíná své sourozence Arosa nebo Toledo. Některými stylistickými prvky zase nová Ibiza připomíná designerské koncepty Salsa či Tango. Karoserie vyniká tuhostí, která se pozitivně projevuje v lepších jízdních vlastnostech, zaručuje lepší ochranu pasažérů při případných kolizích a ukazuje také na celkově vysokou kvalitu vozu - o té svědčí například jen minimální technologické spáry mezi jednotlivými karosářskými panely, které jsou výsledkem zavedení technologie laserového svařování. Na plně galvanizovanou karoserii poskytuje výrobce dvanáctiletou záruku proti prorezavění.

Nový SEAT Ibiza je dlouhý 3953 mm, široký 1698 mm a vysoký 1441 mm, je tedy o 77 mm delší, o 58 mm širší a o 19 mm vyšší než předchozí model. Rozvor náprav činí 2,46 m - stejný má i Fabia a Polo; jak by také ne, když všechny tyto vozy jsou postaveny na stejné plošinové platformě. Zajímavě řešená koncová světla se čtveřicí kruhových reflektorů pod jedním krycím sklem nový model opticky ještě rozšiřují. Koeficient aerodynamického odporu se podařilo snížit o 6 procent až na vynikající hodnotu cx = 0,31.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Design Ibizy má sportovní charakter, zatímco Polo a Fabia,
vozy postavené na stejné podvozkové platformě a patřící do
stejné třídy malých vozů, jsou podstatně konzervativnější.

Sportovní tvary

Palubní deska je důsledně zaoblená a je protažená až do boků vozu. Středová konzole je mírně natočena k řidiči, což mu usnadňuje ovládání spínačů a ovladačů. Sportovnímu charakteru vozu odpovídá i výrazné anatomické tvarování sedadel. Palubní deska je u modelů SEAT Ibiza Stella a Sport v šedé barvě, modelům Ibiza Signo stylisté dali dvoutónové ladění šedé a černé barvy. Pravá přední sedadla třídveřových modelů jsou u vybraných verzí vybavena systémem „Access Plus“, který usnadňuje nastupování do zádi vozu. Souběžně se sklopením opěradla předního sedadla se pohybuje směrem vzhůru i sedák a celé sedadlo se posouvá dopředu. Díky tomu vzniká po sklopení předního opěradla mezera mezi sloupkem karoserie a zadní stranou opěradla široká 310 mm, což je dost pro pohodlný přístup do zadní části vozu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Vzhled palubní desky vyjadřuje sportovního ducha Ibizy
a přitom je přísně ergonomický. Volant je seříditelný v obou směrech.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek   
Přední sedačky jsou tvrdší a mají výrazné boční
vedení. Vzadu sice není místa jako v obýváku,
ale na kratší trasy to nevadí. Zadní sedáky jsou
bohužel docela kolmé.

Ibiza je vybavena elektro-hydraulickým posilovačem hřebenového řízení, elektrické čerpadlo posilovače mění svůj výkon v závislosti na pokynech řídicí jednotky, která přijímá informace o rychlosti natáčení volantu i o okamžité rychlosti jízdy. Elektro-hydraulický posilovač není mechanicky propojený s motorem, takže ke své činnosti spotřebuje asi dvacetkrát méně energie než konvenční hydraulické posilovače.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Detail zádě a přídě. Zadní část je nápadně podobná Alfě Romeo 156,
přední maska vyjadřuje dravost a rychlost.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, konstrukce, rozměry
  2. Motory, ceny a výbava
TEST Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro: Stylu hodně, válců málo? Ne tak docela

Audi Q5 SB 40 TDI quattro

Stylovější souputník klasické Q5 útočí na city, ale použitelnost bere smrtelně vážně. Kompromisů má opravdu málo.

17.  10.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků
Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

VW Golf R Variant

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

15.  10.  2021 | Jan Mička | 24 příspěvků
TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

SsangYong Musso Grand

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

14.  10.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky