Kapitoly článku:
- Zpracování zádi, agresivní maska
- Zavazadlový prostor, jak se sedí vpředu
- Místo a pohodlí vzadu, interiér, pracoviště řidiče
- Odkládací prostory, centrání zamykání
- Motor: 1.9 TDI 96 kW = parádička
- Jízdní vlastnosti, řazení, převody
- Zhodnocení, cena, výbava, parametry
- Srovnání s konkurencí (parametry, ceny)
Motor: to nejlepší z nabídky
Cordobu Sport pohání nejsilnější motor v nabídce, 1.9 TDI 96 kW, o kterém jsem již podrobně psal v článku o Fabii RS a rovněž ve srovnání s motorem 1.8T v Octavii. Nabízí se se šestivaltem, zpřevodování je prakticky totožné jako v testované Octavii či Fabii RS. Nebudu se moc rozepisovat, takže jen stručně. Motor má maximální točivý moment 310 Nm v 1900 otáčkách, takže pokud je budete držet nad touto hodnotou, odvděčí se vám motor skutečně silným zátahem; v těchto otáčkách má již 61 kW, maximum 96 kW pak ve 4000 ot.
Nejvýkonnější motor pod kapotou Cordoby
Abyste udrželi motor v místech, kde má sílu, tedy nad 2000 ot., musíte docela dost řadit. Ve městě těžko někdy zařadíte čtyřku, ta točí efektivních 1900 ot. až někde okolo sedmdesátky. Na dálnici budete nejčastěji používat pětku a šestku, pokud se šestka dostane pod 120 km/h, je vhodné podřadit na pětku, pokud pod stovku, pak se vyplatí dát čtyřku. Když jsem auto vezl z Prahy, jel jsem asi hodinu v pomalu se rozjíždějící koloně, která se pohybovala mezi 80 až 120 km/h; řadil jsem skutečně jako zběsilý, abych se dokázal efektivně prokličkovat mezi auty.
Motor jede, ale klape
Stinnou stránkou dobrého motoru je jeho zvuk tvrdý a syrový zejména za studena a při akceleraci, charakteristický klapot motorů TDI-PD vás bude doprovázet na každém kroku. Pokud ale budete držet otáčky do 2500, není hladina hluku nijak výrazná. O to horší jsou vibrace, které cítíte za jakýchkoliv otáček, nejvíce při volnoběhu. Např. Fabia RS byla v tomto ohledu o dost lepší, motor byl lépe utlumen a v interiéru nebyly vibrace tolik cítit. Zkrátka Škodovka odvedla lepší práci.
Dynamické vlastnosti Cordoby nejsou rozhodně špatné, naopak – pro zábavné svezení i rychlé předjetí bohatě postačí. Na stovku zrychluje Cordoba za 9,7 s, orientační měření tento údaj potvrdilo, 9,8 s se dvěma lidmi na zimních pneumatikách. Ani pružnost na tom není špatně:
- 60–100 km/h: 4 – 8,2 s, 5 – 10 s
- 80–120 km/h: 5 – 9,3 s, 6 – 13,7 s
Vzhledem k tomu, že na tyto rychlosti netočil motor při začátku zrychlování potřebných 1900 ot., je jasné, že daleko lepších výsledků dosáhnete podřazením. Např. při rozjíždění z 60 na 100 km/h je nejefektivnější trojka (6 s), z 80 na 120 km/h pak čtyřka (7,2 s; lze použít i trojku, zde už ale jde trojka za efektivní maximum 4000 ot., zrychlí ale za 6,3 s). Šest stupňů dává hodně možností, jak se efektivně rozjet na požadovanou rychlost, drobnou nevýhodou je, že se budete hůře rozhodovat, který stupeň bude právě tím nejlepším. Šest rychlostí je ale každopádně výhodou.
Dojezd přes 800 km
A spotřeba? Tradičně výborná, tedy nízká. Seat udává 6,7 l ve městě, 4,2 l mimo město a 5,1 l mimo město. Vzhledem k výkonu motoru jsou to hodně dobré hodnoty, už jen proto, že jich v praxi bez problému dosáhnete. Dynamická jízda po dálnici, kdy rozhodně nejste brzdou a uháníte si to svých 150 km/h, vám vezme okolo 6,5 až 7 litrů, podle toho, jak moc bude v levém pruhu plno (zpomalování a rozjíždění si bere samozřejmě více než plynulá jízda). Do Prahy jsem poměrně plynulou jízdou dojel z Brna za 6,1 l, protože dálnice byla poměrně čistá.
Pokud vyrazíte na chaloupku po okrskách, dostanete se bez problému pod pět litrů, pokud pojedete na pohodu. Hodláte-li si ale jízdu po klikatých silničkách užít, dostanete se spotřebou na nějakých 6,5 l. Ve městě si pak auto vezme okolo sedmi a půl litru (jezdí přece jen na zimních gumách, které jsou širší než standardní patnáctky). Spotřeba za dobu cestu činila slušných 5,8 litru, přitom 400 km jsem strávil na dálnici a vyjezdil jsem plnou nádrž (800 km na 45 litrů).
Poznámka: Ukazatel paliva není příliš přesný, když byla ručička v polovině, měl jsem najeto 550 km, ale dojezd byl jen 320 km. Možná v servisu natankovali příliš mnoho paliva, protože ani po 150 km se ručička ani nehnula.
Jen dodám, že s Fabií RS jsem měl průměrnou spotřebu 6,2 litru a s Octavií 1.9 TDI 96 kW pak za 5,3 litru; je to dáno tím, že s Fabií RS jsem nejvíce „řádil“, zatímco s Octavií jsem jezdil tak, jak by jezdil běžný řidič; s tímto autem se totiž moc sportovně jezdit nedá, podvozek má svoje léta a velké převisy jízdním vlastnostem rozhodně nepomáhají.
Poznámka: Jen dodám, že Ibiza se bude od příštího roku nabízet ve špičkové verzi Cupra R, která bude nabízet motory 1.9 TDI 110 kW a 1.8T 132 kW. V roce 2005 se pak na trh dostane verze FR, která bude mít pod kapotou TDI a 1.8T 110 kW.