Seat Ateca se od roku 2016 pořád vyrábí v první generaci. Možná někomu přijde staromódní, ale je to špatně? Co když některé analogové prvky digitalizace nepřekoná?
Jízdní dynamika
Responzivní podvozek
Ergonomie interiéru
Prostor na zadních sedadlech
Menší zavazadlový prostor
Jen dvouzónová klimatizace
Menší vnější zpětná zrcátka
8 /10
Pojem „auto pro řidiče“ se z dnešního automobilového světa pomalu vytrácí. Všichni blázní s elektromobilitou, digitalizací a dotykovým ovládáním na každou drobnost. Ale co když se jen chcete příjemně svézt bez všech těch nesmyslů? Ano, zatím ještě máte kam jít…
Seat Ateca lze považovat za stálici v modelové nabídce španělské značky s velmi dlouhým životním cyklem. Jedná se stále o první generaci vyráběnou od roku 2016. Facelift zaměřený převážně na nové technologie proběhl v roce 2020. Technika se tehdy změnila jen minimálně a designové změny můžete posoudit sami. Modernizace přinesla možnost připlatit si 10.900 Kč za digitální přístrojový štít, centrální dotyková obrazovka se zvětšila na 9,2 palce a full LED světlomety už máte v základní výbavě. Novinkou je také virtuální asistentka reagující na zavolání „Hola Hola“.
Značka Seat jako taková má v rámci koncernu zajímavou pozici. Míří na klientelu, která hledá trochu větší zážitek za volantem a zároveň chce vyjít vstříc i cenovou politikou. Nesnaží se být levná, spíše zákazníkům nabízí férové auto za férovou cenu a s výbavou, kterou opravdu chtějí. Na nic si nehraje a nic nikomu nevnucuje.
Zajímavá pozice v rámci koncernu
Velmi dobrým příkladem je srovnání s koncernovou konkurencí v podobě Škody Karoq a Volkswagenu Tiguan. Testovaná Ateca je v nejvyšší výbavě FR s nejsilnějším zážehovým motorem 2.0 TSI o výkonu 140 kW, pohonem všech kol a převodovkou DSG. Sestava velmi v pořádku. V ceníku tato verze startuje na 929.900 Kč.
Srovnatelná Škoda Karoq by teoreticky odpovídala výbavě Style Exclusive, která by se Atece FR mohla rovnat. Jenže s tímto motorem k dispozici není a buďto musíte řadu prvků oželet, nebo si připlatit na 998.900 Kč (přesně 69.000 Kč) za vrcholnou linii Sportline Exclusive. V ní dostanete navíc digitální kokpit, adaptivní podvozek, 3zónovou klimatizaci i vyhřívání zadních sedadel. Nic z toho Ateca FR nenabídne, ale vážně vše potřebujete?
Podobné je to také s Volkswagenem Tiguan. Ten Seat Ateca rovněž zahanbí třízónovou klimatizací, posuvnými zadními sedadly (ty do atecy vážně mohli dát taky), parkovacím asistentem i digitálním kokpitem. Zároveň jde celkově o větší auto, ale už jste na 1.144.900 Kč, tedy o 215.000 Kč výše.
Ateca sice má jen dvouzónovou klimatizaci a vyhřívání zadních sedadel neumí, ale jinak máte možnost se sami rozhodnout, jestli ostatní prvky chcete, nebo ne a to je příjemné.
Výsledek vstřícné cenové politiky
Vzhledem k tomu, že Seat má benevolentně sestavený ceník, který myslí i na „šetřílky“, dá se předpokládat, že levnější verze půjdou na dračku, protože na ně dosáhne širší spektrum zájemců. Realita je ale úplně jiná. Přístupná cena naopak způsobuje, že v 71 procentech si zákazníci objednali právě testovanou nejvyšší výbavu FR. Nejoblíbenější motorizace je sice slabší 1.5 TSI s výkonem 110 kW, ale v 75 procentech se nechají rozmazlit kombinací s automatickou převodovkou. Verzí s pohonem všech kol se prodalo méně než 10 procent. To ale způsobily problémy s nedostatkem komponentů ve výrobě, což vysvětluje i vysoký poměr zastoupení slabší patnáctistovky.
Třikrát sláva, normální tlačítka!
Na faceliftem vylepšený exteriér ať si udělá názor každý sám. Mnohem důležitější je, co se stane po otevření dveří. Když si sednete do Seatu Ateca, zjistíte, že na to jde trochu postaru. Není tu dotykové ovládání klimatizace, světel a nikdo se tu „neprsí“ digitálním přístrojovým štítem, protože je jednoduše „trendy“ a „must have“. Stále tu je dvojice dobře čitelných budíků s dynamicky střiženým fontem čísel a barevný displej uprostřed. Pokud jste dítě digitální doby, virtuální kokpit vyjde na 10.900 Kč.
Vzhledem k tomu, že Seat nemá potřebu do svých interiérů dávat multimediální zařízení s obrazovkou soutěžící s domácím kinem, zůstalo na obvyklém místě analogové ovládání klimatizace včetně její intenzity. Tlačítky se také ovládá vyhřívání sedadel i okna (pokud si za něj připlatíte 9900 Kč), vypínání start-stop systému, otevírání víka kufru a parkovacích asistentů. Vše důležité máte na jedno letmé stisknutí nebo otočení kolečkem. Tomu se ježdění prstem po obrazovce nebo zběsilé klepání na dotykovou lištu jednoduše nevyrovná. Výsledkem je velmi příjemné uživatelské prostředí, kde vše má své očekávané místo a nic vás nerozčiluje.
Pozor na správné nastavení sedačky
Příjemný a uklidňující dojem podporují komfortní sedadla výbavy FR s výrazným bočním vedením. Svým sportovním stylem jsou trochu specifická, a abyste skutečně docenili jejich tvar, musíte si je správně nastavit a to i výškově. Jinak můžete nabýt dojmu, že opěrka hlavy je příliš vzadu (bohužel je pouze výškově nastavitelná). Navíc v parkovacích domech uvidíte hůře přes mohutně vyboulenou kapotu.
Mimochodem, se svou výškou 177 cm a hmotností 75 kg jsem velmi dobrým vzorkem průměrného uživatele. Co se týče prostoru na zadních sedadlech, jde Ateca ostatním příkladem. Sedáky i opěradla mají příjemný anatomický tvar. Tady si nebudete stěžovat ani na dlouhých cestách. Když si sednu „za sebe“, v oblasti kolen mám prostoru jako ve voze o třídu výše. Vzadu je Ateca velkorysá, což šlo možná na úkor zavazadlového prostoru, který má v případě pohonu všech kol objem pouhých 485 litrů (510 litrů verze s pohonem předních kol). Škoda Karoq nabídne 521 litrů a Tiguan dokonce 615 litrů.
„Hola Hola!“
Ponechání tlačítek pro důležité ovladače odlehčilo multimediálnímu systému, který má kontrastní a ostrou grafiku. Na svou třídu příkladné jsou reakce na dotyk i při práci s navigací nebo telefonním seznamem. Vůz byl vybaven hlasovým ovládáním, které nenáročné požadavky plní spolehlivě. Asistentka slyší na zavolání „Hola Hola“ a někdy se ozve, i když ji nepotřebujete. Asi se nudí a chce si povídat. Pokyny ale plní svědomitě, při používání navigace to chtělo trochu trpělivosti.
Před řadicí pákou je odkládací prostor se dvěma USB-C konektory a plochou pro indukční nabíjení. Ta má navíc postranní lemy, které telefon stále drží na svém místě. Držáky na nápoje pojmou kelímek s velkou colou i malé espresso. Loketní opěrka s podélným vysouváním má široké spektrum nastavení. Tady není co vytknout.
Pokračování 2 / 3
Španělský temperament poznáte okamžitě
Jsou auta, kde nastavíte všechny autonomní prvky a jste prakticky „spolujezdcem na místě řidiče“. Pak jsou vozy, do nichž prostě sednete a jedete. V cíli pak ani nevíte, čím jste jeli. Nic neříkající a zapomenutelné. Jenže s Atecou je to trochu jiné. Po vyjetí z parkovacích garáží jsem intuitivně nastavil režim „Sport“. Je to určitá „chemie pocitu“, která se špatně vysvětluje, ale Ateca jednoduše působí dynamickým dojmem a taková volba je pro ni zcela přirozená. Stejně jako si rodinný „kombík“ automaticky nastavíte na komfortní notu.
Seat byl a stále je v rámci koncernu orientován na řidiče, kteří si jízdu chtějí trochu více užít. Jsem si vědom toho, že spojovat „sportovní“ charakter s SUV někomu nedává smysl, ale dejme tomu, že vaše drahá polovička byla neústupná a vše kromě tohoto segmentu smetla ze stolu. Nutno podotknout, že následující jízdní dojmy silně ovlivnila přítomnost nejsilnější benzinové motorizace 2.0 TSI s výkonem 140 kW (190 koní), točivým momentem 320 Nm a pohonem všech kol.
Sedmistupňový automat, nic jiného u vrcholných motorizací nedostanete, drží motor při běžné jízdě kolem 1700 ot/min, což je fajn pro uvolněné tempo. Temperament ale lépe funguje nesportovním režimem, který motor drží o 400 otáček výše. Nad touto hranicí Seat Ateca ochotně reaguje i na jemné povely plynového pedálu a svůj výkon dává nenásilně najevo, což řidiči lichotivě připomíná, za jakou radost si připlatil. Od 2500 ot/min už slušně táhne a na plný plyn nemá problém předjet, cokoliv potřebujete. Dálniční tempo zvládá s přehledem kolem 8,3 l/100 km. Když se chcete trochu svézt, počítejte s průměrem přes 9 litrů, ale umí jezdit i za 7,5 l/100 km.
Podvozek nevyhoví každému, ale máte na výběr
Na ladění podvozku si dali v Seatu záležet. Ateca schopně pracuje se svou hmotností a díky rychlé odezvě má řidič auto stále pod kontrolou. Nejde jen o to, že je příjemně tuhý, ale v rámci možností dává značnou zpětnou vazbu, po jakém povrchu jedete a co se pod koly děje.
Něco takového si ale vyžádalo kompromis na úkor celkového pohodlí. Dokonce do té míry, že mi Ateca občas přišla až moc tvrdá a nerovnosti dávala najevo zbytečně intenzivně. Po týdnu si zvyknete. Někomu to bude vyhovovat, já bych si určitě připlatil za adaptivní podvozek v ceně 21.900 Kč. Výsledkem je, že raději než cestu po dálnici, zvolíte okresku, protože na ní Ateca funguje fantasticky. Jen dávejte pozor, aby se španělská vášeň nesetkala s radarem. Díky vrozenému temperamentu se snadno dostanete do dimenze, kde byste si připlatili více, než jen za nějaký litřík navíc.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Seat Ateca poskytuje útočiště malé skupince lidí, která se za volant těší. Navíc vás nenutí platit za výbavu, kterou nepotřebujete. Až budu moci zahodit kočárky, které se dozadu vážně nevejdou, Ateca bude jedním z vozů, k nimž bych se na sekundárním trhu uchýlil. Nic podobného se tou dobou (asi za čtyři roky) vyrábět nebude…
Seat Ateca: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
639.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Style) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
929.900 Kč (2.0 TSI/140 kW DSG FR)
|
Cena testovaného vozidla |
1.036.300 Kč (2.0 TSI/140 kW DSG FR)
|
Technické údaje: Seat Ateca
Rok • stupeň výbavy
2021 • FR
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Vrtání • zdvih
82,5 mm • 92,8 mm
Nejvyšší výkon
140 kW (190 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 200 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 1 500 až 4 100 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7 s
Nejvyšší rychlost
214 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
485 l • 1 579 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 633 kg • 2 090 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 572 mm • 1 544 mm
Rozměr pneumatik
225/50 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 381 × 1 841 × 1 625 mm
Základní výbava: 12V zásuvka vpředu, 18" kola z lehkých slitin Performance, 2x ISOFIX + TopTether vzadu, 3,5" barevný displej palubního počítače, Airbag řidiče a spolujezdce, Ambientní LED osvětlení, Automatická klimatizace Climatronic – 2zónová, Bezpečnostní šrouby litých kol, Boční airbagy vpředu a hlavové airbagy, Coming Home + Leaving Home funkce, Čalounění - šedá/černá Nilo, Čtecí lampičky vpředu a vzadu, Dělená a sklopná opěradla zadních sedadel, Dešťový a světelný senzor, Digitální příjem rádia (DAB), Dojezdové rezervní kolo, eCall, Elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, Elektromechanická parkovací brzda s Autohold, Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Elektronický imobilizér, Elektronický stabilizační systém ESC, Front Assist, Full LED přední světlomety, Full Link, Hlavice řadící páky v kůži, Hliníkové nástupní lišty na prahu dveří, Kessy, Lakované lemy blatníků, LED přední mlhovky, Navigační systém 9,2", Odjištění opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Ozdobné krytky středů kol, Paket chrom v interiéru, Parkovací senzory vzadu, Podélné střešní nosiče – černé, Polokožená sportovní přední sedadla, Prodloužená záruka výrobce na 5 let nebo 100.000 km, Progresivní řízení, Přední hlavové opěrky s WOKS systémem, Přední loketní opěrka s integrovanou schránkou, Přihrádka pod sedadlem řidiče, Samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, SEAT CONNECT, SEAT Drive Profile, Senzor únavy řidiče, Schránka na brýle, Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, Sluneční clony řidiče a spolujezdce, Sportovní hliníkové pedály, Sportovní kožený vyhřívaný multifunkční volant, Sportovní nárazníky, Střešní spoiler, Stříbrné dekory v interiéru, Šedé čalounění stropu, Tempomat s omezovačem rychlosti, Tmavá okna od B sloupku, Vnější zpětná zrcátka v odstínu Cosmo šedá, Výbavová linie FR, Vyhřívané trysky ostřikovačů, Vyhřívání předních sedadel, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Zadní LED světla s dynamickými ukazateli směru, Zadní parkovací kamera
Volitelná výbava: 18" kola z lehkých slitin Performance, akční paket Technology FR, alarm, bezdotykové elektrické ovládání 5. dveří, Connectivity box, čalounění Dinamica, černé čalounění stropu, nezávislé vodní topení, paket Safe Driving L+, paket Schránky, parkovací asistent, příprava pro tažné zařízení, vyhřívané čelní sklo, zásuvka 230 V