| Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | Foto: Jiří Káš

 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš
 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš
 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš
 | Seat Ateca 1.5 TSI DSG Foto: Jiří Káš
36
Fotogalerie

TEST Seat Ateca 1.5 TSI DSG: Můj brácha má prima bráchu. A normálního!

Dvojče domácí Škody Karoq je tu s námi už šestým rokem a i dva roky po faceliftu je atraktivní. A to svým vzhledem i příchylností ke starým dobrým způsobům, i když má nyní těžší pozici než při vstupu na trh.

Radosti
Jízdní komfort i na 18" kolech
Dobře sladěný motor s převodovkou
Uživatelsky vstřícné ovládání
Starosti
Pomalý start a občasné škobrtání infotainmentu
Těžká konkurence ve formě Škody Karoq
8  /10

Ve svém segmentu kompaktního SUV byla Ateca s premiérou v roce 2016 v rámci koncernu Volkswagen prvním z tria – následovala domácí Škoda Karoq v květnu 2017 a koncem téhož roku také Volkswagen T-Roc. Už když byly všechny vozy souběžně na trhu se ukázalo, že výrobci míří různými směry. Seat se zaměřil na emoce, Škoda na racionálního uživatele a Volkswagen se vydal směrem k prémiovějším prožitkům.

Střih, facelifty jsou u všech tří hotové, čím jsou dnes? Škoda Karoq pokračuje po stezce rozumu díky optimalizaci aerodynamiky, výbav a designu, T-Roc ve smyslu digitalizace skáče o patro výše, než by bylo zřejmé z jeho platformy… A kde tedy zůstala Ateca, původně prezentovaná jako dynamický model? V rámci domovské značky přešly emoce výhradně do gesce nové divizo-automobilky Cupra, která z hlediska designu a výkonu posunula Seat na druhou kolej.

Ale španělská automobilka o svou dravější charakteristiku navzdory úspěšné etabláži Cupry na trhu rozhodně nepřišla – akorát o tom tolik nekřičí do světa. Rozdíly mezi rovnocennými auty v rámci koncernu (Ateca/Karoq/ T-Roc, Leon/ Octavia/Golf, Tarraco/Kodiaq/Tiguan Allspace) jsou stále dostatečně výrazné a každý si v nich najde to své. Konec filozofování, pojďme se podívat na techniku.

Ateca byla prvním autem na platformě MQB A1, do níž jsou nyní v rámci evropských modelů nasazovány více méně stejné motory – litrový benzinový tříválec EA211 s 81 kW, 110kW čtyřválcové 1.5 TSI EA211 evo s vypínáním poloviny počtu válců, dvoulitr EA888 se 140 kW a také dvoulitrové TDI EA288 se 110 kW. Tentokrát k nám dorazil kousek v prostřední výbavě Xperience, která stojí nad stupněm Style a pod vrcholným FR, a s ideální každodenní konfigurací pohonu – patnáctistovkou a automatem.

Tato kombinace je zocelená lety zkušeností a bez větších hluchých míst – převodovka motor nedusí ani zbytečně nevytáčí do ruda, pro pohyb běžnou rychlostí má dostatek síly v nižším spektru otáček a vypínání válců, kdysi tolik exotické, je téměř neznatelné z hlediska vibrací i akustického pohodlí. Pružnost je zcela v pořádku vzhledem k využitelnému zatížení auta. Nikdy si nepřijdete zbytečně pomalí a zrychlování v běžném provozu i odpich od semaforu jsou v normě. Se spotřebou se udržíte okolo sedmi litrů na sto, při dynamičtějším svezení obětujete další litr až dva navíc.

Seat Ateca s patnáctistovkou není sporťák a řidiče nevybízí k řezání zatáček na limitu přilnavosti, nemá sportovní tvrdé odpružení ani žádné výraznější akční ambice – a to je zcela v pořádku. I na 18“ kolech je pohodlná a prostá tupých ran zespodu, podvozek nebubnuje do karoserie a nepěstuje údery skrze celou karoserii na větších výmolech. Létající koberec, polykající všechny nástrahy českých okresek, to není, ale zvládne 99% jeho zákeřností. Obecně vzato Ateca hezky padne do ruky, jízda s ní je bezproblémová a s řidičem se nepere.

Spolehnout se můžete na asistenční systémy, které dozrály do podoby, kdy skutečně pomáhají a nepletou se řidiči do cesty. Adaptivní tempomat je v kombinaci s automatickou převodovkou velmi příjemným společníkem na dlouhých cestách, vedení v pruzích umí být důrazné a nelekne se ani větší zatáčky. Máme tu také volič jízdních režimů (Eco, Normal, Sport a Individual), ale na ten zřejmě nebudete sahat tak často, jako u kusů vybavených adaptivním odpružením DCC. Změny v charakteristice reakcí plynového pedálu nebo tuhosti řízení normální člověk nepotřebuje.

Pokračování 2 / 3

Uvnitř vše při starém a dobrém

Vnitřek působí po stránce kvality solidním dojmem. Nejsou tu sice lány měkčených prvků a některé plasty působí trochu obyčejně, ale vše je hezky sestaveno, nevrže, neskřípe ani nedává nahlédnout do rozšklebených spár. Střed palubní desky je lehce natočen k řidiči a usnadňuje tak obsluhu.

Stejně jako v nedávno faceliftované Škodě Karoq zde máme příjemně velké kruhové ovladače ventilace i klasická tlačítka pro důležité funkce – sem ještě móda dotykových plošek nestačila ve velké míře dorazit. Sice jimi ovládáte hlasitost palubního infozábavního systému plus skrze ně volíte některé jeho funkce, ale fungují dobře a málokdy se stane, že by nereagovaly.

Infotainment s 9,2“ obrazovkou má akčněji pojatou, ale přehlednou grafiku. Jednotlivé sekce typu navigace, audiofunkcí nebo nastavení vozu najdete ve spodní části displeje v podobě rozumně velkých ikon. Infotainment by ale potřeboval svižnější starty a občas se stává, že na jeho reakce musíte čekat.

Snadná práce je i s volantem s normálními tlačítky, skrze nějž vidíte na zcela přehledný přístrojový štít s kruhovými ukazateli a 3,5“ barevným informačním displejem. Zcela digitální přístrojovka, kterou Seat samozřejmě také nabízí, je sice fajn, ale pokud nutně nepotřebujete vidět celou navigační mapu před sebou a vystačíte si s šipkovými povely na menší ploše, obejdete se bez ní.

Přední sedadla jsou v dobré výšce pro pohodlné nastupování i vysedání, i s výrazněji tvarovanými boky sedáku i opěradla řidiče nijak neutiskují, i když tyto prvky by mohly být o něco tužší. Průměrně rostlý člověk se sem vejde s rezervou i po stránce místa nad hlavou. Na zadních sedadlech je cestování také pohodlné, pro kolena je dostatek prostoru a lavice se nachází v rozumné výšce nad podlahou, takže si na ni snadno opřete stehna.

Přístup do kufru skrze velké páté dveře je ukázkový a jeho prostor dobře využijete – pod dvojitou podlahu se v horní poloze vejde opravdu hodně věcí, které nechcete nechat ležet na očích. Bezdotykové ovládání pátých dveří si klidně můžete odpustit – když funguje, usnadní nakládání řidiči s plnýma rukama, když nefunguje, máváte nohou pod zadním nárazníkem jako při záchvatu. Z důležitých příplatkových prvků stojí za zmínku a doporučení 230V zásuvka v kufru, potěší i samozřejmá přítomnost dojezdového kola.

Pokračování 3 / 3

Závěr: Fajnové auto s kvasinským "ale"

Už základní Ateca v provedení Style má velmi slušnou výbavu. Móda ořezaných verzí kvůli atraktivnímu číslu v kolonce „cena od“ už dávno skončila, takže i když za úplný základ s litrovým motorem dáte 640 tisíc korun, automaticky dostáváte třeba LED světla vpředu i vzadu, systém s 8,25“ obrazovkou, 17“ litá kola, zadní parkovací senzory, dvouzónovou automatickou klimatizaci a další užitečné prvky. Xperience přidává již zmíněnou navigaci s 9,2“ displejem, zadní parkovací senzory, volič jízdních režimů, polokožená sedadla, vyhřívaný volant a další prvky, které běžnému uživateli oproti Stylu chybět nebudou, ale přidávají na stylu či komfortu.

Jakožto možnost rozumně si dopřát v rámci nabídky Atecy se jeví velmi rozumně i přesto, že výsledná cenovka atakuje 900 tisíc korun. Ale auta už prostě levná nejsou a nebudou. Zvlášť těžké srovnávání budete mít se sesterským Karoqem, který nabídne plus minus to samé s o něco svobodnějším přístupem k motorizacím v rámci výbav, ale na našich silnicích nebude tak výjimečná.

Seat Ateca: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 639.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Style)
Cena s testovaným motorem a výbavou

814.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Xperience)

Cena testovaného vozidla        

893.888 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Xperience)

Technické údaje: Seat Ateca

Rok • stupeň výbavy
2022 • Xperience
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Vrtání • zdvih
74,5 mm • 85,9 mm
Stupeň komprese
10,5
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 500 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,1 s
Nejvyšší rychlost
202 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
510 l • 1 604 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 408 kg • 1 940 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 638 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 576 mm • 1 541 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 381 × 1 841 × 1 601 mm

Základní výbava: 18“ kola Performance I, automatická 2zónová klimatizace Climatronic, čalounění šedá/černá Boston, dešťový senzor, DAB, stříbrné obložení karoserie, dojezdové rezervní kolo, elektromechanická parkovací brzda, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, ESC, Front Assist, Full LED světlomety, Full Link, Chromové lišty oken, Kessy, LED mlhovky, Navigační systém 9,2“, paket chrom v interiéru, podélný střešní nosič, prodloužená záruka 5 let / 100.000 km, progresivní řízení, samozatmívací zrcátko, Seat Connect, Seat Drive Profile, Multifunkční volant, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívání volantu a předních sedadel, zadní LED světla dynamická, zadní parkovací kamera

Příplatková výbava: 18“ kola Performance II, Akční paket Technology Xperience, Alarm, Bezdotykové ovládání 5. dveří, Connectivity box, Čalounění Dinamica, dvojité dno zavazadelníku, paket Safe Driving L+, Paket Schránky, Parkovací asistent, Příprava pro tažné, Vyhřívané čelní sklo Climacoat, Zásuvka 230 V

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud