Seat Altea XL 2,0 TDi: sportovec na steroidech

Další variace na téma Seat Altea s motorem 2,0 TDI přijde na tři čtvrtě milionu Kč. Dokáže takovou cenu obhájit svými vlastnostmi?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér v duchu jižanské krásy, Interiér s temperamentem neladí
  2. Starý známy pod kapotou, TDi a spotřeba, Podvozek, brzdy a řazení
  3. Nečekaně schopná jízda, Naměřená dynamika, Závěr a cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

V roce 2004 se světu poprvé představil Seat Altea jako další variace na velkoprostorové téma. Náhlý přerod Seatu v MPV značku byl těžký a zamotal hlavu koncernovým stratégům. Seat totiž nemá dlouhou tradici vlastních MPV, k prvnímu mu dopomohl mateřský koncern Volkswagen, když přejmenoval model VW Sharan. A tak se v roce 1996 světu představil Seat Alhambra. Facelift v roce 2000 mu dodal více typického jižanského espritu, ale na vlastní MPV si musel Seat počkat až do roku 2004. Tehdy trochu nešťastně zahodil svou minulost a nejen Alteou, ale i třetí generací oblíbeného modelu Toledo otevřel své MPV období.

Marketingoví mágové překvapení náhlým úpadkem značky Seat v očích motoristů uvyklých na klasické hatchbacky si dva roky poctivě dělali poznámky. Výsledkem byl nejen hlad po klasickém kompaktu, který znamenal příchod modelu Leon, ale i zájem o větší příděl zavazadlového prostoru ze strany zákazníků Altey. V Seatu vznikl nápad: tak mu jej jednoduše doděláme! A tak se letos představil světu Seat Altea XL, pseudosportovní MPV s pořádným batohem na zádech. Jak se mu s ním jezdí?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Seat Altea XL netestujeme poprvé. Test benzinové jedna-šestky a dalších kompaktní Seatů najdete v našem Přehledu testů vozů Seat.

Jižanská krása

Když se na sklonku devadesátých let objevila druhá generace liftbacku Toledu, zajásal jsem nad jeho krásou a jižanským temperamentem španělské automobilky pod německým vedením. Když se pak představila jeho třetí generace, zvláštní neforemné MPV s velkým batohem, ptal jsem se stále dokola, proč Seat opustil své klasické hodnoty a na osvědčené jméno narouboval podivné sedanovité MPV. Toledo mělo být dalším evolučním stupněm modelu Altea, který se představul světu v roce 2004. Jenže variace na téma sedan-MPV-kombi-cosi příliš úspěchů nesklidila a Seat to s „větší Alteou” zkusil znova. Na sklonku roku 2006 odhalil Alteu s ještě větším batohem na zádech a přídomkem XL. Jak jí to sluší?

Chutná podobně jako Delissa XL, zkrátka prodloužená lahůdka španělské automobilky. Na rozdíl od Leonu působí skutečně rodinným dojmem a navíc dosti nadčasově. Na vině je v pozitivním smyslu slova působivě tvarovaná příď s různými prolisy, která z Altey dělá jedno z nejhezčích MPV na evropských trzích.

Příď tvoří klasická maska Seatu připomínající medvědí čumák s logem automobilky uprostřed. Po stranách se klenou mandlové oči doprovázené působivými vráskami a doplněné plynule navazujícím předním nárazníkem s agresivním tvarováním prolisů a průduchů před chladičem. Zvláště v černé barvě Seat vypadá luxusně a sympaticky. Čirá optika přední světlometů způsobuje, že Altea vypadá jakoby na vás přímo mrkala.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na ostře se zvedající přední kapotu navazuje podlouhlé čelní sklo s nezvykle tlustými A sloupky. Ty v sobě totiž překvapivě skrývají stěrače, jenž se pohybují se strany dolů a nazpět. Zboku pak naprosto dominuje profilování předního nárazníku s náznakem tvaru bumerangu a prolisem táhnoucím se až do bočních dveří.

Zboku zaujmou elegantní odlehčená šestnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/55. Ty jsou ideální volbou pro dynamickou až sportovní jízdu a zároveň se nejedná o žádnou nekompromisní volbu s absolutně nízkým profilem. Prostě něco za něco.

Profil Seatu připomíná fajfku k odškrtnutí nebo vlnovku. Podporuje to zvedající se linie přídi, dokončená bočním prosklením s pořádně dynamickou vlnovkou prosklení C sloupku s mohutným batohem na zádech. Ten je právě důvodem, proč si Altea přidala ke jménu ono XL. Záď i přes značnou nabobtnalost nepůsobí ošklivě a nám se dokonce zalíbila. Čisté tvary do boku protažených koncových svítilen mi chvíli připomínaly Audi, ale to zase nevyrábí modely MPV, alespoň prozatím... Celek dokončuje výrazný převis zadního nárazníku.

Dynamickou záď tvoří obliny pátých dveří, jejich prosklení a mohutné koncové svítilny rovněž s čirou optikou. Mezi nimi je umístěn velký znak Seatu, který v sobě skrývá madlo k otevření pátých dveří. Ještě níže se nachází velkými chromovanými písmeny vyvedený název modelu. Zadní nárazník je nezvykle mohutný a koresponduje tak s rozměrným zavazadlovým prostorem za druhou řadou sedadel. Altea je tak přece jen krásnější při pohledu zpředu nebo zboku, než zezadu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tvrdé plasty s temperamentem neladí

Po otevření dveří posádku uvítá nadmíru prostorný interiér a trochu laciná kombinace tvrdých plastů a textilních potahů. Není to škoda při vzpomínce na povedený interiér druhé generace Toleda? Určitě ano, ale taková už je realita tlaku na zvyšování zisku z každého vyrobeného vozu. Došlo to tak daleko, že základní modely Altey XL dokonce postrádají i plastový kryt motoru proti vibracím a hluku...

Palubní desku tvoří jeden velký plastový panel, který si můžete zamilovat, nebo jej zcela zatratit. Tvrdé plasty stály při jeho vzniku a předurčily jeho vnímání ze strany zákazníků uvyklých na měkčené plasty v předchozích modelech Seatu. Zvláště patrné je to na středovém panelu v imitaci namodralého hliníku, která působí příliš lacině a dopředu znehodnocuje dojem z celé palubní desky. Na druhé straně právě rozměrný středový panel patří i přes použití titěrných tlačítek ke světlým stránkám nové ergonomie vozů Seat. Kladem je velký displej audiosoustavy, stejně jako klimatizace, i když byly použity nejlevnější krystalové displeje, které lze dnes na trhu sehnat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přístrojový štít jde svou vlastní cestou a připomíná vozy Alfa Romeo z devadesátých let. Při jeho vzniku se šetřilo na materiálech a bohužel i nápaditosti, protože hluboce zapuštěné kruhové přístroje v plastovém masivu nepůsobí ani luxusně ani sportovně. Dojem naopak vylepšuje tříramenný volant s příjemným koženým potahem věnce, ovládáním audiosoustavy a handsfree.

Na středový panel volně navazuje středový tunel začínající trochu zvláštním držákem nápojů na podlaze krytým z boků nepraktickými plastovými postranicemi, které občas vadí řidičově noze. Na tento útvar navazuje půlkruhová kulisa řadicí páky a za ní vlnovka ústící do plastové loketní opěrky s dvojitým úložným boxem. Při pohledu na řešení interiéru v Seatu začínám být pyšný na ergonomii škodovek...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední sedadla jsou poměrně úzká, zato disponují slušným bočním vedením a tuhostí, která se k charakteru vozu výborně hodí. Když do nich usednete, spadne z vás chuť kritizovat a naopak máte pocit, že byste měli co nejdříve nastartovat, protože atmosféra na palubě rozměrného vozu je vcelku příjemná. Přitom by stačilo tak málo - použít kvalitnější materiály a pohrát si s ergonomií středového panelu.

Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici zajímavě řešené opěradlo se středovou výklopnou částí, která se po sklopení změní na stoleček s držáky nápojů. Elegantní řešení tak nahradilo klasickou loketní opěrku a je to pro Seat zřejmě i výrobně levnější. Cestující vzadu mají dostatek místa ve všech směrech, jen pokud se vedle sebe posadí tři lidí, do boků jim nebude až tak dobře.

Zavazadlový prostor má základní objem 532 litrů a po sklopení zadních sedadel je lze zvětšit až na 1 604 litrů. Právě velikost zavazadelníku byla hlavní motivací, proč prodejně úspěšnou Alteu doplnila Altea XL přinášející prostornost většího Toleda, ovšem s elegancí Altey a větším tržním potenciálem. Jen škoda, že při sklopení opěradel nevznikne naprosto rovná podlaha jako v jiných MPV.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér v duchu jižanské krásy, Interiér s temperamentem neladí
  2. Starý známy pod kapotou, TDi a spotřeba, Podvozek, brzdy a řazení
  3. Nečekaně schopná jízda, Naměřená dynamika, Závěr a cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Seat Altea XL 2
Rok výroby: 2008
Stav: 67 022 km
Cena: 180 000 Kč
Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 19 943 km
Cena: 193 000 Kč
Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2002
Stav: 108 011 km
Cena: 61 000 Kč
Seat Altea XL 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 79 457 km
Cena: 157 000 Kč
Seat Cordoba 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 162 370 km
Cena: 40 000 Kč
Seat Ibiza 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 117 477 km
Cena: 65 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků