147
Fotogalerie

Seat Altea XL 1,6: do třetice všeho dobrého

Kapitoly článku:


...a nadprůměrná spotřeba

Výkon není nijak oslňující, se spotřebou je to ale ještě horší. Tam, kde s benzinovou šestnáctistovkou dokázala Octavia jet za osm litrů, jede Altea XL alespoň za devět. To jistě není žádným překvapením, Altea XL je jaksi rozměrnější (nicméně je překvapivě jen o několik desítek kilogramů těžší). Přesto ale vysoká hodnota spotřeby rmoutí.

Papírové hodnoty říkají, že po městě pojede Altea XL v této motorizaci za 10,6 litru na sto kilometrů a v tomto bodě je s nimi potřeba souhlasit. Spotřeba 6,2 litru mimo město už tak reálná není – po okreskách umí jet agregát o výkonu stodvou koňských sil sice o něco úsporněji než ve městě, pořád se ale budeme pohybovat kolem osmi litrů. Kombinovaná spotřeba 7,8 litru na sto kilometrů je jen stěží dosažitelným snem.

Na ježdění městem Altea XL s tímto motorem není. První den průjezdu centrem polední Prahy skončil na 10,4 litrů, druhý dokonce na 10,7 litrů na sto kilometrů, při trošku plynulejší jízdě městem spotřeba stále zůstávala kolem deseti. Podobně vysoké hodnoty ukázal palubní počítač i při jízdě po dálnici, kdy jsem se při stotřicítce nedostal pod osm a v rychlostech kolem sto čtyřiceti, sto padesáti kilometrů za hodinu pod devět litrů na sto.

Je to o to smutnější, když víme, že tento motor za méně jezdit dokáže. Pokud nejezdíme zrovna v kolonách po centru a striktně se držíme předpisů, lze se dostat na nějakých 8,5 litru. S velmi lehkou nohou se dá i po Praze jet pod osm litrů, to je ale už na hranici únosnosti jak z hlediska nervů, tak rozumné svižnosti provozu, a to ani nemluvím o výsledném neodpovídajícím poměru „snaha/výkon“.

Za hodně peněz málo kilometrů

Se spotřebou související smutnou kapitolou je i dojezd. Po natankování plné nádrže ukázal palubní počítač hodnotu 500 kilometrů (což při pětapadesátilitrové nádrži odpovídá spotřebě přes deset litrů), a to opravdu není mnoho (Octavia s týmž motorem ukazovala 600 km, což přibližně odpovídá).

Pokud nelze dojezd zvýšit nižší spotřebou, měl by Seat uvažovat přinejmenším o desetilitrovém zvětšení objemu nádrže. Osobně si myslím, že by hodnota alespoň kolem sedmi, osmi set kilometrů byla rozumná – pět set je opravdu žalostně málo.

Neodpustím si malé rýpnutí. Zde se v celé své kráse ukazuje hlavní výhoda naftových motorů, které při přibližně stejné nádrži a výkonu umí dojet o stovky kilometrů dále (jako ne-zcela-porovnatelnou ukázku můžeme použít starou Octavii s legendárním nafťákem 1.9 TDI, která i při o deset litrů menší nádrži dokázala při jisté snaze tisícikilometrovou hranici atakovat; starší model koncernového Sharanu, chceme-li pro srovnání použít vůz MPV, se k této hodnotě s totožným naftovým motorem dokázal přiblížit také). A pokud chceme zůstat jen u naturalu, s motorem 2.0 FSI a tedy výrazně vyšším výkonem spotřebuje Altea XL jen o málo víc paliva.

Závěrečná polemika

Dostávám se ke klasické úvaze, zda má smysl si Alteu XL pořizovat s touto motorizací. Na běžné ježdění bohatě postačí – to bezesporu. S nejslabším (výkonem srovnatelným) naftovým motorem bude vůz jezdit výrazně levněji, na dynamice mu ale nepřidá a je otázkou, zda není vykoupení v podobě 58 tisíc navíc (623 900 korun oproti 565 900 korun ve stejné výbavě Stylance) příliš vysoké. To už by musel vůz najet hodně kilometrů ročně. Další možnosti, které se nabízejí, jsou ale ještě výrazně dražší – 1.8 TFSI začíná na 662 900, 2.0 FSI - stejně jako 2.0 TDI - na 682 900 korunách. Nabízejí ale zároveň podstatně vyšší výkon. I přesto bychom šestnáctistovku z nabídky vylučovali stěží, má v ní nezastupitelnou pozici.

seat_altea_xl_060.JPGseat_altea_xl_010.JPGseat_altea_xl_019.JPG
seat_altea_xl_122.JPGseat_altea_xl_120.JPGseat_altea_xl_121.JPG

Jisté také je, že Altea XL si najde své zájemce, i když se nabídka Seatu navzájem tolik neliší. Oproti Altee i Toledu nabízí výrazný nárůst zavazadlového prostoru, což bude samo o sobě velkým lákadlem. V její prospěch hovoří i design, který se od krátké verze téměř nemění a tam, kde došlo ke změnám, to nijak nenarušilo celkovou koncepci.

Plusy:
• design exteriéru i interiéru
• pohodlí řidiče i spolujezdců
• rozšířený zavazadlový prostor

Minusy:
• nižší výkon a vyšší spotřeba
• tvrdé plasty na palubní desce
• horší výhled vpředu šikmo
• „schod“ v zavazadlovém prostoru při sklopení zadních sedaček

Výbava

Seat Altea XL 1.6 Stylance
Barva: Mar modrá metalíza

Sériová výbava:

5 dveří, 16“ ráfky z lehkých slitin (pneu 205/55), kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka v barvě vozu (v Reference černá), přední stěrače skryté v sloupcích A, tónovaná determální skla – přední sklo v horní části zatmavené, dvojité světlomety, vyhřívané čelní sklo u sloupku A, střešní anténa, střešní nosiče (černé v Reference, stříbrné ve Stylance a Sport up), sportovní mřížka vpředu, integrované přední mlhovky, pětisedadlové provedení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelná bederní opěrka, výškově a podélně nastavitelný volant, multifunkční zadní sedadla (40/60), stolek po sklopení prostředního sedadla, posuvná zadní sedadla, make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce osvětlená, volant a řadící páka v kůži, elektrické ovládání oken předních i zadních dveří, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání včetně zavazadlového prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, 2x12V zásuvka v interiéru, příprava pro rádio (bez reproduktorů), rádio s CD/MP3 přehrávačem, ovládáním na volantu a 8 reproduktory, vstup pro externí přehrávač AUX-in, tempomat, spínač denního osvětlení, funkce „Coming home“, klimatizace „Climatronic“, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, senzor tlaku v pneumatikách, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko se systémem proti oslnění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky, ABS + TCS, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku „Atole chassis“, dojezdové rezervní kolo, selektivní otevírání dveří vozu SAFE, SEAT Service(r) Mobility, schránka na brýle, 2 držáky nápojů, schránka ve středové konzoli vpředu i vzadu, schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, přihrádka pro 1,5 litrovou láhev ve dveřích řidiče a spolujezdce, úchyty pro deštníky, schránka pod podlahou kufru, systém úchytů a sítěk v kufru, schránka na litrovou láhev v zadních dveřích

Dodatečná výbava:

Vstup pro USB k rádiu (+ 3 000), tmavá okna od sloupku B (+ 4 500), metalický lak (+ 12 500)

Cena modelu: 565 900 Kč
Cena testovaného vozu: 585 900 Kč

Technické parametry

Motor
• Řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec 1.6 MPI, osvědčený léty v mnoha koncernových vozech, s elektronickým vícebodovým vstřikováním paliva, uložený vpředu napříč před hnací nápravou. Rozvod OHC. Splňuje emisní předpis EU IV.
• Objem: 1595 cm3
• Kompresní poměr: 10,5
• Maximální výkon: 75 kW (102 koní) při 5600 ot./min
• Maximální točivý moment: 148 Nm při 3800 ot./min
• Převodovka: manuální pětistupňová (I 3,769, II 2,095, III 1,433, IV 1,079, V 0,851, R 3,182)
• Palivo: Natural 95

Provozní vlastnosti
• Max. rychlost: 181 km/h
• Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,0 s
• Spotřeba paliva (l/100 km):
        • Město: 10,6
        • Mimo město: 6,2
        • Kombinovaná: 7,8
• Emise CO2 - průměr: 187 g/km
• Objem palivové nádrže: 55 l

Podvozek
• Zavěšení předních kol: náprava typu MacPherson
• Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení multilink
• Rozměr pneumatik: 205/55
• Přední/zadní brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením/kotoučové
• Rozměr brzd přední/zadní: 282x22/255x10

Hmotnosti
• Pohotovostní hmotnost: 1200-1359 kg
• Celková hmotnost: 1979 kg

Vnější rozměry
• Délka: 4467 mm
• Šířka: 1768 mm
• Výška: 1581 mm
• Rozvor náprav: 2578 mm

Vnitřní rozměry
• Objem zavazadlového prostoru: 532-1604 l

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud