147
Fotogalerie

Seat Altea XL 1,6: do třetice všeho dobrého

Kapitoly článku:


Výhled zůstává slabší

Stejně jako v Altee a Toledu, i zde je jasným nedostatkem horší výhled z vozu – a to jak zadním okénkem, z nějž toho opravdu příliš vidět není (a kvůli parkování zauvažujete o parkovacím asistentu), tak i výhled šikmo vpřed je, kvůli velmi širokému A sloupku, který navíc skrývá další trojúhelníčkové okénko (z nějž už není vidět ale vůbec nic), do jisté míry omezen. Není to sice nic dramatického, za zdařilý se ale výhled označit nedá.

seat_altea_xl_064.JPGseat_altea_xl_065.JPG
Tak krásný výhled ze zadního oknénka budete mít zřídkakdy

Na druhou stranu alespoň Seat Alteu XL vybavil oproti Altee i Toledu rozměrnějšími zpětnými zrcátky. Celkově je ale interiér potemnělý a menší skla, která sice vypadají z hlediska vnějšího designu působivě, mají za negativní následek nedostatečné propouštění světla do interiéru. Z tohoto důvodu by bylo příjemnou možností zahrnout do nabídky prosklenou střechu, jako to dělají některé (nejen) francouzské automobilky – Seat to ale zatím, pokud vím, neumožňuje.

seat_altea_xl_091.JPGseat_altea_xl_089.JPGseat_altea_xl_090.JPG
Výhled do rovně šikmo není nejlepší
altea_toledo_009.jpgaltea_toledo_010.jpgseat_altea_xl_029.JPG
seat_altea_xl_067.JPGseat_altea_xl_066.JPG
Změna: nyní máme k dispozici větší zpětná zrcátka

Pohodlí pro řidiče i spolujezdce

Pokud bych chtěl být stručný a výstižný, konstatoval bych pouze, že posezení v Altee je posezením pohodlným. Tříramenný volant je pohodlný a padne do ruky, krátká a přesná řadící páka s krátkými dráhami a kulatou hlavou navozuje sportovní dojem, stejně jako kratší zpřevodování. Obojí je standardně vyvedeno v kůži. Tvrdé sedačky potěší výrazným bočním vedením a poměrně tvrdý podvozek vás navzdory sezení výše bude přesvědčovat o jemném sportovním nádechu.

seat_altea_xl_087.JPGseat_altea_xl_095.JPGseat_altea_xl_100.JPG
seat_altea_xl_079.JPGseat_altea_xl_068.JPGseat_altea_xl_071.JPG
seat_altea_xl_072.JPGseat_altea_xl_115.JPGseat_altea_xl_078.JPG
Interiér je opět stejný, jako v Altee a Toledu

Nastavení sedadla řidiče je široké a zejména výšková stavitelnost musí vyhovět snad každému. Od hloubky srovnatelné s „běžnými“, tedy nižšími vozy až do výšky, v níž člověk menší až průměrné postavy (177 centimetrů) ztrácí kontakt paže s pevnou loketní opěrkou, což nemusí být úplně pohodlné – větší výškou se ovšem zlepšuje výhled a eliminuje tedy nedostatek ve výhledu, o němž jsem už mluvil. Pokud si sedadla vepředu cestující vypumpují až nahoru, získají vysocí pasažéři na zadních místech mnoho cenných centimetrů navíc.

Abych byl spravedlivý, musím uvést, že v předešlých recenzích si kolegové stěžovali na úzké sedačky, já v tomto směru ale žádnou újmu necítil, i když objektivně sedáky opravdu nepatří k nejširším.

Navíc zmiňovaný tvrdý podvozek není jen o sportovním pocitu, ale zároveň o nižším pohodlí na nekvalitních silnicích. Tedy nic nemůže být ideální, stále ale trvám na tom, že pro řidiče je Altea XL pohodlným dopravním prostředkem.

seat_altea_xl_101.JPGseat_altea_xl_103.JPGseat_altea_xl_104.JPG
Pro cestující vpředu i vzadu je místa dostatek

Volant a řadící páka, tedy dva rukama nejvyužívanější prvky, jsou na dotek příjemné a pohodlné, totéž se ale o zbytku přístrojové desky říct nedá. Křivky i povrch materiálů oku lahodí, ovšem až do chvíle, než se dotknete jejího povrchu. V interiéru nenaleznete jediný povrch z měkčeného plastu, vše je dokonale tvrdé. I přesto pocit z interiéru není špatný, vše je pevně slícované a zavrzání se dočkáte jen výjimečně.

seat_altea_xl_102.JPGseat_altea_xl_097.JPG
Samozřejmostí je i nastavitelnost sedadel do všech běžných směrů

Odkládací prostory a rozšířený kufr

Podle předchozích testů je odkládacích prostor hodně nebo alespoň dostatek, s tímto tvrzením si ale dovolím polemizovat. Chválím sice páry držáků na nápoje vpředu i vzadu (tady tedy po sklopení opěradla prostředního sedadla) i kapsy na 1,5 litrové PET lahve v předních a půllitrové láhve v zadních dveřích. Na druhou stranu jsem ale zklamán mělkými odkládacími místy ve středovém tunelu, z nichž v zatáčkách padá mobilní telefon i peněženka, sympaticky řešenou, leč nepříliš vnitřně rozměrnou loketní opěrkou se dvěma dny a skutečně malou a neosvícenou (!) přihrádkou před spolujezdcem.

seat_altea_xl_093.JPGseat_altea_xl_092.JPG
Malá a neosvětlená přihrádka u spolujezdce
seat_altea_xl_126.JPGseat_altea_xl_128.JPGseat_altea_xl_127.JPG
Loketní opěrka se dvěma dny

Důležitou kapitolou je zavazadlový prostor. Ten měl v původní Altee objem 409 litrů, zde začíná na hodnotě 532 litrů a sklopením zadních sedadel lze dosáhnout až na 1604 litrů. Základní číslo nejenže je výrazně vyšší, než u původní Altey, ale navíc má díky prodloužené zadní části vozu rozměrnější dno, což je hodnota důležitá kvůli uložení menších věcí ve větším plošném rozsahu, například igelitek s nákupem.

Stejně jako u krátké Altey, i zde se dají zadní sedadla sklápět a lze měnit sklon opěradel. Vyjmout je možné není, za příplatek se ale dají posunovat. Tím se ze základních 532 litrů lze dostat až na objem 635 litrů zavazadlového prostoru (tuto možnost testovaný vůz neměl, nedokážu tedy posoudit nakolik to umožní zvýšit kapacitu kufru nebo naopak množství místa pro zadní pasažéry).

altea_toledo_014.jpgaltea_toledo_015.jpgaltea_toledo_016.jpg
altea_toledo_004.jpgaltea_toledo_007.jpgaltea_toledo_013.jpg
seat_altea_xl_109.JPGseat_altea_xl_050.JPGseat_altea_xl_053.JPG
Zavazadlový prostor: Altea, Toledo, Altea XL

Oproti krátké Altee je tu ještě jeden rozdíl. Sklopením zadních sedadel nevzniká rovné dno, což je způsobeno absencí dvojité podlahy (ta zřejmě chybí díky větší ploše dna). To se dá považovat za nevýhodu, protože se může stát, že kvůli charakteru nějakého předmětu bude rovné dno potřeba. Nebo v případě nouzového přespaní, které v kratší Altee nepřicházelo v úvahu kvůli délce, zde naopak kvůli více než deseticentimetrovému schodu.

seat_altea_xl_046.JPGseat_altea_xl_058.JPGseat_altea_xl_054.JPG
seat_altea_xl_055.JPGseat_altea_xl_057.JPGseat_altea_xl_056.JPG
Po sklopení sedaček zůstane na dně zavazadlového prostoru výrazný schod

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud