Seat Altea XL 1,6: do třetice všeho dobrého

(velký test) Po Altee a Toledu přichází Seat s dalším autem téhož designu. Jaký má tento model v nabídce automobilky smysl?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Sága rodu, Exteriér
  2. Interiér a výhled z vozu, Prostor pro drobnosti a zavazadla
  3. Přehled motorizací, Testovaný agregát, Jízda, Dynamika
  4. Spotřeba, Závěr, Plusy a minusy, Technické a cenové parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Při pohledu do nabídek automobilek je patrný trend zvětšování standardních karosářských verzí vozů. Je to vývoj logický, zákazníci žádají prostornější „rodinná“ auta a jejich poptávku je třeba uspokojit. A tak se stává, že běžné verze vozů nižší střední třídy se nafukují a mění se v malé velkoprostorové vozy, do nichž se vejde více lidí i zavazadel.

Jasnými příklady jsou Citroën C4 (dříve Xsara) Picasso, Golf Plus nebo Corolla Verso. Vozy, které se svým sourozencem sdílejí jen několik hlavních rysů určujících jejich tvář a především název, často velmi známý a dobře prodávaný. S vyslovením původního jména pak dochází k jistému zmatení, jelikož jeho nová variace vypadá téměř jako nový, zcela jiný model.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Druhá možnost, ke jménu vozu jaksi upřímnější a dozajista levnější, je přijít se změnou méně patrnou a týkající se jenom jedné, konkrétně tedy zadní části automobilu. V tomto smyslu jde tedy v podstatě o klasickou kombi verzi. Seat zvolil tuto cestu a v nižší střední třídě o 18,7 centimetru prodloužil svůj model Altea.

MPV, MSV nebo hatchback?

Krátkou Alteu i Toledo jsme už na AutoRevue testovali, v některých pasážích se tedy pokusím být stručnější a naopak se zaměřím na oblasti, které byly v předchozích článcích zmíněny jen okrajově. Také se může stát, že se na předešlé testy budu odkazovat.

TIP: K testu jsme pro vás natočili krátké, dvouapůminutové video.
Stáhnout si jej můžete zde (formát divx, 35 MB) nebo zde (formát divx, 50 MB).

Altea XL je variací klasické Altey s větším zavazadlovým prostorem. Prakticky se mění jen o 187 milimetrů délka (4467 mm oproti původním 4280 mm) a výška (1568 mm oproti 1561 mm). Pohotovostní hmotnost se snižuje z 1405 na 1359 kilogramů a to nejdůležitější - objem kufru - se ze 409 litrů zvětšuje na základní velikost 532 litrů, přičemž tato hodnota se dá sklopením zadních sedadel zvýšit až na hodnotu 1604 litrů. Navzdory nižší hmotnosti a lepší aerodynamice karoserie se podle hodnot udávaných výrobcem nepatrně snižuje dynamika a zvyšuje spotřeba. Jinak vše zůstává při starém, rozvor nebo rozchod kol se nemění.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seat Altea XL. Nový model, nebo jen Altea kombi?

Kam Alteu XL zařadit? Zůstaneme-li u slov „vysoký hatchback“, kterými kdysi Petr Broža počastoval kratší Alteu, dává nám prodloužená XL další podnět k přemýšlení. Ta totiž oproti původní krátké verzi některé důležité vlastnosti MPV nabyla. Větší zavazadlový prostor coby hlavní důvod jejího vzniku je neoddiskutovatelný, variabilita vnitřního prostoru se také částečně (byť za příplatek) zlepšila. Další vlastnosti blízké velkoprostorovým vozům, jako vysokou stavbu karoserie či vysoký posez cestujících, už měla předtím.

Zde bych se už tedy přes jistou opatrnost odvážil označení MPV používat. Nebo spíše mini-MPV, abychom byli k velikostně plnohodnotným MPV spravedliví (chceme-li, můžeme také použít seatovské MSV, tedy Multi Sport Vehicle).

Třetí varianta téhož

Po prohlédnutí modelové nabídky Seatu si leckdo může klepat na čelo. Nejkratší karosářská verze Altea je rozšířena rádoby-sedan verzí Toledo, aby se karoserie pod názvem Altea XL opět jen mírně proměnila a zarovnala a dala vzniknout nečemu mezi kombi a MPV. Vznikají tak dvě velmi podobné varianty s dosti podobnou cílovou skupinou – a logicky se nabízí otázka proč.

Nicméně když už má zákazník možnost volby mezi dvěma kombi variantami, nechť vybírá. Stejnou přední část hodnotím velmi kladně, z pohledu zezadu v mých očích vítězí Altea XL. Její méně členitá a zarovnaná záď na mě působí jednotněji než poněkud odvážné řešení zádě Toleda. Předek Altey je povedený nejen podle názoru mého a mých kolegů, ale zřejmě i podle samotného Seatu, jelikož je používán už u třetího modelu beze změny.

Poznámka: Na platformě Seatu Altea vznikl i hatchback Leon, který se ale od zbývající trojice odlišuje více, a tak jej mezi zbylé kompaktní sourozence ze Španěl přímo nepočítáme. Pokud vás přesto zajímá více informací o Leonu, přečtěte si naše testy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Třojčátka: Altea, Toledo, Altea XL

Středem přední masky je, pro nové Seaty charakteristická, malá mřížka chladiče. Ta se krčí mezi protáhlými světlomety. V kontrastu s nimi je potom pod tabulkou registrační značky rozměrný nárazník s mohutnými nasávacími otvory. Při pohledu ze strany zaujme linka, směřující od předního blatníku až k zadnímu a svým sešikmením dodává i profilu dynamický ráz.

Design Altey XL se od krátké verze ničím neliší, jedinou výjimku tvoří právě zadní část. Ta vyvolává rozporuplné reakce: jedni tvrdí, že s tím „batohem“ to Altee nesluší, druzí mají pocit, že tvar zádě se zbytkem vozu ladí a z celkové koncepce nijak nevybočuje. Mě osobně nijak prodloužená záď nepohoršuje a troufnu si tvrdit, že kdybych byl neznalý původního modelu a nevšimnout si jasného přídomku „XL“, nenapadlo by mě, že se jedná o prodlouženou verzi. A to je vlastnost u kombíku vhodná ocenění – u klasických koncernových kombi o takovém pocitu nemůže být ani řeč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design je stále stejný. Proč ho také měnit?

Popisovat detailněji tvář Altey XL by bylo nošením dříví do lesa, koneckonců její starší sourozenci už na našich silnicích nějaký ten rok jezdí a já vás navíc mohu odkázat na dva předchozí články, v nichž jsou popsáni: na testy Altey a Toleda. Nejlepší představu si ale stejně můžete udělat podle fotografií nebo přiloženého videa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Záď je jediným rozdílem mezi Alteou, Toledem a Alteou XL
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Sága rodu, Exteriér
  2. Interiér a výhled z vozu, Prostor pro drobnosti a zavazadla
  3. Přehled motorizací, Testovaný agregát, Jízda, Dynamika
  4. Spotřeba, Závěr, Plusy a minusy, Technické a cenové parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 58 příspěvků