Kapitoly článku:
- Krátce o Altee, design
- Inspirace Alfou Romeo, stěrače, zavazadlový prostor, sedadla vpředu
- Palubní deska, odkládací prostory, místo vzadu
- Místo vzadu, motor, dynamika, spotřeba, jízda, zhodnocení
- Parametry, přehled všech výbav, kompletní ceník
- Fotogalerie (všechny pořízené snímky)
Trochu mi vadila (z estetického hlediska) konstrukce sedadel, resp. jejich sklápění. Mechanismus posouvání sedáků při sklápění je obnažen v celé své kráse, což nevypadá právě nejlépe. Rovněž ukotvení všech tří pásů mohlo být lépe skryto. Za zvláštní lze také označit boční vedení postranních opěradel, v podstatě znemožňuje posadit se vzadu na libovolné místo – musíte sedět tam, kde Seat určil. Na druhou stranu je boční vedení fajn, když řidič řeže zatáčky jako o život. Mimochodem, kamarádka s menším vzrůstem označilo posez vzadu „jako na stoličce“.
Když se na místo řidiče posadím já, mám za sebou dostatek místa
Stejně tak se (tak tak) vejde i 192cm vysoký cestující --- Pokud se ale dopředu posadí „kus“ chlapa, vzadu se bude těsno
Šestnáctistovka je základ
Alteu jsem testoval se základním benzínovým motorem 1.6 MPI s výkonem 75 kW a točivým momentem 148 Nm. Dle papírových parametrů se jedná o běžný průměr, nicméně při bližším ohledání zjistíme, že motorová jednotka patří už ke stařečkům současné produkce. Mnohé motory ji svými technickými vychytávkami překonávají, takže není divu, když při téměř totožných parametrech nabídnou lepší pocit z jízdy a lepší zvuk – řeč je např. o motoru 1.6 77 kW z Mazdy 3. Na druhou stranu základní šestnáctistovka není pod kapotou Altee rozhodně ostuda, naopak, pro běžné ježdění bohatě postačí.
Motor neoplývá dynamikou --- Řazení je snadné a přesné
Motor není tak dobře utlumen jako v nové Octavii, takže se projevuje hlasitěji už při překročení třech tisíc otáček. Tehdy se ke zvuku přidává i jemné dunění, které však neroste s otáčkami, takže motor je možné poslouchat, i když otáčky překročí šest tisíc. Zde už měla nová Octavia problém, do pěti tisíc byl motor sice tichý, ale za touto hranici se jeho zvukový projev natolik „pokazil“, že se nedal poslouchat. Zkrátka pokud vám nevadí trochu hlučnější motor a jen průměrná dynamika, budete s motorem spokojeni. Konečná spotřeba se dostala za hranici osmi a půl litru, což bylo dáno přece jen ostřejší jízdou, a rovněž kratšími převody, kdy ve sto čtyřiceti točí motor na pětku čtyři a půl tisíce otáček. Trochu mne překvapilo, že Altea nemá dvojité těsnění dveří jako Golf či Octavia, takže dovnitř ve vyšších rychlostech proniká více hluku.
Kam volant, tam Altea
Zatímco motor patří k průměru, podvozek doslova exceluje. Ve standardu jsou šestnáctipalcová kola, tlumiče patří spíše k tvrdší sortě a zadní náprava má víceprvkové zavěšení. To vše přispívá k velmi dobré jízdní stabilitě, a to jak v přímém směru, tak v zatáčkách. Podvozek nerozhodí ani prudké vyhýbací manévry, slalom ani prudké brždění v zákrutách. Nic ale není jen bílé, Altea je tvrdá jako měsíc starý chléb, takže pocítíte jakoukoliv nerovnost na vozovce, problémové jsou zejména příční nerovnosti; od kol se přenáší slyšitelné rázy. Na nerovných silnicích se pak vůz trochu kymácí ze strany na stranu. Pokud si potrpíte především na pohodlí a chcete zůstat u koncernu, volte spíše Volkswagen Golf. Ten má v základu patnáctky a citelně měkčí odpružení. K brzdám nemám podstatnější výhrady, jen jejich nástup je pomalý a na pedál je nutné vyvinout více síly. Brzdový asistent nechybí.
Altea? Ano, ale...
Seat Altea je velmi zajímavé auto zejména svým designem.: Pokud mám brát v potaz užitné vlastnosti, jsou shodné s jakýmkoliv hatchbackem třídy. Vnitřní pohodlí rovněž nepatří na špici segmentu, ale špatně se cítit určitě nebudete. Zkrátka Seat Altea patří k průměru segmentu a z trojice Octavia, Golf a Altea ji řadím až na poslední místo. Ani svou cenou nepřesvědčí, základ stojí 469 000 Kč, ale to chybí klimatizace, za kterou připlácíte necelých třicet tisíc. Srovnatelně vybavené auto lze určitě koupit výhodněji (mimo koncern). Sáhneme-li do řad koncernu, Golf s pěti dveřmi bude stát 507 000 Kč, ale už má klimu a CD přehrávač (Altea +15 200 Kč). Pokud ale srovnáme motorizaci 1.9 TDI, už je Altea výhodnější, a to podstatně, Golf stojí nějakých 620 tisíc, zatímco Altea s doplňkovou výbavou o více než padesát méně.
Octavia 1.6 Ambiente pak přijde na 499 000 Kč, klimatizace je už ale v ceně, dostaneme se tedy na cenu srovnatelnou s Alteou a to máte k dispozici daleko větší zavazadlový prostor. Pokud srovnáme nejvyšší „luxusní“ výbavy, tedy Elegance a Stylance, docházím k závěru, že obě stojí de facto stejně – Seat má navíc hlavové aibagy, Octavia duální elektronickou klimatizaci. Seat má zatím výhodu v možnosti pořídit motor 2.0 FSI, zatímco Octavia končí na 1.6 FSI. Nepatrnou výhodou Octavie a Golfu je motor 1.4 55 kW, který snižuje základní cenu. Ovšem otázkou je, zda si tato auta s tímto motorem někdo koupí. Podtrženo a sečteno, pokud vám jde o prostor, je lepší volbou Octavia, pokud preferujete dynamický a neotřelý design, volte Alteu. Golf je s naftovými motory poněkud drahý a příplatek 28 tisíc za druhou dvojicí dveří může leckoho odradit.
Plusy:
- dobrý pocit z řízení
- povedený design
- dobře řešený vnitřní prostor
Minusy:
- výkon motoru a spotřeba
- poměrně malá plocha dna zavazadelníku
- úzká přední sedadla