Kapitoly článku:
- Krátce o Altee, design
- Inspirace Alfou Romeo, stěrače, zavazadlový prostor, sedadla vpředu
- Palubní deska, odkládací prostory, místo vzadu
- Místo vzadu, motor, dynamika, spotřeba, jízda, zhodnocení
- Parametry, přehled všech výbav, kompletní ceník
- Fotogalerie (všechny pořízené snímky)
Design by Alfa Romeo
Tisková zpráva k designu dodává: „Altea odpovídá nejnovějším designerským trendům značky Seat. Přední části vozu dominují výrazné světlomety a velká maska chladiče. Při pohledu ze strany na svoji dynamičnost Altea upozorňuje „svalnatými“ proporcemi blatníků a směrem dozadu zřetelně stoupající linií boků. V podobném duchu by měl následovat i styling všech připravovaných modelů značky Seat. Pod designem je podepsán Walter de’Silva, šéfdesigner automobilky Seat, kterému se mistrovsky podařilo dát kompaktnímu jednoprostorovému modelu výrazně dynamický image a navíc mu připravit i překvapivě prostorný interiér.“
Detaily: Záď se nelomí kolmo, takže vypadá vyváženě --- Detail na zadní světlomet --- Zadní negativně lomené okénko
A ještě jedna drobnost k designu, ale především k funkci. Na předním skle vás určitě zaujala poloha stěračů, které se schovávají pod krycí lištou A-sloupků. Stěrače začínají stírat nahoře a sem se také vrací, styl je samozřejmě motýlkový; tento systém si Seat nechal patentovat. Výhody jsou evidentní: při rychlé jízdě stěrače „nebrzdí“ vzduch, čímž je elminován aerodynamický svist, krycí lišty pak napomáhají proudění vzduchu. Stěrače navíc stírají okno až ke sloupkům, takže na bocích skla nezůstávají klasické šmouhy; sklo je čisté a ještě čistší. A je tu ještě jedna drobnost: stírátka (nové provedení aero, viz test Octavie) vám jen tak někdo neukradne.
Přední stěrače jsou schovány v A-sloupcích
Kufr lehce nadprůměr
Zavazadlový prostor má objem 409 litrů, což je více než má Golf či A3, nicméně kvůli nepříliš velké délce vozu je dno docela malé. Pokud máte více zavazadel, která nemohou být položena na sobě, bude vám vysoký zavazadlový prostor k ničemu. Proto se bude hodit dvojité dno, díky kterému můžete křehké a menší předměty uložit dolů a nahoru dát tašky, které se nemohou poškodit. Zkrátka objem je zde „vyhoněn“ výškou, nikoliv základnou. Pod kryt zavazadlového prostoru můžete zasunout malou přihrádku, kam lze uložit drobnosti, které kvůli křehkosti nebo z jiného důvodů nemohou ležet mezi ostatními věcmi. Pokud porovnám s Golfem, základna zavazadlového prostoru je zhruba stejná, Golf ale není tak vysoký. Výhoda většího kufru se tak v mnoha případech ztrácí.
Zavazadlový prostor se otvírá klasicky, logem --- Páté dveře se otvírají vysoko
Nakládací hrana je ve výšce dvojitého dna --- Pod krytem zavazadlového prostoru je malá vyjímatelná schránka na drobnosti
Síťka ukotvující malé předměty --- Postranní kapsa --- Vyjmuté dvojité dno
Zadní sedadla jdou samozřejmě sklápět, není je však možné vyjmout, ani posunovat; můžete pouze měnit sklon opěradel. Tato funkce poněkud rozporuplná, protože pohodlně se posadíte jen tehdy, pokud je opěradlo v nejzazší poloze. Smysl to má snad jen tehdy, pokud potřebujete zvětšit velikost zavazadlového prostoru v horní části. Před sklopením sedadel zatáhnete za malou šňůrku v dolní část opěradla a poměrně velkou silou je musíte zatlačit dolů. Současně s tím povyjedete sedák trochu dopředu, díky čemuž vznikne po sklopení rovná plocha v úrovni dvojitého dna. Pokud přepážku vyndáte, rovné dno samozřejmě mít nebudete. Opěrky hlavy není nutné vytahovat, musíte je ale zasunout co nejvíce do opěradel.
Posunovatelná přepážka --- Sedadlo sklopíte zatáhnutím za poutko
Po sklopení vznikne takřka rovné dno bez schodku
Vpředu trochu ouzko
Pojďme se nyní podívat dopředu na místo řidiče a jeho spolujezdce. Ihned po usednutí vás překvapí velmi úzká sedadla, a to jak v oblasti sedáku, tak opěradla. Větší osoby bude boční vedení, které lze považovat za dostatečné, tlačit do zad a stehen. Vedení je navíc velmi široké, takže ubírá další cenné místo z plochy pro opření. Naopak menší osoby si budou libovat, jak je sedadlo drží pevně v kramflecích. Sedadla jsou tvrdší, opora zad je dobrá, bederní opěrka nechybí, má však docela malý rozsah. Opěrky hlavy jsou nastavitelné v obou směrech a plně vyhovují. Trochu mne překvapila loketní opěrka, která je velmi nízko, takže máte-li krátké ruce, bude se váš loket houpat ve vzduchu. Designově je tento prvek povedený, jeho využití však „prcky“ (do cca 180 cm) nepotěší.
Sedadla mají dobré boční vedení, jsou však poměrně úzká
Boční vedení sedáku --- Ovládáníá sklonu opěradla a bederní opěrky --- Výškové nastavení sedadla