Seat Altea: MSV, nebo hatchback? (velký test)

Seat Altea: MSV, nebo hatchback? (velký test)

Altea je spřízněná duše s Volkswagenem Golf. Ač se Seat snaží Alteu řadit do třídy MSV, ve skutečnosti jde spíše o hatchback s vyšší stavbou karoserie. Vlastností blízké kategorii MPV zde nehledejte. (osmdesát fotografií)

Kapitoly článku:


Sportovní hatchback

Seat Altea je dalším autem koncernu Volkswagenu, které je postaveno na podvozkové platformě Golf. Prvním byla druhá generace Audi A3, dalším Volkswagen Touran (rozvor byl prodloužen na 2 677 mm) a posledním pak nová Škoda Octavia. Až na zmíněný Touran mají všechny zmíněné vozy rozvor 2 578 mm, což není vzhledem ke konkurenci v nižší střední třídě mnoho (obvyklé jsou hodnoty přes 2 600 mm), nicméně díky dobře řešenému vnitřnímu prostoru je u všech jmenovaných vozů vzadu místa dostatek.


Tip: Prototyp jde do série
Altea živě ze ŽenevyJízdní dojmyNové Toledo: Altea s batohemPlakáty

Altea je dle Seatu zástupcem nové kategorie, kterou výrobce definoval právě s příchodem tohoto vozu: MSV, tedy Multi Sport Vehicle. Když jsem chtěl zařadit Alteu do některé z již existujících tříd, váhal jsem, zda ji dát mezi MPV nebo spíše k hatchbackům. Vyšší stavba karoserie jednoznačně hovoří pro MPV, stejně jako vyšší posez jak vpředu, tak vzadu. Na druhou stranu Altea nemá žádnou z vlastností, které definují MPV, jako variabilita či velikost zavazadlového prostoru. Jednoduše řečeno, ať si Seat řadí Alteu kam je libo, pro mne je to jen vysoký hatchback.

Altee ale nelze upřít určité sportovní srdce. Oproti Octavii či Golfu nemá pod kapotou základní motor s objemem 1.4 l, motory začínají až na stokoňové šestnáctistovce, takže i se základem jde Altea docela slušně za plynem (i když...). Už v nejlevnější výbavě výbavě Reference najdete nejtvrdší podvozek ze všech koncernových vozů ve třídě a současně 16" kola (i když ne litá, ta jsou za příplatek), takže Altea má velmi jisté jízdní vlastnosti, nedokáže ji rozhodit ani prudký vyhýbací manévr, ani rychlý průjezd zatáčkou. Na druhou stranu jízdní pohodlí chybí, pocítíte každou nerovnost na vozovce – a že jich v Česku máme.

Čtyři motory, čtyři výbavy

K dnešnímu dni se Altea nabízí se čtyřmi motory, které patří mezi staré známé: 1.6 MPI, 2.0 FSI, 1.9 TDI a 2.0 TDI. Chybí tedy 1.6 FSI, který tvoří jakýsi mezikrok mezi základní postarší šestnáctistovkou a moderním dvoulitrem s přímým vstřikem, rovněž tu není ani jedna ze čtrnáctistovek. Naftu zastupují motory s výkony 77 a 103 kW, základní nafťák je vhodný pro úspornou a relativně svižnou jízdu, dvoulitr už dokáže slušně zatahovat a nebýt poměrně syrového chodu, neměl by v podstatě chybu.

  
Přední maska připomíná kočku --- Z profilu je poatrná vysoká stavba karoserie

Trochu mne mrzí, že koncern VW nenabízí motor 1.8 s výkonem okolo 90-95 kW, který by měl lepší tah v nízkých otáčkách než 1.6 FSI a který by jistě Altee slušel více než základní 1.6 MPI. Rovněž bych si pod kapotou dokázal představit šestiválec, nebo alespoň přeplňovaný čtyřválec 2.0T, který se už objevil pod kapotou Audi A3 Sportback. Ke sportovnímu srdci značky i modelu by se to více než slušelo. Doufejme, že se alespoň jednoho z těchto motorů v budoucnu dočkáme. Alespoň že nechybí 2.0 FSI, který si nyní možné objednat do větší nové Octavie; tam bude až koncem roku.

  
Záď má kvůli světlometům a menšímu zadnímu sklu docela velkou prázdnou plochu --- Litá kola jsou ve výbavě Reference za příplatek

Hezké, moc hezké

Už koncept svým vzhledem vyvolal spoustu poměrně nadšených reakcí, a když se z konceptu takřka beze změn stala sériová podoba, nebyly žádné důvody ke kritice. Design Seatu Altea patří k tomu lepšímu, co se na automobilovém trhu nabízí. Nová maska s menší mřížkou chladiče připomíná čumák kočky, světlomety pak její oči. Přední část vozu pak dokresluje rozměrný nárazník s výraznými nasávacími otvory a kulatými mlhovkami. Zajímavé jsou rovněž prolisy boční v kapotě, které plynule přechází v A-sloupky. Na jednu stranu je škoda, že se předek více nepodobá Ibize, na stranu druhou je zase dobře, že ve zpětném zrcátku oba modely od sebe bezpečně poznáte.

  
Novou přední masku dostane i nové Toledo

Čelní sklo má velký sklon a je patřičně rozměrné, což je obvykle znakem vysoké karoserie vozů MPV; linie kapoty a čelního skla je takřka v jedné přímce. Toto řešení má i svou nevýhodu. Přední dveře nesahají až ke spodní části A-sloupků, ale lomí se zhruba v jejich polovině. Zbytek místa pak vyplňuje trojúhelníček, na jehož straně patřící dveřím jsou umístěna zpětná zrcátka. Výhled z vozu šikmo vpřed tedy není právě ideální; podobné řešení má většina vozů s takto řešeným čelním sklem, např. VW Touran či Peugeot 407. Rozhodně to není ideální, kvůli horšímu výhledu bez problému přehlednete i skupinku chodců, kteří čekají na chodníku u přechodu.

 
Pro takto řešená zrcátka je hůře vidět do stran --- Provedení klik patří ke standardu koncernu

Z profilu je Altea takový bumbrlíček s protaženým čumákem. Vynikne zde lehce se svažující střecha, která se lomí u zadních dveří. Naštěstí záď není zcela kolmá, ale zaoblená, takže vzhled vozu nekazí. Zvláštní, ale efektní, je zadní negativní okénko za C-sloupkem, které se je dnes docela populární. Linie zadních dveří zasahuje do lemu blatníků, které jsou oproti Ibize či Cordobě hodně zvýrazněny. Profilu zkrátka není co vytknout. Horší je to už se zádí. Páté dveře mají dost malé okno, které zhoršuje výhled do stran, pod ním se pak nachází spousta místa: velká, ničím nezaplněná plocha je přerušena jen nápisem Altea a logem Seatu. Malá zadní světla nezasahují do dveří a schovávají se bojácně po straně; řešení Golfu se mi zdá lepší. 

  
Detaily: Zadní stěrač a zadní nárazník

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud