Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Tuzemská výroba osobních vozů letos stoupne podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu (SAP) meziročně o téměř deset procent na 1,18 milionu kusů. To pomáhá výrobcům autodílů, kteří se tak dostávají na úroveň zakázek z doby před krizí. Výsledkem je také stoupající počet zaměstnanců v členských firmách SAP. Ke konci prvního pololetí jich bylo přes 110 tisíc, zhruba o tři procenta více než na konci loňského roku.

S mírným optimismem se SAP dívá i na příští rok, i když dvouciferný nárůst kvůli letošnímu zvýšení základny pro srovnání podle ředitele SAP Antonína Šípka asi nebude možný. „Očekáváme, že příští rok bude minimálně na úrovni letošního roku. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby výroba alespoň o pět, šest procent vzrostla. Záležet bude na tom, jak se bude vyvíjet ekonomická situace zejména v zemích Evropské unie,“ řekl Šípek na brněnské konferenci o očekávaném vývoji automobilového průmyslu.

Výroba přitom stoupala i v krizových letech, což bylo dáno zahájením výroby v kolínské automobilce TPCA v roce 2005 a nošovické Hyundai o tři roky později. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí za první tři čtvrtletí letošního roku nárůst výroby, u TPCA výroba od ledna do září meziročně klesla.

Šípek: Podniky nabírají lidi, na číslech před krizí ale nejsou
 

E15: Podle některých analytiků není pozitivní vývoj tak jistý, byť do finančních potíží by se mohli dostat spíše dodavatelé než výrobci aut…

Šípek: Dodavatelé, kteří zásobují automobilky zvyšující produkci, což je Hyundai, Škoda, potažmo Volkswagen, tak ti asi problém mít nebudou. Na druhé straně řada našich výrobců dílů dodává i dalším firmám, u nichž v Evropě prodeje klesají, ať už je to třeba Renault, Citroën či japonské automobilky, například Toyota. Pak dochází ke snížení produkce jako v kolínské automobilce TPCA.

E15: Může se na vývoji negativně projevit i přílišná koncentrace trhu v Evropě?

Šípek: Já bych to tak neviděl. V Česku se vyrábějí auta tří proveniencí – západní Evropa (Škoda, Citroën, Renault), japonské vozy (Toyota) a korejská auta (Hyundai). Jsou to tři fáze elektrického proudu, které mají určitou cykličnost. Nikdy nedojde k tomu, aby vypadly
všechny tři.

Zdroj: E15
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 36 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků