Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Tuzemská výroba osobních vozů letos stoupne podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu (SAP) meziročně o téměř deset procent na 1,18 milionu kusů. To pomáhá výrobcům autodílů, kteří se tak dostávají na úroveň zakázek z doby před krizí. Výsledkem je také stoupající počet zaměstnanců v členských firmách SAP. Ke konci prvního pololetí jich bylo přes 110 tisíc, zhruba o tři procenta více než na konci loňského roku.

S mírným optimismem se SAP dívá i na příští rok, i když dvouciferný nárůst kvůli letošnímu zvýšení základny pro srovnání podle ředitele SAP Antonína Šípka asi nebude možný. „Očekáváme, že příští rok bude minimálně na úrovni letošního roku. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby výroba alespoň o pět, šest procent vzrostla. Záležet bude na tom, jak se bude vyvíjet ekonomická situace zejména v zemích Evropské unie,“ řekl Šípek na brněnské konferenci o očekávaném vývoji automobilového průmyslu.

Výroba přitom stoupala i v krizových letech, což bylo dáno zahájením výroby v kolínské automobilce TPCA v roce 2005 a nošovické Hyundai o tři roky později. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí za první tři čtvrtletí letošního roku nárůst výroby, u TPCA výroba od ledna do září meziročně klesla.

Šípek: Podniky nabírají lidi, na číslech před krizí ale nejsou
 

E15: Podle některých analytiků není pozitivní vývoj tak jistý, byť do finančních potíží by se mohli dostat spíše dodavatelé než výrobci aut…

Šípek: Dodavatelé, kteří zásobují automobilky zvyšující produkci, což je Hyundai, Škoda, potažmo Volkswagen, tak ti asi problém mít nebudou. Na druhé straně řada našich výrobců dílů dodává i dalším firmám, u nichž v Evropě prodeje klesají, ať už je to třeba Renault, Citroën či japonské automobilky, například Toyota. Pak dochází ke snížení produkce jako v kolínské automobilce TPCA.

E15: Může se na vývoji negativně projevit i přílišná koncentrace trhu v Evropě?

Šípek: Já bych to tak neviděl. V Česku se vyrábějí auta tří proveniencí – západní Evropa (Škoda, Citroën, Renault), japonské vozy (Toyota) a korejská auta (Hyundai). Jsou to tři fáze elektrického proudu, které mají určitou cykličnost. Nikdy nedojde k tomu, aby vypadly
všechny tři.

Zdroj: E15
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků