Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Tuzemská výroba osobních vozů letos stoupne podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu (SAP) meziročně o téměř deset procent na 1,18 milionu kusů. To pomáhá výrobcům autodílů, kteří se tak dostávají na úroveň zakázek z doby před krizí. Výsledkem je také stoupající počet zaměstnanců v členských firmách SAP. Ke konci prvního pololetí jich bylo přes 110 tisíc, zhruba o tři procenta více než na konci loňského roku.

S mírným optimismem se SAP dívá i na příští rok, i když dvouciferný nárůst kvůli letošnímu zvýšení základny pro srovnání podle ředitele SAP Antonína Šípka asi nebude možný. „Očekáváme, že příští rok bude minimálně na úrovni letošního roku. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby výroba alespoň o pět, šest procent vzrostla. Záležet bude na tom, jak se bude vyvíjet ekonomická situace zejména v zemích Evropské unie,“ řekl Šípek na brněnské konferenci o očekávaném vývoji automobilového průmyslu.

Výroba přitom stoupala i v krizových letech, což bylo dáno zahájením výroby v kolínské automobilce TPCA v roce 2005 a nošovické Hyundai o tři roky později. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí za první tři čtvrtletí letošního roku nárůst výroby, u TPCA výroba od ledna do září meziročně klesla.

Šípek: Podniky nabírají lidi, na číslech před krizí ale nejsou
 

E15: Podle některých analytiků není pozitivní vývoj tak jistý, byť do finančních potíží by se mohli dostat spíše dodavatelé než výrobci aut…

Šípek: Dodavatelé, kteří zásobují automobilky zvyšující produkci, což je Hyundai, Škoda, potažmo Volkswagen, tak ti asi problém mít nebudou. Na druhé straně řada našich výrobců dílů dodává i dalším firmám, u nichž v Evropě prodeje klesají, ať už je to třeba Renault, Citroën či japonské automobilky, například Toyota. Pak dochází ke snížení produkce jako v kolínské automobilce TPCA.

E15: Může se na vývoji negativně projevit i přílišná koncentrace trhu v Evropě?

Šípek: Já bych to tak neviděl. V Česku se vyrábějí auta tří proveniencí – západní Evropa (Škoda, Citroën, Renault), japonské vozy (Toyota) a korejská auta (Hyundai). Jsou to tři fáze elektrického proudu, které mají určitou cykličnost. Nikdy nedojde k tomu, aby vypadly
všechny tři.

Zdroj: E15
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 43 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků