Me zkusenosti nejsou dobré. Pujciji na cesty mimo Prahu, pokazde neodjedu prvnim zarezervovanym vozem, planovany vylet se tak pokratí, cena neumerna-jednodwnni vylet me stojí kolem 1500,. S najetymi cca 160 km. lide nenahlasuji zavady, vozy jsou spinave, interier upatlany, sedacky od jidla. Chapu, ze je to hlavne o lidech, ale za takovou cenu pujcovneho bych ocekavala castejsi peci ze strany pronajimatele.Za me, nedoporucuji. Uz s nimi nejezdim.
Doplnim, Car4way.
Je to nesmyslně drahé. U carsharingu platíte palivo ne, že ne :) Co je pak 4.90kč za kilometr s nějakým rapidem? :) a den vyjde na tiskara :D plus nájezd... Já si půjčuju v Praze bez omezení nájezdu km auta z Autoodstrejdy.cz - půjčování aut od majitelů. Nový auto vyjde za 700kč třeba ten Rapid.
Problém sdílení aut, motorek, kol, buldozerů, to je prakticky jedno, nemůže prostě v některých zemích fungovat. Ať už kvůli krádežím nebo bezohlednému chování těch co si dané vozidlo půjčují (případ ČR). Prostě, u nás se stále spousta lidí řídí rčením, že z cizího krev neteče. U nás na firmě se ročně vyhodilo řekl bych až enormní množství peněz za servis firemních aut, až když se dala auta zaměstnancům do náhrad a začalo se sahat na výplaty, tak dramaticky ubylo servisu nad rámec běžné údržby předepsané výrobcem + věci které jsou u daných modelů notoricky profláknuté (třeba ložiska u Fabie 1. generace).
jsem z moravy a už se těším,Pepíku
Mě by se car sharing líbil, jenže v Praze prostě žádný není.A ceny půjčoven? Za fábii 2 dny včetně pojištění za 2500-2800 Kč s DPH? Tak to pěkně děkuju... to chápu proč si lidi pak koupí 10 let starý vrak, když šance na půjčení za rozumnou cenu vlastně není.
Dobrý den, reaguji na Váš komentář, v Praze se právě rozjíždí car sharing provozovaný společností CAR4WAY, já jsem jejich služeb začala využívat a nemůžu si stěžovat. Podívejte se na jejich stránky www.car4way.cz
Ozvěte se na web Autonapůl, možná se bude v nejbližší době zakládat pobočka v Praze
V Praze jsem si pujcoval Fabii na vikend (PA 13:00 az PO 10:00) za 1200Kc Akorat si nesmite pujcovat u pujcoven jako Avis, Hertz apod.
10 let je auto tak ve čtvrtině životnosti ...jen nesmíte mít to, co většina z Vás má :-P PS: a fóbie se půjčují za 5-6 zelených denně
Dnešní nova auta nemají životnost na roky , natož na desítky let. Ale na natočený kilometry. Fabka s 1,2 HtP nebo TSI ma životnost motoru tak 100k, Generálská se pak skoro nevyplatí. Doba aut co vydržely 20 let provozu je dávno pryč.
Jak které auto, oni ty dnešní hjůndaje a kiji se 10let nedožijí ani zaparkovaný v garáži, natož při denním provozu :)
pepo ,ten hnůjdai a kájjja,ja technologie japan,a pokud sleduješ´filer testy tak japan za1 dojče3- a dál se to douč sám jinak vše nejlepšítvému vw,čau
Seš vocas..
Nic ti nebrání založit půjčovnu a půjčovat auta mnohem levněji
Jsme přeci v Česku přátelé a zde podobný systém nemůže fungovat.Nezodpovědní se budou k autu chovat neurvale a budou na tom ti zodpovědní biti.
To zase státní úředníci objevili Ameriku ... takové instituce pro lidi co auto potřebují jen občas už existují a jmenují se "autopůjčovna".Už jen tím že nějaký státní úředník bude podle zmíněného plánu vyhrazovat parkovací místa pro autokomunardy znamená pro stát náklady na toho (zbytečného) úředníka a pak ještě náklady na značení takových míst ... přitom by stačilo nechat lidi ať si svobodně dělají/organizují co chtějí (stát ovšem zřejmě tuší nebezpečí, protože by ještě mohli lidé začít samostatně myslet a zjistili by že stát vlastně na spoustu věcí nepotřebují).Pokud si komunita lidí provozuje mezi sebou vlastní autopůjčovnu, proč ne - jen by se takové věci neměli dotovat z daní a lidi by se neměli nutit ani motivovat auta sdílet.
Takže raději necháme státní úředníky vyhazovat miliony za parkoviště a parkovací domy, když zvýšení počtu volných parkovacích míst jde dosáhnout prakticky zadarmo tím, že se vyhradí několik parkovacích míst pro sdílená auta - která budou tím pádem atraktivnější a bude je používat víc lidí?
Komu se auto nevyplatí, může jezdit hromadnou dopravou - pak pro něj nejsou potřeba vůbec žádná parkovací místa (mimo to hromadná doprava je taktéž dotovaná).Kdo potřebuje auto, ať si ho půjčí v normální autopůjčovně nebo klidně ať jej sdílí s kamarády - proč by ale ostatní daňový poplatníci měli přispívat někomu na auto nebo proč by měl stát budovat administrativu takového přerozdělování to vážně nevím.Krom toho že autokomunardi by byli dotovaní všemi ostatními poplatníky včetně těch co auto nemají, byli by ti co auto nesdílejí diskriminováni tím, že by hůř hledali místo k zaparkování (a ještě by tu svou diskriminaci sponzorovali). Podpora autokomunismu by navíc pokřivovala/ničila trh autopůjčoven, které také zaměstnávají lidi a platí daně - museli by propustit třeba část zaměstnanců nebo by jich část zkrachovala. Státní aparát je už teď zbytečně složitý, přebujelý a drahý - nač vytvářet další vyhlášky, úřady, atd.? Umíte si vůbec představit kolik to stojí a kdo to platí?Ať si tedy auta lidi klidně svobodně sdílí (na tom opravdu nic špatného není), ale bez ekofašistické podpory a ne na cizí účet.
Nechte si prosím ty komunistické a fašistické nadávky. Já s vámi mluvím slušně.Jinak k tomu, proč by to město mělo podporovat. Protože se mu to vyplatí. Studie v zahraničí ukazují, že jedno sdílené auto nahradí zhruba 4-6 soukromých (lidé si je nekoupí nebo je prodají). Město musí řešit problém nedostatku parkovacích míst. Může to řešit několika způsoby: buď z mých daní vyhodí miliony na nová parkoviště. Nebo vyhradí parkovací místa na sdílená auta - což ho nebude stát prakticky nic a efekt bude stejný - volná parkovací místa přibydou, protože část lidí začne používat sdílená auta a nebude mít svoje (to je efekt doložitelný na číslech).Nevím jak vy, ale já nechci, aby město platilo peníze z mých daní za něco, co jde mnohem levněji pořídit jinak. To je podstata podpory car sharingu - ušetření městských peněz (kromě dalších pozitivních efektů).
Nejste nějak vztahovačný? Ani jednou jsem přímo vás nenazval komunistou nebo fašistou.To že sdílení aut v rámci komunity je technicky autokomunismus je fakt - nemusíte to hned chápat negativně. To že diskriminace jednotlivců na úkor "vyšších zájmů" skupiny je fašismus je také fakt. Zkuste si zjistit o čem komunismus a fašismus vlastně je.Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Vámi uváděná čísla jsou jen zbožné přání - jak řekl Winston Churchill: "Věřím pouze těm statistikám, které jsem si sám zfalšoval".Státem podporovaný carsharing je nesmysl - jak jsem zmínil, pokud se lidem auto nevyplatí, už teď mají možnost zajít do půjčovny nebo jet autobusem/vlakem/letadlem. A takový lidé nepotřebují vůbec žádná stálá parkovací místa.Stát akorát vyhodí zbytečné peníze za něco co by fungovalo i bez něj.
No zatím jste těch faktů moc nepředvedl. já bych si dovolil nějaké dodat (a pokud máte nějaká čísla, která prokazují něco jiného, sem s nimi. Jinak si dovolím vám nevěřit.):In Bremen, about 700 private cars have already been replaced by the service of Car-Sharing (v Brémách už car shaing nahradil 700 privátních aut), viz http://www.vtpi.org/tdm/tdm7.htm... Mr Delanöe’s team calculates that one car will replace between five and ten private vehicles (odhaduje se, že jedno sdílené auto nahradí 5-10 privátních), tamtéž.By some estimates one rental car can take the place of 15 owned vehicles (některé odhady uvádějí, že jedno sdílené auto může nahradit 15 osobních), viz http://www.economist.com/node/21563280... Vehicles sit unused an average of 23 hours per day (Privátní auta stráví 23 hodin denně zaparkovaná), viz http://76.12.4.249/artman2/uploads/1/UCD-ITS... ... Navíc pokud jste si všiml, nemluvil jsem o státní podpoře, ale o podpoře městské, to je trochu rozdíl. Státu se ta podpora opravdu nevyplatí a nikdo ji taky nechce. Ale městu ano, protože ušetří někde jinde.
OK, fakta:1.) čtyřčlenná rodina vlastní jedno auto - současně obstarávají nahodilou dopravní obslužnost dvou prarodičů, kteří auto nepotřebují, jen občas jedou řekněme k doktorovi nebo potřebují něco přivézt. Toto jedno auto tedy sdílí 4-6 lidí (taková situace je v ČR naprosto běžná).2.) firma má jedno "poolové" (tj. sdílené) auto pro oddělení s 20 zaměstnanci3.) běžná autopůjčovna za rok půjčí jedno auto řekněme např. 100 lidem.Vidíte že co do využití auta je mezi sdružením pro sdílení aut a přirozeným sdílením (rodina, firma, autopůjčovna) není žádný rozdíl.Pokud chcete rezervovat parkovací místa pro auta která provozují sdružení pro sdílení aut, může snadno nastat situace kdy např. zmíněná čtyřčlená rodina nebude mít kde zaparkovat, protože jediné volné místo je rezervováno pro "autokomunistu", který jede ve voze sám.Sdružení typu "Autonapůl" je ve skutečnosti jen autopůjčovna pro členy a tedy firma, konkurující ostatním autopůjčovnám, které žádné výsady nepožívají. Lidé Autonapůl platí nějaký paušál a dále půjčovné dle ujetých kilometrů/hodin - rozdíl proti normální půjčovně je jen ten že, je vyžadováno členství (řekněme jako např. v golfovém klubu) a že náklady jsou možná o něco nižší než obvykle.Co se týče vašich údajů o Brémách, těžko je můžete aplikovat na situaci např. v Brně, pokud zárověň neuvedete statistiku počtu aut na obyvatele v Brémách vs. počet aut na obyvatele v Brně (přece jen průměrný obyvatel Brém bude asi bohatší než obyvatel Brna a může si spíš dovolit "jednomužné" auto). Možná pak zjistíte že v Brémách mají mnohem vyšší počet aut na obyvatele - např. každý obyvatel má své auto, zatímco v Brně sdílejí už teď lidé auta jak je to možné, popř. žádné auto nemají.Potenciál, který se pak ve sdílení aut v Brně skrývá se může blížit nule => vámi uvedené statistika nemá sama o sobě žádnou vypovídací hodnotu.Nápad na pozitivní diskriminaci firmy typu "Autonapůl" je typicky socialisticko-fašistický naivní pokus o pokřivení přirozeného chodu věcí - něco jako podpora fotovoltaiky, apod.
Velmi dobře napsáno!
Takže pět minut hledání na webu a čísla jsou tu (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by... ... Počet aut na 1000 obyvatel:Německo 572Česko 485Předpokládám, že Brno a Brémy jako srovnatelně velká města budou obě mírně nad průměrem. Ano, Němci mají víc aut, ale ten rozdíl rozhodně není dramatický. Ten váš příklad s 6 lidmi na jedno auto je tedy netypický, protože ve skutečnosti připadá 1 auto na 2 Čechy.To, co uvádíte, nejsou žádná statistická data, ale modelové příklady, které jste si vymyslel a nejsou vůbec ničím podložena (nebo ano? jak víte, že půjčovna půčí auto 100 lidem a ne třeba 200?)Abych to nějak shrnul. Car-sharing existuje už teď bez dotací a bude se rozvíjet dál i bez podpory města, protože pro určitou skupinu lidí je to výhodnější než mít vlastní auto a výhodnější než klasická autopůčovna. Pokud ale město (nebo třeba dopravní podník) podporu poskytne, bude to pro něj výhodné, protože rozvoj car-sharingu vytváří pozitivní externalitu i pro ty, kteří jej nepoužívají.V Brémách i jiných městech už na to přišli, a vůbec jim to nepřipadá komunistické, protože jim to šetří peníze, které mohou věnovat na něco jiného.
Také jsem si dovolil vyhledat nějaké statistiky:Bremen: 548 000 obyvatel 445 aut / 1000 obyvatel => cca. 243 860 aut celkemBrno: 385 000 obyvatel 425 aut / 1000 obyvatel => cca. 163 625 aut celkemVaše statistika o tom, že v Brémách bylo nahrazeno 700 soukromých aut sdílenými - už neuvádí kolik sdílených aut těch 700 nahradilo (je těch sdílených 100, 200, 500 nebo třeba 700?). Čistý přínos tedy z té statistiky není vůbec zřejmý. Autonapůl provozuje na 70 lidí 12 aut => 1 auto na 6,7 osob. Řekněme že v Brémách je poměr podobný, tj. sdílených aut by mohlo být asi 100 ... rozdíl mezi výchozím a uváděným stavem je 600 ušetřených aut, což je *0.25%* aut co jezdí v Brémách.Pokud by Brno a Brémy byli srovnatelné, pak potenciál sdílením ušetřených aut v Brně je zhruba *344* aut, což nic není.Opravdu si myslíte že je vhodné podporovat 0.25% obyvatel - zákazníků specifického druhu autopůjčovny, tím že jim vyhradíte parkovací místo? Sdílení aut evidentně problém vůbec neřeší a jeho efekt je zanedbatelný. Rezervace aut pro takovou skupinu lidí je vyloženě nesmysl a plýtvání parkovacími místy i penězi (viz. čtyřčlená rodina s vlastním autem vs. sdílené auto kterým jede jeden člověk). To už můžete klidně rezervovat místo Svědkům Jehovovým - vyjde to zhruba na stejno.Odkazy:http://stadt.cityreview.de/bremen/bremen/statistik/... http://www.czso.cz/xb/redakce.nsf/i/evidovan... ...
No vida, konečně nějaké argumenty.Za prvé, ten poměr lidé vs. auta je tím větší, čím víc lidí je v systému zapojeno. U velkých car-sharingů se pohybuje někde kolem 20:1 až 40:1. Takže těch ušetřených aut je trochu víc.Ale máte pravdu, že ani tak to není zatím moc velké číslo. Nicméně to číslo vyjadřuje současný stav - počet lidí zapojených v car sharingu stále roste - je to poměrně nová věc a potenciál je určitě mnohem větší. Zase Brémy - momentálně tam používá car sharing asi 5 000 lidí, mají plán dosáhnout 20 000 v nejbližších letech a pak půjdou dál. A to už se bavíme o 1-4% obyvatel (a to ještě není jasné, jestli do toho počítají rodinné příslušníky). A zase: pozitivní efekt vzniká i pro ty, kteří sdílení nepoužívají - protože mají volnější silnice.Brněnská varianta je opravdu ještě malá (hlavně tím, že je o několik let zpožděná) - však taky žádnou podporu zatím nechce. Ale představte si, že jste v situaci starosty městské části, kterému parkují auta i u popelnic, protože stavitelé sídlišť v jeho čtvrti nepočítali s tím, že tolik aut bude vůbec existovat. Co uděláte? Budete ideologicky tvrdit, že to není vaše starost, protože každý státní zásah je zlo? Anebo se budete snažit hledat nejlevnější cestu, jak situaci pomoct? Neříkám, že to musí být zrovna parkovací místa pro sdílená auta, třeba přijdete na něco jiného, ale proč tuto možnost apriori vylučovat?
Smysluplnější motivace pro větší využití/obsazenost aut mi přijde Californský "carpool lane" ... pokud jede v autě 2 a více osob tak mohou jet pruhem vyhrazeným pro taxi a hromadnou dopravu - auta obsazená jedním člověkem si počkají v zácpě.Toto může vést ke snížení počtu aut jak na silnicích tak na parkovištích, protože pokud lidé sdílí auto pro cestu do práce (může být klidně jejich vlastní - bez zprostředkovatelského sdružení ... např. v rámci jedné rodiny nebo sousedé) , tak nepotřebují vlastnit tolik vozidel.Je to rozhodně dynamičtější model než vyhrazená parkovací místa, v praxi užitečnější (rychlejší doprava z bodu A do bodu B je lepší než výsada odstavení auta) a spravedlivější než privilegovat "autopůjčovnu" bez ohledu na počet lidí, kteří v autě sedí.I tak to ale považuju za omezování práv a nesouhlasím s tím - smysl má jedině pokud vyhrazené pruhy (pro MHD) už existují a není vůle je zrušit (takových vyhrazených pruhů je v Praze spousta).
Za 7 Kc muzu jezdit s RAMEM 5.7 HEMI :-D
Ale u carsharingu máš v ceně i palivo, parkování, neřešíš ježdění do servisu atd. Já jezdím v Brně http://www.ajo.cz... a naprosto mi to vyhovuje.
A v cene za km bude i udrzba B-]
jsem novej,až to zkusíš tak napič
Poznámka o 7,- Kč / 1 km u Ramu 5,7 Hemi mi donutila projít šanon účtů. Typický život auta, které začínalo jako rodinný dopravník na cesty po Evropě a končí jako přibližovadlo za prací z Vidlákova do Prahy. Takže při tomhle provozu nejmenovaného typu auta s objemem 1,85 l a symetrickým AWD to vypadá následovně:průměrný roční servis (průměr z posledních 19 let = oleje a ostatní tekutiny, filtry, pneu, brzdy, spojka, tlumiče, výfuk, no prostě všechno) : cca 15.000,-Kčdálniční známka + ručení + pojištění : cca 10.000,- Kčprůměr za palivo na 15.000 km ročně (během času přešlo auto na LPG) : cca 30.000,- Kč.Takže to máme cca 55.000,- Kč na rok a 15.000 km.Nové auto (včetně nějakých doplňků jako střešní box, držáky na bicykly,.....atd. stálo cca 500.000,- Kč dnes má prakticky cenu 0,- Kč, takže to je 25.000,- Kč odpis ročně při odepisování po dobu 20 let.Suma sumárum, při celkem ujetých 300.000 km za 20 let vyjde jeden průměrný rok na 80.000,. Kč, což je 5,33 Kč na 1 km. (a pevně doufám, že příští, dvacátý rok, nebude poslední, kdy s tím budu drandit do práce)Zajímavé je číslo, kolik ta legrace stojí za dvacet let celkem. Je to 1.100.000,- Kč za provoz a 500.000,- Kč za investici, celkem 1.600.000,- Kč. Jistě, fávo servisované svépomocí doma, by asi bylo levnější. U toho Ramu 5,7 Hemi by to chtělo podobnou statistiku. Neříkám, že to není reálné, jezdit s ním za 7,- Kč za 1 km., jen by to chtělo napsat, za jakých to je podmínek ;-)
Ja mam dva jine priklady :Kamarad c.1: Toyota Corola kombi, koupeno za 480t, po 6 letech prodano za 130t (nahrazeno novym autem). Tj. ztrata hodnoty 350t/6 = 58t/rok - pri 20.000km/rok je 2.90/km (+ cca 2,-/km palivo + 2,-/km opravy, pojistka, pneu a spol = celkem 6.90/km).Kamarad c.2: Mazda 2 - 360t, prodano po 3 letech za 210t (nevesel se kocarek). Ztrata 150t/3roky = 50t/rok, najezd cca 15.000km/rok, tj. 3.33/km. A dal prodobne jako predchozi pripad :).Spousta lidi si proste mysli, ze provoz auta je jenom o cene benzinu/nafty, a nevidi ten zbytek.Jinak jeste:Skoda Octavia 330.000km/4.5roku: http://www.auto.cz/skoda-octavia-1-9-tdi-zku... ... a nebo http://auto.idnes.cz/spocitejte-si-kolik-stoji... ...
ram za 500000 nové, beru,kde,,
Ehm? 82.99.185...:-D
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.