Schumacher zakončil sezónu vítězstvím

Michael Schumacher na Ferrari zvítězil ve velké ceně Japonska a skvělou sezónu korunoval překonáním dalšího rekordu Alaina Prosta. Tomáš Enge závod pro technické problémy nedokončil.
Schumacher zakončil sezónu vítězstvím
Poslední velkou cenou letošní sezóny byla, stejně jako v minulém roce, grand prix Japonska na okruhu v Suzuce. Na rozdíl od loňska již nemohla zásadním způsobem ovlivnit situaci v šampionátu jezdců, pouze Rubens Barrichello mohl v případě svého vítězství a umístění Davida Coultharda na horším než čtvrtém místě poskočit v tabulce na druhé místo a získat titul vicemistra světa. Pozornost se tak soustředila na tři jezdce – Miku Hakkinena a Jeana Alesiho, jež měli v Japonsku absolvovat poslední závod formule 1 své kariéry a na Michaela Schumachera, kterého by vítězství vyneslo do čela historické tabulky v celkovém počtu získaných bodů za celou kariéru a navíc by jako první překonal hranici osmi set bodů.

Sobotní kvalifikace dala největší šanci na vítězství právě Michaelu Schumacherovi, který si naprosto suverénně dojel pro pole-positon. Druhé místo na startovním roštu vybojoval Juan Pablo Montoya, ale s časem o celých sedm desetin sekundy horším, než jaký zajel Schumacher. Za Montoyou se umístili Ralf Schumacher, Barrichello, Hakkinen a šesté místo si překvapivě vyjel Giancarlo Fisichella s Benettonem. Tomáš Enge si v kvalifikaci zajistil devatenácté místo, což pro něj byl dosud nejlepší výsledek ve formuli 1.

Již při výjezdu do zahřívacího kola zůstal na startovní rovince stát monopost Enrique Bernoldiho. Jeho mechanikům se podařilo dát vůz dohromady, ale pro Bernoldiho to znamenalo propad na poslední místo, ovšem v jeho případě to znamenalo zhoršení pozice pouze o dvě příčky.

Samotný start nepřinesl na prvních pozicích žádné zásadní změny – v první zatáčce vedl Michael Schumacher následovaný Montoyou, Ralfem Schumacherem a Barrichellem. Na páté místo se posunul Giancarlo Fisichella a na šestém místě jezdil Mika Hakkinen. Michael Schumacher měl úžasný start a okamžitě začal ujíždět ostatním jezdcům. Již během prvního kola najel na Juana Pabla Montoyu téměř 3,7 sekundy. Dařilo se i druhému Ferrari Rubense Barrichella, který ještě v prvním kole předjel Ralfa Schumachera. Ve druhém kole udělal jezdeckou chybu na pátém místě jedoucí Giancarlo Fisichella, což pro něj znamenalo propad na dvanácté místo. Po dalším kole měl Michael Schumacher, na prvním místě, na Montoyu již osmisekundový náskok a Barrichello již začal dotírat na druhého Montoyu.

V pátém kole udělal podobnou chybu jako Fisichella i Kimi Raikkonen – v zatáčce dostal smyk a začal se sunout mimo trať. Těsně za ním jedoucí Jean Alesi již neměl mnoho šancí na Raikkonenovu chybu reagovat a tak skončili v kolizi mimo trať. Oba jezdci vystoupili v pořádku ze svých vozů, ale pro Jeana Alesiho poslední závod kariéry příliš dobře nedopadl.

Po devíti kolech měla první osmička podobu 1. Michael Schumacher, 2. Montoya, 3. Barrichello, 4. Ralf Schumacher, 5. Hakkinen, 6. Coulthard, 7. Trulli a 8. Button. Schumacher vedl před Montoyou o necelých jedenáct vteřin, Barrichello na třetím místě zvolnil a na Kolumbijce ztrácel dvě sekundy. Tomáš Enge jezdil sedmnáctý.

Již po patnácti kolech zajel k plánované zastávce do boxů Rubens Barrichello a po sedmivteřinovém odbavení jezdil osmý. O kolo později ho napodobili Trulli s Fisichellou, kteří jezdili na sedmém a osmém místě.

V osmnáctém kole absolvoval tuto proceduru i vedoucí Michael Schumacher. Jeho zastávka trvala téměř devět sekund a po návratu na trať jezdil na čtvrtém místě za Montoyou, Ralfem Schumacherem a Hakkinenem. Schumacher se na Miku Hakkinena rychle dotáhl a několikrát na něj zaútočil, ale bez úspěchu.

Juan Pablo Montoya zajel do boxů v jednadvacátém kole a po bezproblémovém průběhu se zařadil na páté místo, tedy ještě před Rubense Barrichella. Jeho týmový kolega Ralf Schumacher absolvoval výměnu pneumatik a doplnění paliva o dvě kola později a na trať se vrátil jako šestý.

V dalších kolech se do boxů vydaly i oba McLareny a ani jejich zastávky pořadím na prvních osmi místech nezamíchaly. První tedy nadále jezdil Michael Schumacher před Montoyou, ač s citelně menším náskokem čítajícím něco málo přes šest sekund. Čtvrtý jezdil Ralf Schumacher, pátý Coulthard, šestý Hakkinen, sedmý Trulli a osmý Fisichella.

Po 29 kolech se v boxech objevili Rubens Barrichello a Ralf Schumacher. Barrichello absolvoval druhou plánovanou zastávku, ale Ralf Schumacher si jel odpykat desetisekundový trest stop & go za zkrácení si trati v kole, kdy zajel svůj nejlepší čas. Brazilec měl v boxech velké problémy a od mechaniků vyjel až po jedenácti sekundách. Ani poté nezrychloval příliš přesvědčivě, čehož využil za ním jedoucí Ralf Schumacher a na výjezdu z boxů jej předjel.

Barrichello však Schumachera o dvě kola později dojel a v nejpomalejším místě trati na něj zaútočil. Schumacher jeho útoku odolal, ale jen za cenu opětovného neprojetí zatáčky. Barrichello nepolevil a na konci cílové rovinky jej definitivně předjel.

Po 34 kolech jezdil nadále první Michael Schumacher následovaný Montoyou, Hakkinenem, Coulthardem, Barrichellem a Ralfem Schumacherem.

Michael Schumacher však o kolo později zajel k druhé zastávce a na trať se vrátil opět za Miku Hakkinena, tedy na třetí místo. O tři kola později absolvoval druhou zastávku i Juan Pablo Montoya s Mikou Hakkinenem a další kolo po nich i David Coulthard a Ralf Schumacher. Michael Schumacher se tak vrátil na první pozici, druhý zůstal Montoya, na třetí místo se dostal Barrichello, čtvrtý jezdil Hakkinen, pátý David Coulthard a šestý Ralf Schumacher.

Tomáš Enge jezdil čtrnáct kol před koncem závodu na patnáctém místě, ale po obrovských problémech při druhé zastávce v boxech. Po jeho prvním zajetí do boxové komunikace nebyl tým na výměnu pneumatik vůbec připraven a Tomáš se raději vrátil zpět na trať. Do boxů opět zajel o kolo později a po menších problémech se na trať vrátil jako patnáctý.

Dvanáct kol před koncem zajel potřetí do boxů Rubens Barrichello a propadl se tak na páté místo. Smůla neopustila Tomáše Engeho, který nejdříve absolvoval svou čtvrtou zastávku v boxech a o několik kol později byl nucen vůz v boxech zcela odstavit. Tomáš tak poprvé nedokončil závod formule 1 a to bohužel v závodě, kde se dokázal mezi dvaceti jezdci držet mezi čtrnáctou a sedmnáctou pozicí.

Pořadí na prvních šesti místech do konce závodu nedoznalo žádných změn, pouze Mika Hakkinen v závěru přepustil svou třetí pozici Davidu Coulthardovi a jezdci tak do cíle dojeli v pořadí 1. Michael Schumacher, 2. Montoya, 3. Coulthard, 4. Hakkinen, 5. Barrichello a 6. Ralf Schumacher.

Michael Schumacher tak zakončil svou nejlepší sezónu v kariéře jasným vítězstvím v japonské Suzuce a překonal další z historických rekordů formule 1. Za svou kariéru si na své konto připsal celkem 801 bodů, což se nepovedlo žádnému jinému jezdci v historii tohoto sportu. Juan Pablo Montoya potvrdil svou druhou příčkou a musí se s ním v boji o ta nejlepší umístění počítat. Mika Hakkinen se čtvrtým místem důstojně, nejméně na rok, rozloučil s formulí 1. Barrichellovi se útok na titul vicemistra nepodařil a skončil pátý, Ralf Schumacher si prožil nepříliš šťastný závod a může být rád za šesté místo, neboť jeho prohřešky proti pravidlům by jistě snesly více než jeden desetisekundový trest.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. M. Schumacher Ferrari 1:27:33.298
2. J. Montoya BMW-Williams +3.153
3. D. Coulthard McLaren-Mercedes +23.261
4. M. Hakkinen McLaren-Mercedes +35.539
5. R. Barrichello Ferrari +36.544
6. R. Schumacher BMW-Williams +37.122
7. J. Button Benetton-Renault +97.100
8. J. Trulli Jordan-Honda + 1 kolo
9. N. Heidfeld Sauber-Petronas + 1 kolo
10. J. Villeneuve BAR-Honda + 1 kolo
11. F. Alonso European-Minardi + 1 kolo 12. H. Frentzen Prost-Acer + 1 kolo
13. O. Panis BAR-Honda + 2 kola
14. J. Verstappen Arrows-Asiatech + 2 kola
15. E. Bernoldi Arrows-Asiatech + 2 kola
16. A. Yoong European-Minardi + 3 kola
Nejrychlejší kolo:

J. Montoya BMW-Williams 1:36.450

Šampionát jezdců:

1. M. Schumacher Ferrari 123
2. Coulthard McLaren 65
3. Barrichello Ferrari 56
4. R. Schumacher Williams 49
5. Hakkinen McLaren 37
6. Montoya Williams 31
7. Heidfeld Sauber 13
8. Villeneuve BAR 12
9. Raikkonen Sauber 9
10. Trulli Jordan 9
11. Fisichella Benetton 8
12. Irvine Jaguar 7
13. Frentzen Prost 6
14. Alesi Jordan 6
15. Panis BAR 5
16. de la Rosa Jaguar 3
17. Button Benetton 2
18. Verstappen Arrows 1

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 179
2. McLaren 102
3. Williams 80
4. Sauber 22
5. BAR 17
6. Jordan 17
7. Benetton 10
8. Jaguar 10
9. Prost 4
10. Arrows 1
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků