Švédská Scania si s technologií autonomního řízení u nákladních vozů hraje již delší dobu. Nyní představuje další koncept, který k pohybu již vůbec nepotřebuje řidiče.
Technologie autonomního řízení se podobným tempem rozšiřuje jak mezi osobními automobily, tak mezi těmi nákladními. Rovněž švédská Scania zde vidí nevyhnutelný směr do budoucnosti nákladní dopravy, a proto nyní představuje koncept těžkého osmikolového sklápěče AXL, který nemá tradiční kabinu a nepotřebuje tedy k pohybu řidiče.
Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. Samozřejmě je tedy náklaďák vybaven řadou kamer, radarů, lidarů a GPS přijímačů. Právě velké doly či pískovny jsou pro Scanii ideálním prostředím, kde techniku autonomních nákladních vozů testovat.
Pohyb vozidla v takovém prostředí pak řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. Nutno podotknout, že i když Scania popisuje koncept AXL jako svůj první plně autonomní náklaďák, na pohyb po silnicích v běžném provozu ještě není uzpůsoben.
Řadu autonomních nákladních vozidel pro uzavřená prostředí již Scania testuje rovněž u svých zákazníků. „Dosud však byla tato vozidla hlídána záložním řidičem, který případně mohl zasáhnout do řízení. Scania AXL oproti tomu nemá ani tradiční kabinu, což zásadním způsobem mění celé odvětví,“ uvedl Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje Scanie.
Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. Používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Podle Scanie má tento přistup ukazovat, jak lze kombinovat moderní a tradiční techniku.