Sbohem Citroëne C15, nesmrtelná dodávka a sourozenec Oltcitu končí

Více než dvacet let brázdily silnice vozy z produkce Citroënu s označením C15. Na světě bení mnoho vozů, které by vydržely na trhu tak dlouho bez výrazné modifikace. Jeden z posledních dlouholetých mohykánů již počítá poslední dny svého života.
Sbohem Citroëne C15, nesmrtelná dodávka a sourozenec Oltcitu končí

Přestože první model C15 spatřil světlo světa již v roce 1984, byl o něj i v 21. století stále zájem. Modle C15 vycházel z řady LN, LNA, Visa a Axel. Ostatně poslední zmiňovaný se pak vyráběl v licenci pod názvem Oltcit. Za jednadvacet let výroby sjelo ze španělské linky ve Vigu 1 181 471 kusů těchto pracovitých sympaťáků. Na tomto čísle se ovšem výroba zastavila. Nejúspěšnější byl rok 1989, kdy se vyrobilo přes 111 000 vozů. Přestože se nejedná o žádnou velkou dodávku a užitné vlastnosti nepatří mezi nejlepší, pro svou jednoduchost, kvalitu a spolehlivost byla dodávka vždy velmi oblíbená.

Základní užitná hmotnost činila 600 - 765 kg a objem zavazadelníku 2 670 litrů. To vše při délce 3 990 mm, šířce 1 636 mm, nenaložené výšce 1 801 mm a rozvoru 2 740 mm. Pod kapotou v posledních létech byl nabízen pouze jediný motor. Atmosférický nafťák o objemu 1,9 litru s výkonem 43 kW (60 k) a točivým momentem 105 Nm. Základní model nebyl vybaven ani posilovačem řízení, za který se muselo připlácet.

V jednoduchosti je krása a právě jednoduchost, extrémní výdrž a spolehlivost dokázal udržet model C15 na trhu tak dlouho bez inovací. Ovšem vývoj jde dál a dnes jsou již na vozy kladeny daleko větší nároky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Citroen C15

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 29 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků