Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Spatřit se to dá každý rok na přelomu zimy a jara. Sluníčko láká vyrazit na výlet, ale při vyvětrání na čerstvém vzduchu se zhrozíme nad tím, jak vypadá nejbližší okolí silnic, odpočívadel či okraje lesů nebo polí. Své by o setkání s rozházenými odpadky, ale i pečlivě zabalenými pytli, které se povalují v příkopech a škarpách podél komunikací, mohli vyprávět pracovníci krajských správ a udržby silnic. Stojí je to kromě nevděčné práce i milionové částky.

Lidi jsou dobytek, chce se říct. Jenže při bližším ohledání rašících černých skládek vyjde najevo, že hodně velká část odpadků pochází z automobilů a s pomocí automobilů bezohlední lidé své „smetí“ na odlehlá místa dopravují.

„Je to docela síla. Uklízíme okolí silnic všech kategorií a sbíráme všechno možné. Od ledniček přes plastové nádoby nebo plechovky od nejrůznějších přípravků až po staré pneumatiky anebo i části bývalých vozů,“ popsal situaci Jan Vykouk ze Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Této nevábné činnosti se ovšem silničáři nemohou věnovat s plným úsilím. „Vždycky záleží na tom, jaká práce má v určité chvíli přednost. Třeba když zaprší a nedají se opravovat výtluky, vyrazíme na sbírání odpadků,“ vysvětlil Vykouk.

Když to dovolí okolnosti, pohybuje se po jihočeských silnicích najednou kolem stovky sběračů a napěchovanými pytli plní korby nákladních vozů. „Jako vlastníka pozemků nás to stojí peníze nejen za provoz, ale i za ukládání odpadů. Nedá se s tím ale nic moc dělat. Silnice hlídat nemůžeme a i když někoho přistihneme, jak vyhazuje odpad, můžeme Policii ČR maximálně nahlásit espézetku,“ pokrčil rameny.

Správa a údržba silnic Jihočeského kraje má na starosti zhruba 6130 kilometrů vozovek. Náklady na jejich čištění loni přesáhly dvanáct a půl milionu korun. Z této sumy dělají poplatky za uložení odpadků a jejich dopravu 5,15 milionu, druhá část je součet z výdajů na čistění svahů, příkopů a přilehlých prostor.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků