Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Spatřit se to dá každý rok na přelomu zimy a jara. Sluníčko láká vyrazit na výlet, ale při vyvětrání na čerstvém vzduchu se zhrozíme nad tím, jak vypadá nejbližší okolí silnic, odpočívadel či okraje lesů nebo polí. Své by o setkání s rozházenými odpadky, ale i pečlivě zabalenými pytli, které se povalují v příkopech a škarpách podél komunikací, mohli vyprávět pracovníci krajských správ a udržby silnic. Stojí je to kromě nevděčné práce i milionové částky.

Lidi jsou dobytek, chce se říct. Jenže při bližším ohledání rašících černých skládek vyjde najevo, že hodně velká část odpadků pochází z automobilů a s pomocí automobilů bezohlední lidé své „smetí“ na odlehlá místa dopravují.

„Je to docela síla. Uklízíme okolí silnic všech kategorií a sbíráme všechno možné. Od ledniček přes plastové nádoby nebo plechovky od nejrůznějších přípravků až po staré pneumatiky anebo i části bývalých vozů,“ popsal situaci Jan Vykouk ze Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Této nevábné činnosti se ovšem silničáři nemohou věnovat s plným úsilím. „Vždycky záleží na tom, jaká práce má v určité chvíli přednost. Třeba když zaprší a nedají se opravovat výtluky, vyrazíme na sbírání odpadků,“ vysvětlil Vykouk.

Když to dovolí okolnosti, pohybuje se po jihočeských silnicích najednou kolem stovky sběračů a napěchovanými pytli plní korby nákladních vozů. „Jako vlastníka pozemků nás to stojí peníze nejen za provoz, ale i za ukládání odpadů. Nedá se s tím ale nic moc dělat. Silnice hlídat nemůžeme a i když někoho přistihneme, jak vyhazuje odpad, můžeme Policii ČR maximálně nahlásit espézetku,“ pokrčil rameny.

Správa a údržba silnic Jihočeského kraje má na starosti zhruba 6130 kilometrů vozovek. Náklady na jejich čištění loni přesáhly dvanáct a půl milionu korun. Z této sumy dělají poplatky za uložení odpadků a jejich dopravu 5,15 milionu, druhá část je součet z výdajů na čistění svahů, příkopů a přilehlých prostor.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků