Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Spatřit se to dá každý rok na přelomu zimy a jara. Sluníčko láká vyrazit na výlet, ale při vyvětrání na čerstvém vzduchu se zhrozíme nad tím, jak vypadá nejbližší okolí silnic, odpočívadel či okraje lesů nebo polí. Své by o setkání s rozházenými odpadky, ale i pečlivě zabalenými pytli, které se povalují v příkopech a škarpách podél komunikací, mohli vyprávět pracovníci krajských správ a udržby silnic. Stojí je to kromě nevděčné práce i milionové částky.

Lidi jsou dobytek, chce se říct. Jenže při bližším ohledání rašících černých skládek vyjde najevo, že hodně velká část odpadků pochází z automobilů a s pomocí automobilů bezohlední lidé své „smetí“ na odlehlá místa dopravují.

„Je to docela síla. Uklízíme okolí silnic všech kategorií a sbíráme všechno možné. Od ledniček přes plastové nádoby nebo plechovky od nejrůznějších přípravků až po staré pneumatiky anebo i části bývalých vozů,“ popsal situaci Jan Vykouk ze Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Této nevábné činnosti se ovšem silničáři nemohou věnovat s plným úsilím. „Vždycky záleží na tom, jaká práce má v určité chvíli přednost. Třeba když zaprší a nedají se opravovat výtluky, vyrazíme na sbírání odpadků,“ vysvětlil Vykouk.

Když to dovolí okolnosti, pohybuje se po jihočeských silnicích najednou kolem stovky sběračů a napěchovanými pytli plní korby nákladních vozů. „Jako vlastníka pozemků nás to stojí peníze nejen za provoz, ale i za ukládání odpadů. Nedá se s tím ale nic moc dělat. Silnice hlídat nemůžeme a i když někoho přistihneme, jak vyhazuje odpad, můžeme Policii ČR maximálně nahlásit espézetku,“ pokrčil rameny.

Správa a údržba silnic Jihočeského kraje má na starosti zhruba 6130 kilometrů vozovek. Náklady na jejich čištění loni přesáhly dvanáct a půl milionu korun. Z této sumy dělají poplatky za uložení odpadků a jejich dopravu 5,15 milionu, druhá část je součet z výdajů na čistění svahů, příkopů a přilehlých prostor.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků