Santana a Scam: nové značky na českém trhu

Myslíte, že už není možné, aby se na českém trhu objevily zatím neprodávané značky aut? Ano, možné to je. Právě v těchto dnech prodělává českou premiéru terénní automobil Santana a také Scam.
Santana a Scam: nové značky na českém trhu

Santana PS 10

Santana patří mezi tradiční výrobce terénních automobilů s pohonem všech čtyř kol. S výrobou započala v roce 1956, kdy se ostatní výrobci soustřeďovali na silniční automobily. Santana vždy zaujímala přední místo na trhu vozidel s pohonem 4x4.

Při výběru pohonné jednotky se Santana obrátila na Iveco se žádostí o spolupráci při návrhu motoru. Výsledkem je speciální verze modelu 8140.43 s technikou common-rail. Motor dosahuje výkonu 125 k a točivý moment 275 N.m. Konstrukční týmy obou spolupracujících společností navrhly motor, jehož výkonová charakteristika je téměř lineární a točivý moment téměř shodný v celém užitečném rozsahu otáček.

Ventilátor je poháněn řemenem, ale namísto běžné kluzné spojky, která je častým zdrojem poruch, používá Santana elektromagnetickou spojku, která umožňuje buď plné využití chladicí kapacity systému nebo okamžité odpojení pohonu ventilátoru. Je-li nainstalován vypínač chladicího ventilátoru (volitelné příslušenství motoru), může být ventilátor trvale odpojen a nehrozí poškození lopatek ventilátoru ani chladiče při hlubokém brodění.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Santana PS 10 je vybaveno odpojitelným pohonem přední nápravy, což vede ke snížení provozních nákladů při provozu po zpevněných cestách, kde obvykle stačí jedna poháněná náprava. Pohon 4x4 lze přiřadit za jízdy, v náročném terénu nebo při velkém zatížení se využije terénní redukce. Přídavná redukční převodovka se ovládá klasicky vlastní řadící pákou.

V prostoru kabiny, která je provedena z oceli, aby vydržela mechanické namáhání a rázy, zadní nákladní prostor karoserie je z hliníkové slitiny. Hliníkovým prvkům karoserie neuškodí prakticky žádný přepravovaný materiál.  Nová Santana může dopravovat až 9 osob nebo náklad do 1 000 kg, resp. kombinovat dopravu osob a nákladu. Praktické rozměrné zadní dveře umožňují přepravu standardních europalet. V zadní části se rovněž nacházejí sedadla pro čtyři osoby. Stručně řečeno – jde vlastně o Land Rover s motorem Iveco, ovšem za příznivou cenu.

Scam

Sídlem společnost Scam je městečko Gavirate ležící v těsné blízkosti severoitalského města Varese. Historie společnosti se datuje od roku 1995, kdy byla založena za účelem vyprojektovat a uvést na trh lehké nákladní vozidlo s výraznými terénními vlastnostmi.

Cílem vývoje řady SM a SMT bylo uvést na trh víceúčelové nákladní vozidlo s vysokou průchodností v terénu, které bude možné používat nejen jako nákladní vozidlo, ale především jako nosič speciálních nástaveb a zařízení. Těmto požadavkům byla od počátku podřízená celá konstrukce vozidla. Tři nezávislé silové výstupy umožňují snadnou montáž a pohon celé řady přídavných zařízení. Stálý pohon obou náprav doplněný o uzávěrku diferenciálu zadní nápravy a mezinápravového diferenciálu spolu s dvojitou redukční převodovkou  a vysoká světlá výška jsou zárukou výborných jízdních vlastností v terénu.
Pohonnou jednotkou vozidel Scam  e všech provedeních, je podélně uložený motor Iveco s přímým elektronicky řízeným vstřikováním Unijet, přeplňovaný turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Motor o objemu  2800 cm³ poskytuje výkon 92 kW/125 k a vyznačuje se velmi plochou křivkou točivého momentu, který vrcholí hodnotou 290 N.m při 1 800 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Točivý moment se přenáší kloubovým hřídelem do redukční převodovky vlastní konstrukce Scam. Přídavná převodovka obsahuje synchronizovaný mezirychlostní stupeň (1:1 – 1:1,3), terénní redukční převod (1.1 – 1:3) a mezinápravový diferenciál umožňující stálý pohon obou náprav s elektrohydraulicky ovládanou uzávěrkou. Přídavný mezistupeň lze řadit za jízdy, což umožňuje udržovat motor v optimálních provozních otáčkách a následně i snížit spotřebu paliva. Terénní redukce se řadí za klidu při stojícím vozidle. Každý z převodů přídavné převodovky se řadí samostatnou řadící pákou umístěnou mezi sedadlem řidiče a spolujezdce. Celkově má tedy řidič k dispozici 12 rychlostních stupňů pro jízdu na silnici a 12 pro provoz v terénu. Terénní redukci lze samozřejmě využít i tehdy je-li zapotřebí pomalá jízda, např. při údržbě komunikací apod. V toto případě dosahuje vozidlo minimální rychlosti 2,1 km/hod, v provedení SM a 1,9  km/hod. v provedení SMT. Na přání je možné dodat „plazivý“ redukční stupeň s nímž dosahuje vozidlo minimální rychlosti 200 m/hod. Největší rychlost typu SM je udávána v hodnotě 116 km/h, typu SMT pak 108 km/h.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků