Samotnou nehodou to nekončí

Každá dopravní nehoda má dopad na její účastníky nejenom z pohledu trestně právního a v případě zranění nebo usmrcení i pohledu zdravotnického, ale přináší ve svých důsledcích i snížení kvality života postižených a jejich příbuzných.
Samotnou nehodou to nekončí

Vyčíslit ve finančním vyjádření hmotné ztráty v souvislosti s dopravní nehodou a to jak na vozidle, případně na dopravních zařízeních lze relativně snadno; vyčíslení ztrát, vyplývajících ze ztráty kvality života a ze sníženého společenského uplatnění je již o mnoho složitější.

Evropská federace obětí nehod v silničním provozu (FEVR) zpracovala celoevropský výzkum, který monitoruje dopad usmrcení nebo zranění při dopravní nehodě na snížení kvality života a životní úrovně rodin obětí a zraněných osob samotných.

Výzkum jednoznačně prokázal, že osoby zraněné při dopravní nehodě nebo jejich příbuzní trpí v následujících letech po dopravní nehodě:

  • ve 49 % nespavostí,
  • v 55 % bolestmi hlavy,
  • v 58 % všeobecnými zdravotními problémy.

Tyto potíže neustávají ani po třech letech po nehodě. Výzkum nadále potvrdil, že postižení a jejich příbuzní trpí i psychologickými problémy, které jsou nejvýraznější v prvních třech letech po dopravní nehodě. Postižení dopravní nehodou:

  • v 72 % ztrácejí zájem o každodenní život, jako je seberealizace v zaměstnání, domácí práce, vaření a sebevzdělání,
  • v 70 % se odmítají pohybovat na veřejnosti a ztrácejí zájem o společenský život,
  • 49 % ztrácí sebedůvěru,
  • 46 % mívá často návaly úzkosti,
  • 37 % má sebevražedné tendence,
  • 64 % trpí různými formami deprese,
  • 27 % trpí fobiemi,
  • 71 % trpí nechutenstvím.

Pokud se týká přímo tělesně postižených v důsledku dopravní nehody, výzkum prokázal, že 50% z nich trpí sexuálními problémy, v případě příbuzných postižených těmito problémy trpí v prvních třech letech 40 % příbuzných obětí dopravních nehod.

Výzkum dále prokázal, že příbuzní obětí dopravní nehody:

  • v 68 % případů nejsou schopni plánovat svůj život v budoucnosti,
  • v 91 % případů nejsou schopni mít radost ze života,
  • v 60 % případů mění zaměstnání,
  • v 65 % ztrácí své zaměstnání.
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

dnes | Miro Mihálik | 3 příspěvky
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 34 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 65 příspěvků