Samotnou nehodou to nekončí

Každá dopravní nehoda má dopad na její účastníky nejenom z pohledu trestně právního a v případě zranění nebo usmrcení i pohledu zdravotnického, ale přináší ve svých důsledcích i snížení kvality života postižených a jejich příbuzných.
Samotnou nehodou to nekončí

Vyčíslit ve finančním vyjádření hmotné ztráty v souvislosti s dopravní nehodou a to jak na vozidle, případně na dopravních zařízeních lze relativně snadno; vyčíslení ztrát, vyplývajících ze ztráty kvality života a ze sníženého společenského uplatnění je již o mnoho složitější.

Evropská federace obětí nehod v silničním provozu (FEVR) zpracovala celoevropský výzkum, který monitoruje dopad usmrcení nebo zranění při dopravní nehodě na snížení kvality života a životní úrovně rodin obětí a zraněných osob samotných.

Výzkum jednoznačně prokázal, že osoby zraněné při dopravní nehodě nebo jejich příbuzní trpí v následujících letech po dopravní nehodě:

  • ve 49 % nespavostí,
  • v 55 % bolestmi hlavy,
  • v 58 % všeobecnými zdravotními problémy.

Tyto potíže neustávají ani po třech letech po nehodě. Výzkum nadále potvrdil, že postižení a jejich příbuzní trpí i psychologickými problémy, které jsou nejvýraznější v prvních třech letech po dopravní nehodě. Postižení dopravní nehodou:

  • v 72 % ztrácejí zájem o každodenní život, jako je seberealizace v zaměstnání, domácí práce, vaření a sebevzdělání,
  • v 70 % se odmítají pohybovat na veřejnosti a ztrácejí zájem o společenský život,
  • 49 % ztrácí sebedůvěru,
  • 46 % mívá často návaly úzkosti,
  • 37 % má sebevražedné tendence,
  • 64 % trpí různými formami deprese,
  • 27 % trpí fobiemi,
  • 71 % trpí nechutenstvím.

Pokud se týká přímo tělesně postižených v důsledku dopravní nehody, výzkum prokázal, že 50% z nich trpí sexuálními problémy, v případě příbuzných postižených těmito problémy trpí v prvních třech letech 40 % příbuzných obětí dopravních nehod.

Výzkum dále prokázal, že příbuzní obětí dopravní nehody:

  • v 68 % případů nejsou schopni plánovat svůj život v budoucnosti,
  • v 91 % případů nejsou schopni mít radost ze života,
  • v 60 % případů mění zaměstnání,
  • v 65 % ztrácí své zaměstnání.
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků