Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropský parlament schválil záměr zavést do povinné výbavy automobilů zařízení eCall. O sledování prý nepůjde.
Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Dnes dopoledne Evropský parlament schválil nařízení, podle nějž budou všechny nové osobní a lehké užitkové vozy, prodávané v zemích EU od října příštího roku, vybaveny samočinným nouzovým voláním eCall. Podle tvrzení poslankyně EP Olgy Sehnalové (ČSSD) by toto opatření mohlo na evropských silnicích ročně zachránit až 2 500 lidských životů a v řadě případů omezit závažnost zranění. „(Služba) eCall bude bezplatná a ve prospěch každého řidiče v Evropě bez ohledu na to, jaké auto (…) řídí,“ oznámila poslankyně Sehnalová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Povinné zavedení systému eCall v EU má snížit počet úmrtí a zranění na silnicích

Systém eCall umožňuje v případě dopravní nehody samočinné spojení s linkou 112 a operátorům odeslat nejen přesnou polohu automobilu, ale předběžně určit i druh a závažnost havárie. O žádnou revoluci přitom nejde, neboť některé automobilky tato zařízení do sériové výbavy svých vozů zavádějí samy. Zmiňme alespoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect nebo soustavu BMW Assist Advanced eCall označenou institutem EuroNCAP za jednu z nejlepších bezpečnostních inovací roku 2010.

Podle poslanců má zvláštní dodatek zajistit, aby nebylo možno eCall zneužívat pro průběžné sledování. Podle něj se eCall aktivuje pouze v případě střetu a mezi taxativně vyjmenovanými položkami odesílanými na tísňovou linku se objeví především údaje o poloze auta, druhu aktivace, velikosti vozu, typu paliva nebo počtu osob na palubě.

Jako nejzazší termín pro zavedení služby eCall do sériové výbavy všech vozů a značek byl stanoven říjen 2015, ovšem připravovaná legislativa počítá v případě nutnosti s množností platnost normy odložit. Cena zařízení a jeho instalace se bude podle poslanců EP pohybovat okolo 100 eur a záchranný hovor má být pro uživatele zdarma.
 

Minitest VW Polo GTI s manuálem: Jednou se o něj ještě porveme!

VW Polo GTI (minitest)

Polo je díky dvoulitru zjevem mezi malými ostrými hatchbacky. Ke štěstí nám chyběla akorát maličkost. Manuál. Rádi bychom jásali, ale jediné, co můžeme nyní říci, je, že byl a už není. Po pár měsících ve výrobě GTI se spojkovým pedálem a řadicí pákou skončilo. Hádejte, komu můžete děkovat.

25.  6.  2019 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků