Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropský parlament schválil záměr zavést do povinné výbavy automobilů zařízení eCall. O sledování prý nepůjde.
Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Dnes dopoledne Evropský parlament schválil nařízení, podle nějž budou všechny nové osobní a lehké užitkové vozy, prodávané v zemích EU od října příštího roku, vybaveny samočinným nouzovým voláním eCall. Podle tvrzení poslankyně EP Olgy Sehnalové (ČSSD) by toto opatření mohlo na evropských silnicích ročně zachránit až 2 500 lidských životů a v řadě případů omezit závažnost zranění. „(Služba) eCall bude bezplatná a ve prospěch každého řidiče v Evropě bez ohledu na to, jaké auto (…) řídí,“ oznámila poslankyně Sehnalová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Povinné zavedení systému eCall v EU má snížit počet úmrtí a zranění na silnicích

Systém eCall umožňuje v případě dopravní nehody samočinné spojení s linkou 112 a operátorům odeslat nejen přesnou polohu automobilu, ale předběžně určit i druh a závažnost havárie. O žádnou revoluci přitom nejde, neboť některé automobilky tato zařízení do sériové výbavy svých vozů zavádějí samy. Zmiňme alespoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect nebo soustavu BMW Assist Advanced eCall označenou institutem EuroNCAP za jednu z nejlepších bezpečnostních inovací roku 2010.

Podle poslanců má zvláštní dodatek zajistit, aby nebylo možno eCall zneužívat pro průběžné sledování. Podle něj se eCall aktivuje pouze v případě střetu a mezi taxativně vyjmenovanými položkami odesílanými na tísňovou linku se objeví především údaje o poloze auta, druhu aktivace, velikosti vozu, typu paliva nebo počtu osob na palubě.

Jako nejzazší termín pro zavedení služby eCall do sériové výbavy všech vozů a značek byl stanoven říjen 2015, ovšem připravovaná legislativa počítá v případě nutnosti s množností platnost normy odložit. Cena zařízení a jeho instalace se bude podle poslanců EP pohybovat okolo 100 eur a záchranný hovor má být pro uživatele zdarma.
 

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků