Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropský parlament schválil záměr zavést do povinné výbavy automobilů zařízení eCall. O sledování prý nepůjde.
Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Dnes dopoledne Evropský parlament schválil nařízení, podle nějž budou všechny nové osobní a lehké užitkové vozy, prodávané v zemích EU od října příštího roku, vybaveny samočinným nouzovým voláním eCall. Podle tvrzení poslankyně EP Olgy Sehnalové (ČSSD) by toto opatření mohlo na evropských silnicích ročně zachránit až 2 500 lidských životů a v řadě případů omezit závažnost zranění. „(Služba) eCall bude bezplatná a ve prospěch každého řidiče v Evropě bez ohledu na to, jaké auto (…) řídí,“ oznámila poslankyně Sehnalová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Povinné zavedení systému eCall v EU má snížit počet úmrtí a zranění na silnicích

Systém eCall umožňuje v případě dopravní nehody samočinné spojení s linkou 112 a operátorům odeslat nejen přesnou polohu automobilu, ale předběžně určit i druh a závažnost havárie. O žádnou revoluci přitom nejde, neboť některé automobilky tato zařízení do sériové výbavy svých vozů zavádějí samy. Zmiňme alespoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect nebo soustavu BMW Assist Advanced eCall označenou institutem EuroNCAP za jednu z nejlepších bezpečnostních inovací roku 2010.

Podle poslanců má zvláštní dodatek zajistit, aby nebylo možno eCall zneužívat pro průběžné sledování. Podle něj se eCall aktivuje pouze v případě střetu a mezi taxativně vyjmenovanými položkami odesílanými na tísňovou linku se objeví především údaje o poloze auta, druhu aktivace, velikosti vozu, typu paliva nebo počtu osob na palubě.

Jako nejzazší termín pro zavedení služby eCall do sériové výbavy všech vozů a značek byl stanoven říjen 2015, ovšem připravovaná legislativa počítá v případě nutnosti s množností platnost normy odložit. Cena zařízení a jeho instalace se bude podle poslanců EP pohybovat okolo 100 eur a záchranný hovor má být pro uživatele zdarma.
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků