Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropský parlament schválil záměr zavést do povinné výbavy automobilů zařízení eCall. O sledování prý nepůjde.
Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Dnes dopoledne Evropský parlament schválil nařízení, podle nějž budou všechny nové osobní a lehké užitkové vozy, prodávané v zemích EU od října příštího roku, vybaveny samočinným nouzovým voláním eCall. Podle tvrzení poslankyně EP Olgy Sehnalové (ČSSD) by toto opatření mohlo na evropských silnicích ročně zachránit až 2 500 lidských životů a v řadě případů omezit závažnost zranění. „(Služba) eCall bude bezplatná a ve prospěch každého řidiče v Evropě bez ohledu na to, jaké auto (…) řídí,“ oznámila poslankyně Sehnalová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Povinné zavedení systému eCall v EU má snížit počet úmrtí a zranění na silnicích

Systém eCall umožňuje v případě dopravní nehody samočinné spojení s linkou 112 a operátorům odeslat nejen přesnou polohu automobilu, ale předběžně určit i druh a závažnost havárie. O žádnou revoluci přitom nejde, neboť některé automobilky tato zařízení do sériové výbavy svých vozů zavádějí samy. Zmiňme alespoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect nebo soustavu BMW Assist Advanced eCall označenou institutem EuroNCAP za jednu z nejlepších bezpečnostních inovací roku 2010.

Podle poslanců má zvláštní dodatek zajistit, aby nebylo možno eCall zneužívat pro průběžné sledování. Podle něj se eCall aktivuje pouze v případě střetu a mezi taxativně vyjmenovanými položkami odesílanými na tísňovou linku se objeví především údaje o poloze auta, druhu aktivace, velikosti vozu, typu paliva nebo počtu osob na palubě.

Jako nejzazší termín pro zavedení služby eCall do sériové výbavy všech vozů a značek byl stanoven říjen 2015, ovšem připravovaná legislativa počítá v případě nutnosti s množností platnost normy odložit. Cena zařízení a jeho instalace se bude podle poslanců EP pohybovat okolo 100 eur a záchranný hovor má být pro uživatele zdarma.
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků