Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Evropský parlament schválil záměr zavést do povinné výbavy automobilů zařízení eCall. O sledování prý nepůjde.
Samočinné nouzové volání eCall bude v Evropě od roku 2015 povinné

Dnes dopoledne Evropský parlament schválil nařízení, podle nějž budou všechny nové osobní a lehké užitkové vozy, prodávané v zemích EU od října příštího roku, vybaveny samočinným nouzovým voláním eCall. Podle tvrzení poslankyně EP Olgy Sehnalové (ČSSD) by toto opatření mohlo na evropských silnicích ročně zachránit až 2 500 lidských životů a v řadě případů omezit závažnost zranění. „(Služba) eCall bude bezplatná a ve prospěch každého řidiče v Evropě bez ohledu na to, jaké auto (…) řídí,“ oznámila poslankyně Sehnalová.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Povinné zavedení systému eCall v EU má snížit počet úmrtí a zranění na silnicích

Systém eCall umožňuje v případě dopravní nehody samočinné spojení s linkou 112 a operátorům odeslat nejen přesnou polohu automobilu, ale předběžně určit i druh a závažnost havárie. O žádnou revoluci přitom nejde, neboť některé automobilky tato zařízení do sériové výbavy svých vozů zavádějí samy. Zmiňme alespoň systém Citroën e-Touch/Peugeot Connect nebo soustavu BMW Assist Advanced eCall označenou institutem EuroNCAP za jednu z nejlepších bezpečnostních inovací roku 2010.

Podle poslanců má zvláštní dodatek zajistit, aby nebylo možno eCall zneužívat pro průběžné sledování. Podle něj se eCall aktivuje pouze v případě střetu a mezi taxativně vyjmenovanými položkami odesílanými na tísňovou linku se objeví především údaje o poloze auta, druhu aktivace, velikosti vozu, typu paliva nebo počtu osob na palubě.

Jako nejzazší termín pro zavedení služby eCall do sériové výbavy všech vozů a značek byl stanoven říjen 2015, ovšem připravovaná legislativa počítá v případě nutnosti s množností platnost normy odložit. Cena zařízení a jeho instalace se bude podle poslanců EP pohybovat okolo 100 eur a záchranný hovor má být pro uživatele zdarma.
 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků