Saab Variable Compression

Saab Variable Compression - zkráceně SVC - je nová koncepce motoru, která umožňuje radikálně snížit spotřebu paliva, aniž by se přitom snížily výkonové parametry motoru.
Saab Variable Compression
Saab Variable Compression - zkráceně SVC - je nová koncepce motoru, která umožňuje radikálně snížit spotřebu paliva, aniž by se přitom snížily výkonové parametry motoru. Kombinací nízkoobjemového motoru, vysokého přeplňovacího tlaku a použití jedinečného systému proměnného kompresního poměru bylo umožněno mnohem efektivněji využití energie z paliva, než je dnes běžné u konvenčních automobilových motorů. To otevírá zcela nový prostor pro kombinování vysokého výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí výfukových plynů.

Koncepce SVC umožňuje dosáhnout až o 30% nižší spotřeby paliva než u konvenčních nepřeplňovaných motorů, a to bez ztráty výkonu. Pětiválcový motor SVC, vyvinutý firmou Saab, má objem 1,6 l a za normálních podmínek má stejnou spotřebu paliva jako běžný motor 1.6 l, avšak disponuje výkonem třílitrového motoru. Emise oxidu uhličitého (CO2) se snižují přímo úměrně se spotřebou paliva a emise CO, HC a NOx umožní motoru SVC splnit všechny současné i připravované zákonné normy.

Jedinečným rysem motoru SVC a klíčem k jeho vysoké účinnosti je proměnný kompresní poměr. Kompresní poměr motoru konvenční koncepce je konstantní a je vždy kompromisem mezi požadavky kladenými řadou různých provozních podmínek - jízdou v městském provozu, jízdou po dálnici při ustálené rychlosti nebo v rychlém, sportovním stylu. U motoru SVC je tomu zcela jinak - kompresní poměr se vždy optimálně přizpůsobí jednotlivým režimům jízdy.

Motor SVC se skládá z horní části - známé jako “hlava” motoru (hlava motoru s integrovanými válci) a z dolní části - známé jako “blok” motoru (kliková hřídel, ojnice a písty). Změna kompresního poměru se provádí nastavováním náklonu horní části motoru vzhledem k dolní části. Tak se mění objem spalovacího prostoru při horní úvrati pístu (nejvyšší poloha pístu ve válci) a tím i kompresní poměr.

Kombinací nízkoobjemového motoru, vysokého plnícího tlaku a proměnného kompresního poměru SVC bylo docíleno následujících parametrů: kroutícího momentu 305 Nm/1600 cm3 a výkonu 225 PS/1600 cm3. SVC systém tak otevírá dveře konstrukcím nízkoobjemových motorů s nízkou spotřebou a solidních jízdních výkonů.

Proměnný kompresní poměr poskytuje také flexibilitu ve volbě pohonných hmot. Jelikož kompresní poměr je proměnný, může být kdykoliv optimálně upraven podle typu a kvality paliva.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků