Saab Variable Compression

Saab Variable Compression - zkráceně SVC - je nová koncepce motoru, která umožňuje radikálně snížit spotřebu paliva, aniž by se přitom snížily výkonové parametry motoru.
Saab Variable Compression
Saab Variable Compression - zkráceně SVC - je nová koncepce motoru, která umožňuje radikálně snížit spotřebu paliva, aniž by se přitom snížily výkonové parametry motoru. Kombinací nízkoobjemového motoru, vysokého přeplňovacího tlaku a použití jedinečného systému proměnného kompresního poměru bylo umožněno mnohem efektivněji využití energie z paliva, než je dnes běžné u konvenčních automobilových motorů. To otevírá zcela nový prostor pro kombinování vysokého výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí výfukových plynů.

Koncepce SVC umožňuje dosáhnout až o 30% nižší spotřeby paliva než u konvenčních nepřeplňovaných motorů, a to bez ztráty výkonu. Pětiválcový motor SVC, vyvinutý firmou Saab, má objem 1,6 l a za normálních podmínek má stejnou spotřebu paliva jako běžný motor 1.6 l, avšak disponuje výkonem třílitrového motoru. Emise oxidu uhličitého (CO2) se snižují přímo úměrně se spotřebou paliva a emise CO, HC a NOx umožní motoru SVC splnit všechny současné i připravované zákonné normy.

Jedinečným rysem motoru SVC a klíčem k jeho vysoké účinnosti je proměnný kompresní poměr. Kompresní poměr motoru konvenční koncepce je konstantní a je vždy kompromisem mezi požadavky kladenými řadou různých provozních podmínek - jízdou v městském provozu, jízdou po dálnici při ustálené rychlosti nebo v rychlém, sportovním stylu. U motoru SVC je tomu zcela jinak - kompresní poměr se vždy optimálně přizpůsobí jednotlivým režimům jízdy.

Motor SVC se skládá z horní části - známé jako “hlava” motoru (hlava motoru s integrovanými válci) a z dolní části - známé jako “blok” motoru (kliková hřídel, ojnice a písty). Změna kompresního poměru se provádí nastavováním náklonu horní části motoru vzhledem k dolní části. Tak se mění objem spalovacího prostoru při horní úvrati pístu (nejvyšší poloha pístu ve válci) a tím i kompresní poměr.

Kombinací nízkoobjemového motoru, vysokého plnícího tlaku a proměnného kompresního poměru SVC bylo docíleno následujících parametrů: kroutícího momentu 305 Nm/1600 cm3 a výkonu 225 PS/1600 cm3. SVC systém tak otevírá dveře konstrukcím nízkoobjemových motorů s nízkou spotřebou a solidních jízdních výkonů.

Proměnný kompresní poměr poskytuje také flexibilitu ve volbě pohonných hmot. Jelikož kompresní poměr je proměnný, může být kdykoliv optimálně upraven podle typu a kvality paliva.

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků