Saab Variable Compression

Saab Variable Compression - zkráceně SVC - je nová koncepce motoru, která umožňuje radikálně snížit spotřebu paliva, aniž by se přitom snížily výkonové parametry motoru.
Saab Variable Compression
Saab Variable Compression - zkráceně SVC - je nová koncepce motoru, která umožňuje radikálně snížit spotřebu paliva, aniž by se přitom snížily výkonové parametry motoru. Kombinací nízkoobjemového motoru, vysokého přeplňovacího tlaku a použití jedinečného systému proměnného kompresního poměru bylo umožněno mnohem efektivněji využití energie z paliva, než je dnes běžné u konvenčních automobilových motorů. To otevírá zcela nový prostor pro kombinování vysokého výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí výfukových plynů.

Koncepce SVC umožňuje dosáhnout až o 30% nižší spotřeby paliva než u konvenčních nepřeplňovaných motorů, a to bez ztráty výkonu. Pětiválcový motor SVC, vyvinutý firmou Saab, má objem 1,6 l a za normálních podmínek má stejnou spotřebu paliva jako běžný motor 1.6 l, avšak disponuje výkonem třílitrového motoru. Emise oxidu uhličitého (CO2) se snižují přímo úměrně se spotřebou paliva a emise CO, HC a NOx umožní motoru SVC splnit všechny současné i připravované zákonné normy.

Jedinečným rysem motoru SVC a klíčem k jeho vysoké účinnosti je proměnný kompresní poměr. Kompresní poměr motoru konvenční koncepce je konstantní a je vždy kompromisem mezi požadavky kladenými řadou různých provozních podmínek - jízdou v městském provozu, jízdou po dálnici při ustálené rychlosti nebo v rychlém, sportovním stylu. U motoru SVC je tomu zcela jinak - kompresní poměr se vždy optimálně přizpůsobí jednotlivým režimům jízdy.

Motor SVC se skládá z horní části - známé jako “hlava” motoru (hlava motoru s integrovanými válci) a z dolní části - známé jako “blok” motoru (kliková hřídel, ojnice a písty). Změna kompresního poměru se provádí nastavováním náklonu horní části motoru vzhledem k dolní části. Tak se mění objem spalovacího prostoru při horní úvrati pístu (nejvyšší poloha pístu ve válci) a tím i kompresní poměr.

Kombinací nízkoobjemového motoru, vysokého plnícího tlaku a proměnného kompresního poměru SVC bylo docíleno následujících parametrů: kroutícího momentu 305 Nm/1600 cm3 a výkonu 225 PS/1600 cm3. SVC systém tak otevírá dveře konstrukcím nízkoobjemových motorů s nízkou spotřebou a solidních jízdních výkonů.

Proměnný kompresní poměr poskytuje také flexibilitu ve volbě pohonných hmot. Jelikož kompresní poměr je proměnný, může být kdykoliv optimálně upraven podle typu a kvality paliva.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Saab 9.5 2
Rok výroby: 2006
Stav: 226 164 km
Cena: 88 000 Kč
Saab 9.3 2,2
Rok výroby: 2000
Stav: 221 586 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků