Saab uzavřel rok 2010 s rozpaky, doufá v lepší rok 2011

Zřejmě není třeba připomínat příběh, který loni předcházel zrození „nového” Saabu ve vlastnictví investorů sdružených okolo malé dánské automobilky Spyker. I vzhledem k tomuto poněkud zvláštnímu spojení byli všichni zvědavi, jak se Saabu dále povede. A zatím příliš není nad čím jásat.

Automobilka byla pochopitelně od začátku opatrná ve stanovení svých cílů pro rok 2010, neboť pacient po klinické smrti nezačne vesele hýkat hned druhý den poté, co jej odpojíte z přístrojů, přesto ani relativně skromných cílů nedosáhla. Plán prodat 45 tisíc nových vozů zkrátka nevyšel a své zákazníky si loni na celém světě našlo jen 31 696 Saabů. Na druhou stranu, prodeje mají stoupající tendenci. Nepříliš vážně je třeba brát informaci o tom, že za poslední kvartál roku 2010 prodal Saab o 129 procent více aut než ve stejném období předchozího roku, neboť tehdy již sotva dýchal, nárůst prodejů téměř o třetinu mezi třetím a čtvrtým kvartálem roku 2010 ale zní pozivitně, zvláště pokud vezmeme v potaz, že poslední měsíce roku patří na trhu tradičně mezi nejslabší.

Firma se pochopitelně musela potýkat s mnoha problémy, jedním z nich byla a do značné míry stále je omezená dealerská síť. Jednotliví dealeři navíc strádali kvůli nedostatku skladových vozů, což je problém zejména ve Spojených státech, kde se auta více kupují jako ze skladových zásob než z katalogových nabídek. Běžně tamní dealeři měli v minulosti skladem mezi 6 a 7 tisíci vozy, když ale Spyker automobilku převzal, bylo na americkém kontinentu k dispozici všeho všudy 500 Saabů. A firmě trvalo mnoho měsíců, než k prodejcům začalo proudit dostatečné množství vozů a na běžnou úroveň se stav zásob nedostal dodnes.

Uvidíme, jak se automobilce bude dařit potýkat se s problémy v letošním roce, za nás můžeme zopakovat pouze příjemné překvapení z kvalit nové 9-5 2,0 Turbo v našem nedávném prvním testu. Saan chce letos na každý pád zamířit výše a prodat 80 tisíc aut, k čemuž by mu měla přispět nejen povedená „devět-pětka”, ale třeba i nové SUV 9-4X, chystá se též další generace 9-3. Automobilka chce též začít výrazněji bodovat na perspektivních trzích Číny a Ruska.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Saab 9-5 2,0 Turbo nás příjemně překvapil svými schopnostmi, důvěru zákazníků si ale firma získává zpět jen pomalu
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků