Saab: umírání za dlouhého dne

Konec jedné z nejznámějších automobilových značek světa se dramaticky blíží. Švédský Saab se ocitl v pasti, z které – zdá se – už není úniku.
Saab: umírání za dlouhého dne

GM je nemilosrdný

V pátek představitelé General Motors prohlásili - v předstihu před pondělním soudem ve Švédsku, který by měl rozhodnout o návrhu na zrušení ochrany automobilky Saab před věřiteli -, že nehodlají podporovat poslední investice ani návrhy půjček pro churavějícího švédského výrobce automobilů.

„Poslední návrhy Saabu se nijak významně neodlišují od těch předcházejících. A ty již byly ze strany General Motors odmítnuty,“ řekl mluvčí GM Jim Cain.

„Každý z těch návrhů směřuje přímo či nepřímo k tomu, aby se přesunula kontrola a/nebo vlastnictví společnosti způsobem, který by byl škodlivý pro GM a jeho akcionáře,“ dodal Cain. „Proto GM nemůže žádný z těch návrhů podpořit.“   

Klepněte pro větší obrázek

Tím vlastně GM podepsal nad automobilkou dvojnásobný rozsudek smrti. Saabu  totiž kromě toho reálně hrozí, že v pondělí soud rozhodne o ukončení ochrany před věřiteli. Pokud by se tak stalo, otevřela by se přímá cesta k vyhlášení bankrotu automobilky.

Poslední půjčka nic neřeší

Postup GM je opravdu nemilosrdný. Hlavně ve světle poslední zprávy hovořící o tom, že Saab obdržel v týdnu od čínské společnosti Youngman, která chce získat v automobilce kapitálový podíl, 5 milionů dolarů.

Podle švédských médií byla tato částka okamžitě použita k zaplacení poplatků státu. Ovšem k rozjezdu automobilky, která už několik týdnů nevyrábí, by bylo zapotřebí mnohem více.

V této souvislosti se hovoří také o tom, že Saaab jedná intenzívně s nejmenovanou čínskou bankou a pokouší se od ní získat půjčku ve výši 600 milionů eur.

Podle šéfa Saabu Victora Mullera jedná GM očividně jen na základě dohadů a pověstí. „Někdo se pokouší ovlivnit pondělní rozhodnutí soudu negativním způsobem,“ řekl v rozhovoru pro švédský deník Svenska Dagbladet.

Proč tak ale GM jedná?

Vysvětlení je prosté. General Motors má své zájmy v Číně a vlastní technologii několika modelů značky Saab. Nechce, aby se k nim dostali Číňané.

Bez této techniky a výrobních kontraktů ale nemůže Saab pokračovat. Nemůže rozjet výrobu. A to ani tehdy, kdyby se mu podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků a silného partnera.
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků