Saab: umírání za dlouhého dne

Konec jedné z nejznámějších automobilových značek světa se dramaticky blíží. Švédský Saab se ocitl v pasti, z které – zdá se – už není úniku.
Saab: umírání za dlouhého dne

GM je nemilosrdný

V pátek představitelé General Motors prohlásili - v předstihu před pondělním soudem ve Švédsku, který by měl rozhodnout o návrhu na zrušení ochrany automobilky Saab před věřiteli -, že nehodlají podporovat poslední investice ani návrhy půjček pro churavějícího švédského výrobce automobilů.

„Poslední návrhy Saabu se nijak významně neodlišují od těch předcházejících. A ty již byly ze strany General Motors odmítnuty,“ řekl mluvčí GM Jim Cain.

„Každý z těch návrhů směřuje přímo či nepřímo k tomu, aby se přesunula kontrola a/nebo vlastnictví společnosti způsobem, který by byl škodlivý pro GM a jeho akcionáře,“ dodal Cain. „Proto GM nemůže žádný z těch návrhů podpořit.“   

Klepněte pro větší obrázek

Tím vlastně GM podepsal nad automobilkou dvojnásobný rozsudek smrti. Saabu  totiž kromě toho reálně hrozí, že v pondělí soud rozhodne o ukončení ochrany před věřiteli. Pokud by se tak stalo, otevřela by se přímá cesta k vyhlášení bankrotu automobilky.

Poslední půjčka nic neřeší

Postup GM je opravdu nemilosrdný. Hlavně ve světle poslední zprávy hovořící o tom, že Saab obdržel v týdnu od čínské společnosti Youngman, která chce získat v automobilce kapitálový podíl, 5 milionů dolarů.

Podle švédských médií byla tato částka okamžitě použita k zaplacení poplatků státu. Ovšem k rozjezdu automobilky, která už několik týdnů nevyrábí, by bylo zapotřebí mnohem více.

V této souvislosti se hovoří také o tom, že Saaab jedná intenzívně s nejmenovanou čínskou bankou a pokouší se od ní získat půjčku ve výši 600 milionů eur.

Podle šéfa Saabu Victora Mullera jedná GM očividně jen na základě dohadů a pověstí. „Někdo se pokouší ovlivnit pondělní rozhodnutí soudu negativním způsobem,“ řekl v rozhovoru pro švédský deník Svenska Dagbladet.

Proč tak ale GM jedná?

Vysvětlení je prosté. General Motors má své zájmy v Číně a vlastní technologii několika modelů značky Saab. Nechce, aby se k nim dostali Číňané.

Bez této techniky a výrobních kontraktů ale nemůže Saab pokračovat. Nemůže rozjet výrobu. A to ani tehdy, kdyby se mu podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků a silného partnera.
 

bazar

Saab 9.5 2
Rok výroby: 2006
Stav: 226 164 km
Cena: 88 000 Kč
Saab 9.3 2,2
Rok výroby: 2000
Stav: 221 586 km
Cena: 60 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků