Historie automobilky Saab je nesmírně komplikovaná a má bohužel smutný konec. Pojďme si v krátkosti zavzpomínat na koncept, který to měl změnit.
Saab je bohužel automobilkou, kterou se vzkřísit nepodařilo, ačkoliv to s ní několikrát vypadalo nadějně. Jedním z modelů, který ji měl dostat zpět na vrchol, nám předestřel koncept Phoenix před třinácti lety. Pojďme na něj trochu zavzpomínat. Tento vůz se představil na ženevském autosalonu. Návštěvníci zde v tento rok mohli vidět i koncept Alfy Romeo 4C, Škodou Vision D nebo Pagani Huayra.
Pro Saab to mělo znamenat vstání z popela, právě jako legendární pták fénix. Tehdy si totiž značka procházela velmi těžkým obdobím, ale tohle auto jí mělo dát nový impuls do života. Design měl na starosti Jason Castriota, jehož podpis najdete pod designy vozů Ferrari 599 GTB Fiorano, ale v současnosti také na Fordu Mustang Mach-E.
Při navrhování se Castriota nechal vést křivkami modelů z minulosti, hlavní inspirací ale byl model 92001 neboli Ursaab. Tento koncept nebyl již od začátku zamýšlen pro sériovou výrobu, spíše měl inspirovat budoucí modely značky a určit jejich designový směr. Vůz měl třeba aktivní vzduchové klapky nebo diodové světlomety. Dveře se otevíraly nahoru, takzvané butterfly doors.
Přístrojová deska byla jednoduchá a k řidiči byl natočený infotainment IQon, který používal systém Google Android. Vpředu napříč byl uložený 1,6litrový benzínový motor od BMW a produkoval výkon 147 kW (200 koní), který poháněl přední kola. Zadní kola poháněl elektromotor o výkonu 25 kW, který si bral energii z 1,1kWh akumulátoru. Tento pohon všech kol byl pojmenovaný eXWD a vznikl ve spolupráci s americkou společností American Axle. Šlo vlastně o přistrkování zadní nápravy při nízké adhezi, což dnes vidíme třeba u Toyoty a Lexusu.
Platformu modelu Phoenix vlastnil Saab a používala minimum dílů od GM. Práva na platformu odkoupil na konci roku 2011 čínský investor Zhejiang Youngman Lotus Automobile a plánoval na ní postavit novou generaci 9-3. Koncept Phoenix se tedy do výroby nikdy skutečně nedostal. Jeho design si ale odnesl ocenění magazínu Auto Express, skončil před Alfou Romeo 4C a Jaguarem C-X75.
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.