Saab nakonec nedostane od vlády ani korunu, Opel má na kahánku

Včera jsme vás informovali o tom, že automobilka Saab dostane od Švédska formou půjček či přímých dotací přes 3 miliardy dolarů, které by ji měly pomoci při boji se současnou nelichotivou ekonomickou situací.

Jednání mezi Saabem a švédskou vládou ale nakonec zkrachovala, když ze Stockholmu přišla zpráva, že ve firmě s pouze 4 000 zaměstnanci nehodlá utápět peníze daňových poplatníků. Do Saabu odmítá dále investovat i mateřský koncern General Motors (GM), který má dost problémů sám se sebou. Nic se tak nemění na soudní ochraně před věřiteli, o kterou firma požádala již koncem minulého týdne.

Znamená to, že Saab, alespoň v dnešní podobě, končí? Zatím nikoli, automobilka chce využít ochrany před věřiteli k nalezení restrukturalizačního plánu, který by umožnil firmě volně dýchat a dále vyrábět ve Švédsku. Chce se také vymanit z područí skomírajícího amerického koncernu. Jak, to zatím není jasné, více o konkrétních opatřeních Saabu se budeme dozvídat v následujících měsících.

Problémy Saabu jsou jasně viditelným důkazem úpadku GM, který může dále vyplašit již tak nedůvěřivé věřitele. V současné době se tak odborníci obávají dalších následků, hned druhý na řadě je rovněž předlužený německý Opel. „Poté co Saab požádal o soudní ochranu před věřiteli, sílí obavy z dominového efektu. Opel je pod velkým tlakem, neboť se ukazuje, že GM není schopen vstřebat dluhy svých evropských dceřinných firem,” komentoval situaci automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.

Opel již přiznal, že potřebuje doplnit kapitál o více jak 3 miliardy eur a žádá je po německé vládě. Ta se ale zdráhá takovou částku do Opelu investovat a to ani výměnou za majetkový podíl ve firmě, obává se, že by peníze beztak skončily v rukou GM. Vše tak záleží na dalších jednáních, kterých má být účastna i americká vláda. Za klíčový předpoklad poskytnutí jakékoli pomoci je přitom považováno předložení důvěryhodného ozdravného plánu ze strany Opelu. Vzhledem k tomu, že Opel v Německu zaměstnává přes 50 tisíc lidí očekáváme, že politické zájmy německé vládnoucí garnitury převáží nad zdravým rozumem a potřebné peníze od státu se do Opelu tou či onou cestou dostanou...

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 42 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků