Saab ke svému rozletu vypustil svůj PhoeniX

Ženevskému stánku automobilky Saab dominuje rozmáchlá studie PhoeniX naznačující budoucnost připravovaných modelů.

Ani facelift řady 9-3, ani omezená série 9-3 Convertible Independence, ani kombík odvozený z nové generace 9-5. Skutečným klenotem expozice Saabu se stává nová studie PhoeniX, jež stanula na podvozku budoucí generace modelu 9-3 a je dílem týmu nového šéfdesignéra značky Saab Jasona Castrioty. PhoeniX představuje nový styl nazývaný jako „aeromotional“, jehož úkolem je „vizuální ztvárnění principů aerodynamiky“. Jde o sportovní kupé, jež se vyznačuje řadou specifických a originálních rysů (pokud je něco takového v dnešní době ještě možné) včetně křidélek po stranách zadních sloupků a prosklené střechy připomínající v obou případech leteckou historii Saabu. Příď pak představuje novou interpretaci tradiční třídílné masky a mohutnou kapotu, které se údajně již brzy stanou novými poznávacími znaky sériových Saabů.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Aeromotional“, to zní hrdě; pravdou je, že nová studie PhoeniX disponuje skutečně dosti kapkovitým profilem. Navíc protažené zadní okno připomíná vůbec první „Ursaab“, zatímco ostře seříznutá záď vzdává hold pozoruhodným sportovním vozům Saab Sonett vyráběným v letech 1956 až 1974. Saab PhoeniX údajně disponuje koeficientem odporu vzduchu jen 0,25, k interiéru s konfigurací sedadel 2+2 je přístup skrze vzhůru výklopný pár bočních dveří. Na palubě najdeme kromě jiného především nový komunikační soustavu Saab IQon a specificky orientovanou palubní desku směřovanou na řidiče. IQon využívá operačního systému Android od Gogolu a ovládá prakticky vše od rádia a sdílení „zábavy“ (tj. videa, hudba, atp.) přes navigaci a pevnou paměť až po stahování nových aplikací. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dost počítačů, zpátky k autům. O pohon studie Saab PhoeniX se stará soustava s elektrickým náhonem zadních kol a přední nápravou poháněnou zážehovým čtyřválcem s objemem 1,6 l, přeplňováním a výkonem 200 koní (147 kW), který bude podle všeho pocházet z dílen BMW. Elektromotor na zadní nápravě dává výkon 34 koní (25 kW), v rámci regenerativního brzdění pracuje jako generátor a napájen je kompaktními akumulátory. Celý systém Saab označuje eXWD a novému konceptu prý umožní dosáhnout průměrné spotřeby 5 l/100 km a emisí C02 o hmotnosti 119 g/km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přesto má Saab PhoeniX zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,9 s a dosáhnout rychlosti 250 km/h. Řidič může během jízdy volit z režimů Eco, Sport a Traction, jejichž zaměření je již podle názvů evidentní. Eco se soustředí na minimalizaci provozních nákladů a emisí CO2, Sport zajistí co nejlepší využití dynamického potenciálu celé soustavy a Traction pomůže v náročnějších povětrnostních podmínkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 
 


 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků