Saab ke svému rozletu vypustil svůj PhoeniX

Ženevskému stánku automobilky Saab dominuje rozmáchlá studie PhoeniX naznačující budoucnost připravovaných modelů.

Ani facelift řady 9-3, ani omezená série 9-3 Convertible Independence, ani kombík odvozený z nové generace 9-5. Skutečným klenotem expozice Saabu se stává nová studie PhoeniX, jež stanula na podvozku budoucí generace modelu 9-3 a je dílem týmu nového šéfdesignéra značky Saab Jasona Castrioty. PhoeniX představuje nový styl nazývaný jako „aeromotional“, jehož úkolem je „vizuální ztvárnění principů aerodynamiky“. Jde o sportovní kupé, jež se vyznačuje řadou specifických a originálních rysů (pokud je něco takového v dnešní době ještě možné) včetně křidélek po stranách zadních sloupků a prosklené střechy připomínající v obou případech leteckou historii Saabu. Příď pak představuje novou interpretaci tradiční třídílné masky a mohutnou kapotu, které se údajně již brzy stanou novými poznávacími znaky sériových Saabů.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Aeromotional“, to zní hrdě; pravdou je, že nová studie PhoeniX disponuje skutečně dosti kapkovitým profilem. Navíc protažené zadní okno připomíná vůbec první „Ursaab“, zatímco ostře seříznutá záď vzdává hold pozoruhodným sportovním vozům Saab Sonett vyráběným v letech 1956 až 1974. Saab PhoeniX údajně disponuje koeficientem odporu vzduchu jen 0,25, k interiéru s konfigurací sedadel 2+2 je přístup skrze vzhůru výklopný pár bočních dveří. Na palubě najdeme kromě jiného především nový komunikační soustavu Saab IQon a specificky orientovanou palubní desku směřovanou na řidiče. IQon využívá operačního systému Android od Gogolu a ovládá prakticky vše od rádia a sdílení „zábavy“ (tj. videa, hudba, atp.) přes navigaci a pevnou paměť až po stahování nových aplikací. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dost počítačů, zpátky k autům. O pohon studie Saab PhoeniX se stará soustava s elektrickým náhonem zadních kol a přední nápravou poháněnou zážehovým čtyřválcem s objemem 1,6 l, přeplňováním a výkonem 200 koní (147 kW), který bude podle všeho pocházet z dílen BMW. Elektromotor na zadní nápravě dává výkon 34 koní (25 kW), v rámci regenerativního brzdění pracuje jako generátor a napájen je kompaktními akumulátory. Celý systém Saab označuje eXWD a novému konceptu prý umožní dosáhnout průměrné spotřeby 5 l/100 km a emisí C02 o hmotnosti 119 g/km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přesto má Saab PhoeniX zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,9 s a dosáhnout rychlosti 250 km/h. Řidič může během jízdy volit z režimů Eco, Sport a Traction, jejichž zaměření je již podle názvů evidentní. Eco se soustředí na minimalizaci provozních nákladů a emisí CO2, Sport zajistí co nejlepší využití dynamického potenciálu celé soustavy a Traction pomůže v náročnějších povětrnostních podmínkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 
 


 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků