Saab finálně testuje alkoholický klíč Alcokey (doplněno)

Saab testuje prototyp speciálního startéru, který nepustí řidiče k řízení v případě, že bude pod vlivem alhoholu. Před startem bude muset řidič dýchnout do jakési obdoby "alkoholoměru", který používá policie. Pokud bude v dechu zjištěn alkohol, auto nebude možné nastartovat.

Nyní jsou prováděny testy v modelu 9-5, už v srpnu by se měl alkoholický klíč objevit v sériové produkci; cena bude okolo 250 eur, novinka nebude součástí standardní výbavy.

Doplněno celé znění tiskové zprávy:

Z celkového počtu řidičů, kteří v loňském roce zahynuli při dopravních nehodách, připadá v rámci Švédska 29% a v rámci celé Evropy 25% na jízdu pod vlivem alkoholu. Pro zmenšení rozsahu tohoto problému Saab nyní vyvíjí jedinečný miniaturní detektor alkoholu, který bude řidičům pomáhat při dodržování zákonů týkajících se řízení pod vlivem alkoholu.

Systém `Alcokey` vyvinutý společností Saab zahrnuje malý náustek, který je součástí rukojeti klíče. Další součástí je transpondér (rádiový odpovídač), který komunikuje s řídícím počítačem vozu. Ten zabrání nastartování motoru, jestliže vzorek dechu řidiče obsahuje alkohol v množství přesahujícím přípustnou hranici.

Toto zařízení by mohlo být dodáváno prodejci Saabu jako příslušenství a v současné době probíhá jeho odborné posuzování a vývoj. Saab tak reaguje na rostoucí obavy, které vyvolává problém alkoholu za volantem zejména u švédských firem a podniků veřejných služeb spravujících početné vozové parky.

Testy prototypu, prováděné na modelu Saab 9-5, mají prověřit spolehlivost a přesnost zařízení. Systém má sloužit jako praktický a levný prostředek pro měření hladiny alkoholu bez nutnosti instalování dražšího, pevně zabudovaného zařízení ve vozidle. Při sériové výrobě by systém `Alcokey` stál asi 250 Euro, což je jedna desetina ceny systému pevně instalovaného ve voze. Saab hodlá předvést systém při příležitosti semináře o bezpečnosti, který se bude konat v srpnu ve švédském Tylösandu.

Systém `Alcokey` je elegantní modifikací stávající technologie pro zabezpečení vozidel proti odcizení. Když řidič na dálkovém ovladači kombinovaného klíče stiskne tlačítko `otvírání dveří`, zapne se také senzor alkoholu. Řidič pak foukne do malého náustku na okraji rukojeti klíče, aby poskytl vzorek svého dechu. Ten dále prochází malou vnitřní trubičkou, která obsahuje polovodičový senzor o velikosti špendlíkové hlavičky. Pak je vzorek analyzován a na klíči se rozsvítí zelená nebo červená kontrolka.

Svítí-li zelená kontrolka, vyšle klíč do řídícího počítače vozu signál `vše v pořádku`. Tento signál je doplňkem obvyklého signálu, který klíč vysílá vždy, aby vypnul imobilizér motoru. Pokud ovšem svítí červená kontrolka, signál `vše v pořádku` není vyslán a motor tak zůstane imobilizován. Software vydávající pokyn imobilizéru může být modifikován podle limitů pro hladinu alkoholu platných v místě registrace vozu.

Současný prototyp zařízení `Alcokey` je samostatná jednotka s rozměry přibližně 10 x 4 cm, která je doplňkem klíče kombinovaného s dálkovým ovladačem. Při sériové výrobě by další miniaturizace umožnila integrovat obě zařízení do jedné jednotky v kapesním provedení.

Systém `Alcokey` byl společností Saab vyvinut v reakci na rostoucí obavy, které vyvolává problém alkoholu za volantem ve Švédsku i v mnoha dalších zemích. Firmy provozující početné vozové parky, používané zaměstnanci při častých služebních jízdách, se snaží projevit svou společenskou odpovědnost tím, že ve svých vozech budou mít standardně instalovány systémy pro monitorování hladiny alkoholu. A v některých zemích se instalace těchto systémů možná stane povinností.

Prezident a generální ředitel společnosti Saab Peter Augustsson projevil o projekt `Alcokey` osobní zájem. "Spotřeba alkoholu v mnoha zemích roste a to často vede k většímu počtu případů řízení pod vlivem alkoholu," řekl. "Jako výrobce automobilů se Saab intenzivně snaží udělat vše pro to, aby tomuto jednání zabránil. Jsme inovativní značka a v duchu této tradice je systém `Alcokey` velmi praktickým a účinným řešením. Těm, kteří chtějí, pomůže získat jistotu, že usedají za volant jen když jsou k jízdě způsobilí."

Úsilí společnosti Saab je podporováno i Švédskou národní správou silnic, jejíž ředitel Ingemar Skögo říká, že ho těší průkopnická práce Saabu na vývoji této praktické pomůcky pro bezpečnou jízdu. "Všichni máme povinnost bránit řidičům v jízdě pod vlivem alkoholu a toto je velmi přínosná iniciativa, jejíž následování by měli zvážit i ostatní výrobci automobilů," řekl.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků