23
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (3. díl)

Kapitoly článku:


Sasonova Catherina neuspěla

Sixten Sason pracoval na počátku šedesátých let zároveň také na prototypu malého sportovního kupé sám pro sebe. V té době začalo vedení automobilky Saab pod vlivem prvního Sonettu uvažovat o potenciálu malosériové produkce auta podobného charakteru. Sason byl připraven, takže v lednu roku 1963 začal vývoj a k výrobě prototypu přistoupili u Saabu již v květnu téhož roku.

Saab Catherina 1965 4.jpgSaab Catherina 1965 3.jpgSaab Catherina 1965 2.jpg
Sasonův prototyp Saab Catherina nakonec jako předobraz Sonettu II neuspěl

Vznikal v dílnách ASJ, jež produkovaly železniční příslušenství, v Katrineholmu, takže ke jménu Catherina již nebylo dlouhé cesty. Prototyp se veřejnosti poprvé představil 24. dubna roku 1965 ve sportovním centru v Linköpingu. Vůz se vyznačoval řadou pokrokových řešení včetně střechy typu Targa s odnímatelnými panely, zatímco další ze Sixtenových nápadů se pro realitu vyloženě nehodily.

Jednalo se třeba o reflektory, které chtěl původně umístit pro optimální rozložení paprsků až na střechu vozu. Nicméně některá z jeho řešení nalezla uplatnění v sériovém Saabu 99, jenž v té době měl Sixten na vedlejším rýsovacím prkně. Zkušební jízdy bohužel ukázaly, že vůz by pro uvedení do sériové výroby vyžadoval ještě hodně práce a investic. Navíc Sasonovi narostla konkurence přímo v jeho vlastním hnízdě.

MFI 13: lepší varianta

Björn Karlström a Björn Andreasson totiž představili svůj prototyp MFI 13. V přímém srovnání se MFI 13 ukázal jako lepší, čímž Catherinu odeslal do firemního muzea. Designér Björn Karlström byl v padesátých letech plný nápadů na výrobu osobních vozů ve Švédsku. Zprvu nalezl spojence pro své nápady v letecké továrně Malmö Flygindustri (MFI) a pro svůj sportovní vůz obdržel označení MFI 13 (nepoužitelné pro žádné z letadel, protože piloti bývají pověrčiví).

Saab MFI 13 1965 1.jpg
Saab MFI 13 (1965) se stal základem sériového sportovního modelu Sonett II

Tvůrci očekávali také podporu z automobilky Saab, takže se snažili použít na voze maximum součástí sériových vozů Saab. A tato podpora skutečně přišla. Počítalo se s výrobou v továrně v hrabství Norrland. Karosárna Heinel´s připravovala karosérii pro vůz s důrazem na to, aby podle plechových dílů bylo možno snadno odvodit plastové panely pro sériovou výrobu. Projekt Norrland však uvízl na mrtvém bodě a projekt pod svá křídla přijal Saab.

Návrat Sonettu

Záhy se ukázalo, že MFI 13 byl vyspělejším než Sasonova Catherina. Prototyp MFI 13 v továrně přejmenovali na Saab 97 a bylo rozhodnuto spustit výrobu během šesti měsíců. Právě tento prototyp se stal základem sportovního modelu, jenž se do sériové výroby skutečně dostal a s ohledem na první prototyp Sonett Super Sport z padesátých let dostal označení Saab Sonett II.

Tento typ budil velké naděje. Tříkarburátorový motor vozu uděloval nejvyšší rychlost přes 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 14 sekund, což byly ve své době hodnoty velmi zajímavé. V roce 1970 se dočkal radikální modernizace a přeznačení na typ Saab Sonett III, ale k rodině Sonettů se časem jistě vrátíme samostatným článkem.

Saab Sonett III 1970 1.jpgSaab Sonett III 1970 2.jpgSaab Sonett III 1970 3.jpg
Saab Sonett III (1970)

Tím dějiny sportovních prototypů Saab takřka končí. Na dědictví lehkých roadsterů a kupé navázal teprve v osmdesátých letech futuristický model Saab 900 Turbo 16 EV-1, to už je však zcela jiný příběh.
 

Saab 900 EV 1 1984.jpgSaab 900 EV 1 1984 2.jpg
Prototyp Saab 900 EV-1 (1984)

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud