Saab: dějiny severské legendy (3. díl)

Do třetice a naposledy zavzpomínáme na dějiny slavné švédské automobilky Saab, jejíž dny jsou možná již definitivně sečteny.
Seznam kapitol
  1. Sonett poprvé, Pokus s Formulí Junior
  2. Sasonova Catherina neuspěla, MFI 13: lepší varianta, Návrat Sonettu

Minulou neděli jsme se ve druhém pokračování našeho malého seriálu o historii automobilky Saab se dostali takřka do současnosti. Přesto se do Trollhattanu ještě jednou vrátíme, abychom si připomněli především některé ze sportovních modelů Saab.

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Ačkoli se Saabu ve sportovních podnicích dařilo, bylo hned zpočátku jasné, že opravdových úspěchů bude možno dosáhnout s vozem třídy GT podle regulí platných v padesátých letech.

Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Sonett poprvé

Také z tohoto důvodu se na stockholmském autosalonu v roce 1956 představil prototyp Saab Sonett Super Sport (I). Původně vznikal jako soukromá iniciativa konstruktéra Rolfa Melldeho, když se o ní ale dozvěděli vedoucí pracovníci, byl Melose se skupinou pomocníků pověřen prací na prototypu oficiálně. Ovšem pouze ve volném čase a za branami automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab Sonett Super Sport: jeden z šesti vyrobených prototypů (1956)

Hliníkový skelet karosérie vozu byl typu monokok a spojovala lehkost s tuhostí. Není překvapením, že se před přední nápravou vozu ukrýval běžný tříválec z typu 93 s objemem 748 cm3. Pohonné ústrojí bylo ale otočeno o 180 stupňů, takže se převodovka nacházela před motorem. Výkon motoru byl zvýšen z 33 na 57,5 koní (z 24 na 42 kW).

Linie vozu navrhnul osobně Sixten Sason a povrchové díly karosérie byly vyrobeny z plastu zpevněného skelnými vlákny, což bylo v té době činem poměrně průkopnickým. Plně vystrojený vůz vážil jen půl tuny, takže není divu, že vynikal dynamickými vlastnostmi a i přes použití třístupňové, veskrze konvenční převodovky dosahoval rychlosti 160 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé z vozů Saab Sonett se účastnily také menších sportovních podniků
 

Pokus s Formulí Junior

Pro rok 1959 vznikla Formule Junior se záměrem vychovávat mladé generace budoucích závodníků. Předpisy byly celkem volné, ovšem motor musel pocházet ze sériového vozu a jeho zásadní úpravy nebyly povoleny. Řada vozů vznikala (tak jako v Československu) v soukromých garážích takřka na koleně a je jasné, že většina z nich na vítězné jízdy nárok neměla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab: sportovní monoposty Saab pro Formuli Junior trpěly nízkým výkonem a přetíženou přídí
 

Přesto Formule Junior vytvořila podmínky pro vznik poloprofesionálních dílen, z nichž vzešly třeba firmy Lola, Cooper, Lotus, Elva nebo Osca. V té době se skupina nadšenců kolem vozů Saab rozhodla postavit monoposty s typickými sériovými dvoudobými tříválci, ačkoli byl jejich objem hluboko pod hranicí 1 100 cm3. Postavili prototyp jednomístného závodního vozu, jenž samozřejmě disponoval pohonem předních kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Největších sportovních úspěchů dosáhla značka Saab s modelem 93 a pilotem Erikem Carlssonem. Snímek uprostřed pochází z roku 1957, ten vpravo je o dva roky novější a Carlsson je na něm zachycen spolu s jezdcem Mariem Pavonim. 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Erik Carlsson po svém vítězství na britské RAC Rallye v roce 1960 a na oslavě tohoto úspěchu o půl století později
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sonett poprvé, Pokus s Formulí Junior
  2. Sasonova Catherina neuspěla, MFI 13: lepší varianta, Návrat Sonettu
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků