Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Pokračujeme v našem malém seriálu o historii automobilky Saab. Dostaneme se až do osmdesátých let k typu 9000.
Seznam kapitol
  1. Sportovní pokusy s řadou 93, Monte Carlo
  2. Saab 99 nastupuje, Velká premiéra, Praktický a spolehlivý
  3. Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“, Saab 900, Konec řady 96, Saab 9000

Také uplynulý týden se o budoucnosti značky Saab, jež se nyní nachází v bankrotu, hovořilo. Nejdůležitější zprávou je, že cenné značkové muzeum v Trollhattanu se rozprodávat nebude, neboť je jako celek vyplatilo město Trollhattan spolu s dalšími investory. Zároveň se objevují zvěsti o nových zájemcích o koupi značky jako takové, nicméně podobných zpráv zde již byla řada, takže si raději počkejme, jak to dopadne.

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

V úvodním díle našeho malého seriálu k historii Saabu jsme se věnovali úplným počátkům automobilové výroby a dospěli jsme až k chystané premiéře do značné míry přelomového modelu Saab 99. Než se k němu ale dostaneme, zmíním ještě několik zajímavých sériových edicí vozů postavených vesměs na bázi staršího typu 93.

Sportovní pokusy s řadou 93

V padesátých letech se nebáli konstruktéři experimentů, přičemž podobně na tom byli u Saabu. Tamní inženýři se rozhodli zbavit vůz typu 93 přebytečné zátěže a stvořili monstrum. Pod jeho kapotu příčně vestavěli dva upravené tříválce z modelu 93, takže vznikl dvoutaktní šestiválec s objemem 1,5 l a výkonem vysoko přes 100 koní (74 kW). Záměrem bylo postavit stroj, jenž by pokořil platný rychlostní rekord v této objemové třídě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 93: dvoumotorový prototyp

Tato bestie na letišti v Såtenäs skutečně dosáhla rychlosti 196 km/h, ale neprávoplatně. Přítomni nebyli nezávislí komisaři a rychlosti bylo dosaženo pouze v jednom směru. Vůz se později sporadicky objevoval při různých příležitostech, ale celkově toho moc nenajezdil. Ačkoli se jeho jízdní vlastnosti jevily jako znamenité, největším problémem se ukázala být poddimenzovaná převodovka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 93 Granturismo, 1958

Pro homologaci sportovních vozů podle nových předpisů z roku 1956 vznikla dvě léta nato série k silničnímu provozu určených Saabů s označením 750 Granturismo. Od běžných zástupců řady 93 se zvenčí lišily dvěma širokými chromovanými pásy na bocích karosérie, přídavnými světlomety a výkonem zvýšeným z 38 na 50 (z 28 na 37 kW), s dodatečnou sadou modifikací dokonce až na 57 koní (42 kW).

Monte Carlo

Uvnitř se tyto vozy vyznačoval sportovním tříramenným volantem, otáčkoměrem, upravenými předními sedadly (tvarovanými podle míry závodníka Erika Carlssona) a opěrkou hlavy na opěradle spolujezdce. Granturismo se představilo na autosalonu v New Yorku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 850 MonteCarlo

Na základě modernizované řady 96 se pak v roce 1960 objevil model 750 GT, vybavený sice starým motorem, ale již novou čtyřstupňovou převodovkou. O dva roky později následoval Saab Sport s tříkarburátorovým motorem o objemu 841 cm3 a výkonem 52 koní (38 kW). Jeho zajímavostí bylo oddělené mazání se zvláštní olejovou nádržkou a možností tankovat čistý benzín.

V roce 1965 výkon narostl o tří koně a v roce 1966 byl představen Saab MonteCarlo 850 jako pocta úspěchům Erika Carlssona v této soutěži. V posledním roce výroby (1968) byla produkována řada MonteCarlo V4.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sportovní pokusy s řadou 93, Monte Carlo
  2. Saab 99 nastupuje, Velká premiéra, Praktický a spolehlivý
  3. Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“, Saab 900, Konec řady 96, Saab 9000

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků