40
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Kapitoly článku:


Saab 96 a karavany nastupují

V roce 1960 byl veřejnosti představen třetí model značky Saab, nazvaný 96. Základní linie karoserie zůstaly zachovány, také příď se prakticky nezměnila. Zásadní modernizací však prošla záď, pro zvětšení prostoru pro cestující vzadu byla rozšířena o 250 mm. Na první pohled jsou však patrny velké zadní okno, větší zadní světlomety a rozměrnější prostor pro zavazadla.

Saab 96 1 1960.jpgSaab 96 2 1960.jpgSaab 96 3 1960.jpg
Saab 96 (1960)

Změny se dotkly také palubní desky. Pod kapotou se ukrýval nový motor s objemem 841 cm3 a výkonem 38 koní (28 kW), doplněný konečně čtyřstupňovou převodovkou. Výroba prudce stoupala a v době nástupu typu 96 již představovala 50 000 vozů vyrobených každý rok. Pro rok 1965 dostal motor tři karburátory a výkon narostl na 40 koní (29 kW).

Dva roky nato následovala změna skutečně radikální: model 96 získal nový, konečně čtyřdobý, čtyřválcový motor s válci situovanými do V. Dosahoval výkonu 65 koní (48 kW) a ve výrobě se udržel až do roku 1980. Ve skutečnosti šlo ale o pohonnou jednotku Ford Faunus V4 (později z ní byla odvozena slavná šestiválcová verze Ford Cologne V6!) s objemem 1,5 a po roce 1971 až 1,7 l.

Saab 96 4 1967.jpgSaab 96 5 1967.jpgSaab 96 6 1967.jpg
Saab 96 (1967)

Na počátku šedesátých let si u Saabu krátce vyzkoušeli výrobu karavanů. Konstruktéři představili karavan jménem Saabo, jenž měl vytížit divizi helikoptér poté, co dokončí zakázku na montáž vrtulníků z francouzských dílů. První prototypy vznikly v loděnicích Fisksätra a Marieholms Bruk. Karosérie Saabo vážila pouhých 80 kg, neboť karavan byl určen ke kombinaci i s malými a slabými auty.

Jeho stavba umožňovala během jízdy bezpečný průhled z vozu až za soupravu. Interiér ubytoval čtyři pasažéry, kteří měli jinak k dispozici dvě pohovky, kuchyňku, dvě skříně a dřez. Celkem se vyrobilo asi 400 karavanů Saabo.

Saabo 3.jpgSaabo 1.jpgSaabo 2.jpg
Saab vyráběl také karavany, a sice pod označením Saabo

Zkoušky modelu 99 v utajení

Saab 99 Toad.jpg
Toad, tedy testovací "mula" s novým podvozkem 99 a pečlivě adaptovanou karoserií z řady 96, v továrním muzeu Saab
Saab 99 1 1968.jpgSaab 99 2 1968.jpgSaab 99 3 1968.jpg
Saab 99 ve své sériové podobě

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud