Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

53 komentářů

José
26. ledna • 11:13

No pánové, já tady čtu tu vaši "diskuzi"... já tedy nejsem odborník a v konstrukcích aut se tayk moc nevyznám, ale podle mého laického pohledu je ten první SAAB podobný spíš Tatraplánu. Takže pokud SAAB něco kopíroval tak karoserii určitě od Tatry. Ale co si budem povídat, dnešní automobilky kopírují jeden od ruhého, auta všech značek jsou podobná jak vejce vejci a nikdo se nad tím už nepozastavuje, tak o co jde B-]

puk123
27. ledna • 12:39

Myslím, že naši poválečnou výrobu aut rozhodně nedusila kopírovací mánie konkurentů, ale zvůle soudruhů z Prahy a Moskvy. Můžeme mít pouze radost, když vidíme, že nějaký náš nápad někdo rozvíjel.
Těžko vyčítat Saabu, že znovu nevynalézal spalovací motor nebo pásovou výrobu, ani nezkoušel optimální počet kol. Prostě udělali auto podle potřeb trhu a to se jim docela povedlo. V dalších letech přispěli svými nápady ažaž.

defender110
23. ledna • 9:32

opravdová škoda této značky! jen málo aut bylo tak charismatických, s tak skvělou historií. buď sbohem. Ale co hlavně že máme SangYong , Tata, Kia a podobně, že . 3-[

Kuba
23. ledna • 20:35

Jenže ten SsangYong, Tata a Kia podobně prodávají a vydělávají nemalé peníze, tak tenhle slavný Saab bylo v posledních pár letech jen předražené GM, kterým si nebyli schopní zaplatit ani vlastní provoz, natož být v plusu...
Saabu tak jak fungoval teď rozhodně není škoda...Jen trh rozhodne jaké automobilky přežijí...

defender110
30. ledna • 7:20

ooo no jistě, jen trh, když vidím a čtu tady některé , tak se nedivím , že přežívaj sračky a ostatní jde do háje. kupujte dál skvělá čínská auta za pár chechtáků. uvidíme jak to nakonec dopadne.

ray
23. ledna • 9:30

každý nějak začíná.
jako by dnešní Škodovky nebyly okopírované WV ! že.

Karel
23. ledna • 11:00

Jenže dnešní Škodovky to dělají na základě direkce VW , kdežto SAAB, VW to v podstatě udělali jako zlodějnu

ray
30. ledna • 7:13

kecy, jaká zlodějina? ty auta nemají nic společného. krom vaší zakomplexovanosti.

jersey.se
23. ledna • 12:10

Jistě. Všichni nám všechno ukradli, proto jsme tam kde jsme. Skvělá výmluva. S takovou se můžete klidně rozhodnout že stejně nemá cenu cokoliv dělat, tak si běžte vybrat své sociální dávky, zajděte si do hospody podívat na TV na fotbal a na celou hospodu vykřikujte, jací že my jsme borci a ostatní nám všechno kradou.

Karel
23. ledna • 12:51

Možná by jste se divil kolik toho nám bylo skutečně ukradeno. Pokud se však vrátím například Tatře a VW došlo v tomto případě k mezinárodním soudním i mimosodním sporům, který skončil 1961 kdy VW uznal že skutečně Tatru okopíroval a vyplatil 3 000 000 německých marek což byly na tu dobu skutečně velké peníze.
Jinak tady se nikdo nevymlouvá do hospody téměř nechodím. na sociálních dávkách ani na podpoře v nezaměstnanosti nejsem, pracuji rukami a hlavou. Chtěl jsem jen aby se nezapomnělo aby že u nás jsou velmi šikovní lidé a bohužel ani ve světě na západ od našich hranic není vše křišťálově čisté a mnohé vynálezy českých hlav a rukou tam skončily aniž by byli řádně koupené, zaplacené.
Možná by nebylo odvěci kdyby jste si přečetl knihu Automobilové války od - Jonathan Mantle

jersey.se
23. ledna • 13:14

Však říkám, Češi jsou lidé zvláštního ražení. Vymyslelo se tu vlastně úplně všechno, ale ostatní se proti nám spikli a radši kupují napodobeniny. :-P S tímto přístupem je nám asi opravdu souzeno přešlapovat na místě. Ostatní se tak ublíženě netváří a vyrábí a prodávají nebo alespoň prodávali. Mimochodem, jak moc česká byla ta zmiňovaná Tatra nevím, ale tuším že jí prakticky celou navrhl jistý Hans Ledwinka, Němec později komunisty vězněný. Ten navíc ve 30tých letech svou koncepci čile konzultoval s Ferdinandem Porsche, který navrhl Brouka. Jak vidno, nic není černobílé. A než zase začnete někde lhát, doporučuji si, jak již jsem psal, najít fakta :-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Karel
23. ledna • 13:32

Nikdo tady netvrdí že se tu vymyslelo úplně všechno, pouze to že u nás bylo vymysleno značné množství věcí a tím nemyslím jen auta, které jsou kopírována a využívána po celém světě. Ten lhář jste bohužel vy, pokud si nejste schopen ověřit a zajistit relevantní data tak se prosím ani nevyjadřujte
Ano vymyslel ji Hans Ledvinka byl Rakouský a Český konstruktér, pracoval od 1897-ve firmě Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (později přejmenované na Ringhoffer - Tatra)
v roco 1905-1945 byl technickým ředitelem Tatry mimo jiné to on vymyslel konstrukci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.
Takže ted si dovolím citovat Vás - než začnete lhát, doporučuji, jak již jsem napsal, najít fakta
3-[měl by jste teda ty fakta skutečně najít a nepsat lži respektivě překroucenou pravdu

jersey.se
23. ledna • 13:38

Ehm, kdyby byl český, patrně by alespoň mluvil česky. Jenže on česky pokud vím nemluvil. Ledwinka se narodil v Klosterneuburg, což je dnes v Rakousku, ale on sám se myslím pokládal za Němce. Tož tak. Vím že byl technickým ředitelem Tatry, což jaksi dlouho byly vyloženě "česká" fabrika, což? ;-) A hlavně myslím že si sám kálíte do krku, protože krom trubkového rámu a výkyvných polonáprav toho Tatrovka světu dala až žalostně málo. Takže si prosím před vypuštěním lží najděte fakta.

Karel
23. ledna • 13:55

Pokud jde o Tatru tak ta dala světu celou řádku věcí.
Tatra je především moravská potažmo česká fabrika., nebo snad chcete tvrdit něco jiného. Ona se asi nachází v Německu že?
Buďte tak hodný a přestaňte psát lži.Víte mě prošlo pár desítek kousků automobilů a to i těchto značek takže vím i z osobní zkušenosti o čem mluvím

jersey.se
23. ledna • 13:58

No, minimálně o tom dost pochybuji. Nezlobte se.

Karel
23. ledna • 14:01

Počítám že máte akorát bohato vyčteno z tendenčních knížek , internetu a podobně a Vám osobně nebude o moc více jak 20let takže Vaše praktické zkušenosti jsou rovny 0

jersey.se
23. ledna • 14:02

Přesně. Trefa do černého! :-D

Karel
23. ledna • 14:07

No já se stejnou dobu respektive delší v automobilovém světě již pohybuji caa víc jak 20 let Protože jsem poněkud starší.

jersey.se
23. ledna • 15:04

Jasně. To je přesně vidět, že jsi šéfkonstruktérem Škodovky ;-)

Karel
23. ledna • 15:11

To rozhodně nejsem já Škodovku totiž moc nemusím.
Akorát mi to umožnilo stýkat se s lidmi, kteří dnes již bohužel nejsou mezi námi a , kteří pracovali například v konstrukci - vývoji těchto automobilek.
Možná by ti to něco dalo a při tvém nácovském vystupování připomínající Hitlerjugend o tom vážně pochybuji

jersey.se
23. ledna • 15:33

Opět trefa do černého! To víš, na gestapu někteří mí předci skutečně byli. Dle tvé logiky to jistě byli gestapáci :-D

jersey.se
23. ledna • 15:35

A ještě mi dovol otázku, co je náckovství. Protože jako nácek tu vystupuješ především TY. A to bez pardónu.

Karel
23. ledna • 15:41

sám si kálíš do vlastního - sám sis odpověděl

Karel
23. ledna • 15:48

význam
(hanlivě) nacista; člověk s nacistickými či neonacistickými názory nebo způsobem vystupování
Náckové měli v Praze sraz.
(nářečně) mužské břicho (většinou objemné)
„To jsem si zase napral nácka,“ zafuněl spokojeně pan Čvančara.
synonyma
nacista, neonacista, nazi, národní socialista, pravicový radikál
břich, panděro, teřich, bachor, pupek, cejcha
související
nacismus
nacionalismus
neonacismus
překlady

jersey.se
23. ledna • 15:54

Nácek je například nacionalista, který je přesvědčen že jeho národ je výjimečný a že mu ostatní národy ubližují. A ano, kálíš si do vlastního hnízda a k tomu lžeš. Myslím že lži českému národu nepomohou. Spíše realita a ochota něco tvořit.

Karel
23. ledna • 16:12

Tady lžeš především ty. To že SAAB okopíroval Aero Minor 2 je všeobecně známo některé věci okopíroval z prototypu Aero Minor 3 , který se ani nedostal do sériové výroby. možná by stálo zato aby si přiznal barvu kdo tě platí nebo jaké máš auto možná by to mnohé osvětlilo.
Netvrdím že je Český národ nejlepší na světě a že mu všichni jen ubližují pouze tvrdím že bylo a je v Českém národě množství lidí a týmů jež něco vymysleli, zkonstruovali a toto konstrukční řešení jim bylo odcizeno a používá se bez patřičné odměny a uznání pro tyto lidi jinde ve světě.
To se netýká jen automobilového průmyslu, ale i dalších oborů , činností například tkalcovských stavů.
Člověk by měl být patřičně hrdý že je Čech protože i tento národ přispěl ke kulturnímu i průmyslovému vývoji lidstva

jersey.se
23. ledna • 16:53

OK, které věci tedy SAAB okopíroval? Pokud nemáš relevantní důkaz, není se o čem bavit. Tvar a konstrukce to evidentně není. Co tedy?? A které prvky tak asi mohl SAAB v roce 1947 okopírovat z Aera Minor III, když jeho prototyp byl vyroben v roce 1951 a opět se SAABu "velmi" podobal :-D:-D:-D:-D:-D

Karel
23. ledna • 17:18

Tvar to samozřejmě je byt SAAB si ho doladil podle sebe to koneckoncům dělají plagiátoři do dnes viz Čína a evropská auta.
To že se SAAB nápadně podobá AERO MINor konečně uznávají sami SAABisti http://www.saabturbo.cz/...
http://saab.misto.cz/_MAIL_/historie/historie.htm...
http://www.auto.cz/saab-92-93-95-a-96-od-let... ...
http://www.zakruta.cz/automobil/saab/9-3-sport-... ... Pokud jde o Minora III o některá použitá konstrukční řešení .Pro informaci k Minorum
http://www.jawamania.info/historie/detail.aspx...
B-]

jersey.se
23. ledna • 18:13

Klobouk dolů. Slovy Cimrmana jsi předložil skutečně pádné argumenty, to nemohu říct. B-]Jen bych ti zcela zdarma dal jednu radu. Než se zas budeš někde ohánět tím, jak skvěle umíš používat Google, článek na nějž odkazuješ si radši přečti, předejdeš tak kolikrát svému zesměšnění. Já tam černé na bílém čtu: "... že licence Minoru stála u zrodu polské Syreny a švédského SAABu nejsou pravdivé..." I když ty to budeš určitě brát jako potvrzení tvého tvrzení, já tam čtu že lžeš a překrucuješ fakta. Minor mohl být pro SAAB 92 vzorem jedině tak v tom, že šlo v obou případech o malá, kvalitní a poměrně drahá auta - takové "antibrouky". Ano, obě měla pohon předních kol, ale technicky byla řešena jinak. A s těmi saabisty bych to nepřeháněl. Já sám už mám Saaba třetího, těžko mě tedy saabistou nenazvat a já tam prostě nějakou valnou podobu prostě nevidím. To Minor III je dvaadevadesátce podobnější než II, což by mohlo znamenat, že byla inspirována SAABem, což? :-D

Karel
23. ledna • 20:13

Tak fakta zde překrucuješ akorát ty. Jsem rád že jsi konečně řekl jaké máš auto to mluví samo za sebe. je jasné že vždy budeš hájit své vlastnictví byť by jsi jakkoliv překrucoval argumenty.

Karel
23. ledna • 17:17

Tvar to samozřejmě je byt SAAB si ho doladil podle sebe to koneckoncům dělají plagiátoři do dnes viz Čína a evropská auta.
To že se SAAB nápadně podobá AERO MINor konečně uznávají sami SAABisti http://www.saabturbo.cz/...
http://saab.misto.cz/_MAIL_/historie/historie.htm...
http://www.auto.cz/saab-92-93-95-a-96-od-let... ...
http://www.zakruta.cz/automobil/saab/9-3-sport-... ... Pokud jde o Minora III o některá použitá konstrukční řešení .
B-]

Yarda
22. ledna • 7:58

Někde jsem slyšel, že v počátcích výroby aut SAAB se angažoval český konstruktér, navrhnul použít pomocný dvoudobý motor ze stíhačky Me262.

honza
27. ledna • 14:04

To je blbost. Se saabama nemá čech ani stíhačky nic společného.
http://www.autostudy.cz/blog/...

Karel
22. ledna • 15:43

SAAB byl prach sprostě okopírovaný automobil Jawa(Aero) Minor jen si porovnejte informace včetně fotografií jej jen zajímavé že i tento Český automobil byl dvoutakt.
Ono to kopírování od Českých výrobců se , ale netýká jen SAABu např VW Brouk není nic jiného než okopírovaná Tatra 97 a V570

Konďa
19. září • 18:07

Opravdu jsi mimo. Šlo dokonce v dané době o oficiální spolupráci, kdy ve Švédsku působila naše technická mise, někde o tom mám i filmový dokument a jednalo se o licenci.
Přiblížil se ale únor 1948 a když bylo patrné, že vlivem toho dohoda o licenci padne a asi bude zastavena i domácí výroba, prakticky tam naši "zapomenuli" kompletní technickou dokumentaci, aby alespoň někde ty plody byly zužitkovány. A SAAB je zužitkoval u prvního typu, jak se říká prakticky i s chlupy a založil tak i několik desetiletí trvající základ své koncepce předního pohonu. Ty první SAABy jsou i designově velmi podobné předloze a obrovskému úspěchu pak pomáhal i Ealdegard, který jako první na světě zvládl soutěžní styl jízdy s vozem s předním pohonem a přinesl značce SAAB i velké sportovní úspěchy.

Tom
10. února • 17:30

Karle, jste klasický případ malého zakomplexovaného zasmrádlého čecháčka, takovíto lidé táhnou naší zemi do pekel! Buď se probuďte, nebo aspoň nešiřte tendenční hospodské bludy. Čest!

borix
23. ledna • 12:08

Tak to seš trošičku mimo mísu :-)

jersey.se
23. ledna • 12:03

Než začnete na veřejný server psát své lži, najděte si prosím nějaká fakta. Například bych doporučil najít si podklady pro Aero Minor a Saab 92. Krom toho, že si ta auta nejsou vůbec podobná, nemají nic společného ani po konstrukční stránce neboť Saab má od začátku pohon předních kol a samonosnou karosérii, zatímco Aero Minor má páteřový rám a pohon zadních kol. Saab měl ovšem zájem o aerovácké motory. Naši moudří vládci se však rozhodli, že je těm zlům kapitalistům nedají, proto Švédi použili jako základ pro vývoj svého původního dvouválcového motoru jakýsi agregát, který snad sloužil jako pomocný pohon v německých bombardérech. Jediný právní střet s českým know-how mohl snad nastat v případě kloubových hnacích hnacích hřídelů, které původně navrhl jakýsi Ing. Řepa a Švédové je použili v dobré víře že se jedná o německou technologii, tedy v té době nepodléhající licencím jako kořistní.

Karel
23. ledna • 12:39

Nevím kdo tady píše lži. Řekl bych že si to spíše ty. Pokud jde o podobnost je až zarážející jak si jsou oba automobily podobné. Švédové byli ještě tak drzí že chtěli kupovat do této kopie dvoutaktní motory od Aera což jimž samozřejmě a v tomto případě naštěstí tehdejší vláda a vedení nedovolily, proto potom začali nakupovat DKW dvoutaktní motory což nebylo nic jiného než startovací motory Meschersmitů

jersey.se
23. ledna • 13:04

Jasně! Samonosná konstrukce je vlastně to samé, jako karosérie naprosto jiného tvaru sedící na rámu, z čehož nám plyne, že vlastně všechna auta jsou okopírována od nás. To je geniální konstrukce. Nejste náhodou politik nebo státní úředník? :-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Karel
23. ledna • 13:19

Jenže ten tvar je je téměř stejný. Buďte tak hodný a uvádějte pravdivé informace.

Karel
23. ledna • 13:35

Ještě k té karoserii - u Aera Minor byla karoserie smíšené konstrukce viz citace - Karosérie byla smíšené konstrukce, dřevěná kostra byla potažena plechovými výlisky. Vůz byl na svou dobu poměrně lehký, pohotovostní váha činila pouhých 710 kg.

jersey.se
23. ledna • 13:51

Aha, už chápu, je to naprosto stejný tvar. Bravo! ;-)

jersey.se
23. ledna • 15:06

Gratuluji. Naučit se používat Google musí být pro zrakově postižené skutečně obtížné.

Karel
23. ledna • 15:12

To jako hovoříš o sobě.

jersey.se
23. ledna • 15:31

Podobná reakce příliš neodpovídá naznačené dlouholeté praxi v automobilovém průmyslu a k tomu na vysokém místě. Spíše mi značně evokuje pubertu :-D

Karel
23. ledna • 15:44

To myslíš ta tvoje reakce.B-]

jersey.se
23. ledna • 13:47

A nějaká pointa by nebyla? Saaby znám docela dobře, to mi můžete věřit. A několik Minorů jsem taky viděl. Krásná a na svou dobu nadčasová auta. Tedy obě školy.

jersey.se
23. ledna • 13:40

Tedy naprosto stejná technologie jako u celokovového samonosného SAABu. To je doufám naprosto jasné B-]

jersey.se
23. ledna • 13:32

To je divný. Tady je SAAB:
http://www.cartype.com/pics/7297/full/saab_92_ur... ... A tady je Aero Minor:
http://ktvhavirov.wz.cz/Dalsi_vozy/Vesely_Ruda_JA... ... Naprosto stejné že? Pokud odpovíte že ano, pak doporučuji rozšířit obvinění z plagiátorství i na Škodovku, potažmo Laurin a Klement. Navíc jak podotýkám, koncepčně se jedná o naprosto rozdílné automobily. Jaksi si nevidíte do úst. Lituji.

Doporučujeme

Články odjinud