40
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Dějiny značky Saab se zřejmě uzavřely. V automobilové produkci zanechala výraznou stopu a zaslouží sivzpomínku.

Kapitoly článku:


Prolog

Nestává se často, aby skončila automobilka s tak pestrou a dlouhou minulostí, proto si ji nyní a v následujících dvou dílech připomeneme. Těžko bychom dnes asi hledali jinou evropskou automobilku, jež si téměř do konce dvacátého století, kdy ve výrobě vozů Saab začal sílit vliv velkosériové produkce koncernu General Motors, dokázala udržet svoji jedinečnost a exkluzivitu danou relativně nízkými výrobními počty.

Automobilka Saab v jisté geograficky dané izolaci vyráběla vozidla, jež nebyla pro běžného řidiče nikterak nedostupná (v omezených počtech je prodával i československý Tuzex), zároveň však nabízela neobyčejné jízdní zážitky, mimořádnou spolehlivost a originální konstrukční prvky. Nyní se ale zdá, že všechny pokusy o její záchranu zkrachovaly. Ale kdo ví…

Letecké začátky

Na sklonku roku 1945 bylo na vedení letecké továrny Saab rozhodnuto spustit výrobu lehkého a robustního osobního vozu. O jeho představě měli konstruktéři společnosti poměrně jasné představy vycházející z dobového rozmachu dvoutaktních kompaktních automobilů s motorem nad přední poháněnou nápravou. Podle jistých informací jednali zástupci Saabu s československou automobilkou Aero, jejíž Minor přesně odpovídal švédským představám.

UrSaab 1.jpgUrSaab 2.jpgUrSaab 3.jpg
"UrSaab", první prototyp automobilu značky Saab

Vzhledem k přístupu tehdejšího vedení letňanského podniku však byla jednání o spolupráci záhy ukončena. Pro první prototyp, připravovaný pod označením 92 (civilní projekty továrny měly čísla začínající devítkou), proto využíval techniky DKW. Konstrukční práce vedl Gunnar Ljungström a skici karosérie načrtnul mladý Sixten Sason. V lednu 1946 byl již připraven dřevěný model, jenž byl dále cizelován a takřka finální tvary byly na světě 15. dubna téhož roku.

Technické údaje: Saab 92

Rok
1949
Počet válců
2
Typ motoru • zdvihový objem
dvoutaktní • 764 cm3
Vrtání • zdvih
80,0 mm • 76,0 mm
Stupeň komprese
6,6:1
Nejvyšší výkon
18 kW (25 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
55 Nm při 2 300 ot/min
Nejvyšší rychlost
105 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 3 stupňů
Objem palivové nádrže
35 l
Hmotnost: provozní
805 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 470 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 180 mm • 1 180 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 950 × 1 620 × 1 450 mm
Saab 92 1 1950.jpgSaab 92 2 1950.jpgSaab 92 5 1950.jpg
Saab 92: sériové provedení (1950)

Všechny tři vozy najely během pouhého roku dohromady 280 000 kilometrů ve všech myslitelných provozních podmínkách. Automobilová výroba společnosti Saab zakotvila v továrně v Linköpingu. Sériová výroba Saabu 92 začala na sklonku roku 1949 a první vozy se k zákazníkům dostaly na začátku roku následujícího. V roce 1950 se vyrobilo celkem 1 246 vozů tohoto typu, všechny v zeleném laku.

Saab 92 – náběh výroby

Stroje záhy obdržely palubní přístroje VDO a produkce stále stoupala. Koncem roku 1952 se podařilo přesáhnout plánovaný počet 8 000 kusů o rovnou tisícovku. Počet 8 000 si stanovil pan Philipson, hlavní prodejce Saabu v jeho automobilových počátcích, jenž také předem složil poměrně vysokou finanční zálohu.

Saab 92 7 1950.jpgSaab 92 3 1950.jpgSaab 92 9 1950.jpg
Saab 92 (1950)

Saab 92 měl některé zvláštnosti, mezi něž patřila nutnost nakládat zavazadla přes zadní sedadla. Přesto se vůz prodával velmi dobře, byl spolehlivý, robustní, měl nízkou spotřebu a znamenité jízdní vlastnosti. A co bylo pro mladý švédský automobilový průmysl důležité: pouze 17 % hodnoty vozu představovalo náklady za importované součástky.

Saab 92 8 1950.jpgSaab 92 4 1950.jpgSaab 92 6 1950.jpg
Saab 92 (1950)

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud