Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Dějiny značky Saab se zřejmě uzavřely. V automobilové produkci zanechala výraznou stopu a zaslouží sivzpomínku.
Seznam kapitol
  1. Prolog, Letecké začátky, Saab 92 – náběh výroby
  2. Modernizace a model Saab 92B, Hurá do závodů, Modernizace typu 93 a další modely
  3. Saab 96 a karavany nastupují, Zkoušky modelu 99 v utajení

Prolog

Nestává se často, aby skončila automobilka s tak pestrou a dlouhou minulostí, proto si ji nyní a v následujících dvou dílech připomeneme. Těžko bychom dnes asi hledali jinou evropskou automobilku, jež si téměř do konce dvacátého století, kdy ve výrobě vozů Saab začal sílit vliv velkosériové produkce koncernu General Motors, dokázala udržet svoji jedinečnost a exkluzivitu danou relativně nízkými výrobními počty.

Saab: umírání za dlouhého dne

Saab: umírání za dlouhého dne

Automobilka Saab v jisté geograficky dané izolaci vyráběla vozidla, jež nebyla pro běžného řidiče nikterak nedostupná (v omezených počtech je prodával i československý Tuzex), zároveň však nabízela neobyčejné jízdní zážitky, mimořádnou spolehlivost a originální konstrukční prvky. Nyní se ale zdá, že všechny pokusy o její záchranu zkrachovaly. Ale kdo ví…

Saab rozprodává unikátní vozy ze svého muzea

Saab rozprodává unikátní vozy ze svého muzea

Letecké začátky

Na sklonku roku 1945 bylo na vedení letecké továrny Saab rozhodnuto spustit výrobu lehkého a robustního osobního vozu. O jeho představě měli konstruktéři společnosti poměrně jasné představy vycházející z dobového rozmachu dvoutaktních kompaktních automobilů s motorem nad přední poháněnou nápravou. Podle jistých informací jednali zástupci Saabu s československou automobilkou Aero, jejíž Minor přesně odpovídal švédským představám.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
"UrSaab", první prototyp automobilu značky Saab

Vzhledem k přístupu tehdejšího vedení letňanského podniku však byla jednání o spolupráci záhy ukončena. Pro první prototyp, připravovaný pod označením 92 (civilní projekty továrny měly čísla začínající devítkou), proto využíval techniky DKW. Konstrukční práce vedl Gunnar Ljungström a skici karosérie načrtnul mladý Sixten Sason. V lednu 1946 byl již připraven dřevěný model, jenž byl dále cizelován a takřka finální tvary byly na světě 15. dubna téhož roku.

Technické údaje: Saab 92

  • Rok 1949
  • Počet válců 2
  • Typ motoru • zdvihový objem dvoutaktní • 764 cm3
  • Vrtání • zdvih 80,0 mm • 76,0 mm
  • Stupeň komprese 6,6:1
  • Nejvyšší výkon 18 kW (25 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 800 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 55 Nm při 2 300 ot/min
  • Nejvyšší rychlost 105 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 3 stupňů
  • Objem palivové nádrže 35 l
  • Hmotnost: pohotovostní 805 kg
  • Prům. spotřeba: komb. 7,9 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 470 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 180 mm • 1 180 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 950 × 1 620 × 1 450 mm
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 92: sériové provedení (1950)

Všechny tři vozy najely během pouhého roku dohromady 280 000 kilometrů ve všech myslitelných provozních podmínkách. Automobilová výroba společnosti Saab zakotvila v továrně v Linköpingu. Sériová výroba Saabu 92 začala na sklonku roku 1949 a první vozy se k zákazníkům dostaly na začátku roku následujícího. V roce 1950 se vyrobilo celkem 1 246 vozů tohoto typu, všechny v zeleném laku.

Saab 92 – náběh výroby

Stroje záhy obdržely palubní přístroje VDO a produkce stále stoupala. Koncem roku 1952 se podařilo přesáhnout plánovaný počet 8 000 kusů o rovnou tisícovku. Počet 8 000 si stanovil pan Philipson, hlavní prodejce Saabu v jeho automobilových počátcích, jenž také předem složil poměrně vysokou finanční zálohu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 92 (1950)

Saab 92 měl některé zvláštnosti, mezi něž patřila nutnost nakládat zavazadla přes zadní sedadla. Přesto se vůz prodával velmi dobře, byl spolehlivý, robustní, měl nízkou spotřebu a znamenité jízdní vlastnosti. A co bylo pro mladý švédský automobilový průmysl důležité: pouze 17 % hodnoty vozu představovalo náklady za importované součástky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 92 (1950)
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Prolog, Letecké začátky, Saab 92 – náběh výroby
  2. Modernizace a model Saab 92B, Hurá do závodů, Modernizace typu 93 a další modely
  3. Saab 96 a karavany nastupují, Zkoušky modelu 99 v utajení

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Saab 9.5 2
Rok výroby: 2006
Stav: 226 164 km
Cena: 88 000 Kč
Saab 9.3 2,2
Rok výroby: 2000
Stav: 221 586 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků