Saab Convertible: kabrio ze severu má 25 let

První kabriolet Saab se v rámci někdejší řady 900 představil před čtvrt stoletím a jeho odkaz pokračuje dodnes.

Je to paradox: svým způsobem exkluzivní, malosériová automobilka z dálného severu Evropy, kde počasí přeje spíše sobím spřežením než jízdě s automobilem s otevřenou karoserií, i ve svých omezených výrobních počtech již 25 let udržuje v produkci kabrioletu. První kabriolet se na trhu představil v roce 1986 v rámci řady 900, jež pod označením 9-3 pokračuje dodnes. Ačkoli se nyní automobilka Saab stále potýká s nepříznivými ekonomickými výsledky, naděje stále žije a víru stávajících protagonistů naznačuje také studie Saab PhoeniX představená letos v Ženevě. Stávající vlastníci značky si hodně slibují od zcela nového středního sedanu Saab 9-5 (v rámci redakčního testu jsme vám tento stroj představili na tomto místě), kabriolet ale stále žije jako součást řady 9-3.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Teprve letos v únoru se přitom světu prezentovala omezená série Saab 9-3 Convertible Independence Edition, která ale slavila roční jubileum převzetí Saabu dánskou společnosti Spyker. Dějiny otevřeného Saabu se začaly psát již v roce 1983, kdy se na stánku švédské značky na autosalonu ve Frankfurtu objevila studie kabrioletu připravená  na základě tehdejšího liftbacku Saab 900. Přijetí veřejností bylo natolik příznivé, že bylo záhy rozhodnuto o zahájení sériové výroby ve finském závodě Valmet Automotive. V prodejích se tento stroj objevil roku 1986 a naprostá většina strojů těžila z předností ve své době převratného zážehového čtyřválce s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 175 koní (129 kW). 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Krátce po převzetí Saabu americkým koncernem General Motors v roce 1989 švédská automobilka představila novou řadu 900 postavenou s využitím komponent tehdejší generace Opelu Vectra. Čtyřmístný kabriolet v programu zůstal, ale vyznačoval se propracovanějším a prostorově hospodárnějším systémem sklápění střechy, navíc místa pro cestující na zadních sedadlech citelně přibylo. Roku 1998 byla řada 900 v rámci faceliftu přeznačena na 9-3, nicméně po technické stránce se toho mnoho nezměnilo. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rok 2003 se stal svědkem startu další éry kabrioletu Saab, když se na trhu objevila nová, v pořadí třetí generace Saabu 9-3, jež stanula na „globální platformě GM“ Epsilon. Tato řada se vlastně vyrábí dodnes, ale za poslední dekádu prošla řadou dílčích zlepšení, střecha se sklápí rychleji a nabízí akustický i tepelný komfort srovnatelný s pevnou střechou kupé. Klimatizace navíc disponuje režimem určeným pro jízdu „se střechou dole“ při nízkých teplotách. Pokud věci Saabu půjdou podle představ Spykeru, představí se již v modelovém roce 2012 zcela nová generace řady 9-3. A pro kabriolet v ní jistě místo zůstane.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 2 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků