Saab Convertible: kabrio ze severu má 25 let

První kabriolet Saab se v rámci někdejší řady 900 představil před čtvrt stoletím a jeho odkaz pokračuje dodnes.

Je to paradox: svým způsobem exkluzivní, malosériová automobilka z dálného severu Evropy, kde počasí přeje spíše sobím spřežením než jízdě s automobilem s otevřenou karoserií, i ve svých omezených výrobních počtech již 25 let udržuje v produkci kabrioletu. První kabriolet se na trhu představil v roce 1986 v rámci řady 900, jež pod označením 9-3 pokračuje dodnes. Ačkoli se nyní automobilka Saab stále potýká s nepříznivými ekonomickými výsledky, naděje stále žije a víru stávajících protagonistů naznačuje také studie Saab PhoeniX představená letos v Ženevě. Stávající vlastníci značky si hodně slibují od zcela nového středního sedanu Saab 9-5 (v rámci redakčního testu jsme vám tento stroj představili na tomto místě), kabriolet ale stále žije jako součást řady 9-3.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Teprve letos v únoru se přitom světu prezentovala omezená série Saab 9-3 Convertible Independence Edition, která ale slavila roční jubileum převzetí Saabu dánskou společnosti Spyker. Dějiny otevřeného Saabu se začaly psát již v roce 1983, kdy se na stánku švédské značky na autosalonu ve Frankfurtu objevila studie kabrioletu připravená  na základě tehdejšího liftbacku Saab 900. Přijetí veřejností bylo natolik příznivé, že bylo záhy rozhodnuto o zahájení sériové výroby ve finském závodě Valmet Automotive. V prodejích se tento stroj objevil roku 1986 a naprostá většina strojů těžila z předností ve své době převratného zážehového čtyřválce s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 175 koní (129 kW). 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Krátce po převzetí Saabu americkým koncernem General Motors v roce 1989 švédská automobilka představila novou řadu 900 postavenou s využitím komponent tehdejší generace Opelu Vectra. Čtyřmístný kabriolet v programu zůstal, ale vyznačoval se propracovanějším a prostorově hospodárnějším systémem sklápění střechy, navíc místa pro cestující na zadních sedadlech citelně přibylo. Roku 1998 byla řada 900 v rámci faceliftu přeznačena na 9-3, nicméně po technické stránce se toho mnoho nezměnilo. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rok 2003 se stal svědkem startu další éry kabrioletu Saab, když se na trhu objevila nová, v pořadí třetí generace Saabu 9-3, jež stanula na „globální platformě GM“ Epsilon. Tato řada se vlastně vyrábí dodnes, ale za poslední dekádu prošla řadou dílčích zlepšení, střecha se sklápí rychleji a nabízí akustický i tepelný komfort srovnatelný s pevnou střechou kupé. Klimatizace navíc disponuje režimem určeným pro jízdu „se střechou dole“ při nízkých teplotách. Pokud věci Saabu půjdou podle představ Spykeru, představí se již v modelovém roce 2012 zcela nová generace řady 9-3. A pro kabriolet v ní jistě místo zůstane.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 508 km
Cena: 191 000 Kč
Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 165 318 km
Cena: 191 000 Kč
Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2013
Stav: 154 726 km
Cena: 178 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Saab 9.5 2
Rok výroby: 2006
Stav: 226 164 km
Cena: 88 000 Kč
Saab 9.3 2,2
Rok výroby: 2000
Stav: 221 586 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků